Jeg tror man hjælper bedst ved at foreslå en konkret passende søgning, eller ligefrem finder den/de gamle tråde frem; det har en forumskribent/læser sikkert gode forudsætninger for at kunne.
Om lygtevalg er jeg ikke up to date, men genkender de to yderpunkter: Spreder den for meget, er man nødt til at slukke den for modkørende, og spreder den for lidt, vises kun en lille plet af kraftigt lys foran én.
Lysfordelingen er med andre ord uhyre vigtig, og desværre umulig at kende via specifikationer; man er nødt at sladre med andre som fx her, eller se om lysfordelingen er prøvet og vist på YouTube eller lignede.
Lige nu bruger jeg stadig (på landevejscyklen) en B&M ixon IQ standard; den har batterierne i sig, hvilket er dejlig ukompliceret i daglig brug (4 genopl. AA). Den lyser ganske langt frem, men med en ret smal lyskegle, hvilket er er helt ok til landevej, og den får meget lys ud af batterikapaciteten.
Siden er der kommet en premiumversion, der skulle lyse lidt mere til siderne
https://www.rosebikes.dk/b-m-703596-703596
Denne nye model har også et påtrængt glareshield inkluderet, så man ikke selv blændes af lygteforkanten. Et ekstra styrbeslag til en anden cykel kan man også overveje straks, ca. 30 kr.
Man kan utvivlsomt få lige så gode noname/Kina-lygter billigere, men denne her (gave) er jeg såmænd blevet glad for. Min Ixon standard har dog, for at ikke glemme mine kritiske briller, sommetider et problem ved at laderen slukker for tidligt, uden at have opladet fuldt, så man skal tænde laderen igen og så lader den atter nogen tid.
Til mtb supplerer jeg den med en 1600 lumen vidtspredende noname fra Harald Nyborg eller så var det Netto.