kp1981 Kan ikke lige få citat-funktionen til at virke, men skal prøve at give et svar på nedenstående:
"Min spørgsmål går på, hvorfor der ikke er flere af dem, som tegner licens, når de kører rundt med et "licensmindset"? Skulle dcu have gjort noget bestemt for at fange det segment af stærke og ambitiøse supermotionister? Vil de ikke stille op i licensløb, fordi de godt ved, at de på et tidspunkt kommer til at køre mod nogen, der kan sætte dem fra hjul? Mange supermotionister har rigeligt med styrke til at køre D, C eller H-klasser, men opfatter de licensryttere som en lille lukket gruppe af supermænd, som er umulige at slå, og som ikke kan lide motionister? Eller gider de bare ikke det med cykelklub og de forpligtelser, som ofte følger med at drive en frivillig forening?"
Jeg er en af dem der på mange parametre passer ind i det du nævner, omend jeg nok ikke helt er hvad man kan kalde en "supermotionist" - nok mere ambitiøs motionist Men jeg tror mine overvejelser flugter mange i samme situation - i hvert fald blandt dem jeg kender.
Jeg har de seneste par sæsoner også kraftigt overvejet at få en licens, men har endnu ikke gjort det. Den primære årsag er tid, kammerater og manglende erfaring:
Tid: Med to fuldtidsjob (og min kone en del mere end fuldtid) og to mindre børn, passer faste træningstidspunkter mig temmeligt dårligt. Jeg træner typisk til/fra arbejde, om aftenen på hometrainer eller ret tidligt om morgenen i weekenderne. Altså vil jeg rent træningsmæssigt få meget lidt ud af at melde mig ind i en klub.
Datoerne for motionsløbene kendes ofte et års tid i forvejen, så de er nemme at lægge i kalenderen (og jeg kører ikke mere end cirka 5 per sæson). Bor på Sjælland, men er fra Århus (og min kone fra Aalborg), så nogle løb kan planlægges sammen med familiebesøg (jeg foretrækker de bakkede løb i Jylland). Mit indtryk (må indrømme at jeg ikke har sat mig super godt ind i det) er at licensløb er noget sværere at planlægge efter.
Kammerater: Mange i min omgangskreds cykler, men kun en enkelt i klub og ingen har licens. For mig er motionsløbene en måde at mødes med dem på og de er god motivation til træningen i det daglige. Ved licens-løb ville det sociale aspekt helt forsvinde og det ville være et rent "ego-projekt", hvilket ikke er grunden til at jeg cykler.
Erfaring: Jeg kom først på landevejen sidst i mine 30'ere og har derfor meget lidt erfaring med at sidde i et felt med alt hvad det medfører. Og det sidste jeg har lyst til at prøve er at styrte på asfalt. Så der er en vis barriere for at kaste sig ud i "rigtige" cykelløb, selvom det sikkert er langt mere fredeligt end jeg forestiller mig. Af samme grund kører jeg som nævnt i et tidligere indlæg heller ikke flade motionsløb på landevej.
Jeg har dog i år kørt med i en løbsserie på flyvestationen i Værløse (faste datoer, bor kun 20 minutter derfra og deltager med min faste cykelmakker) og det har absolut givet blod på tanden ift. at prøve mere "rigtigt" cykelløb (det er trods alt lidt et beskyttet værksted at køre i cirkler på flyvestationen hvor banerne er 50m brede og der ingen trafik er). Så måske bliver det til noget Sommercup eller DGI Cup næste år og så til en licens om et par år eller tre