MichaelS
Jeg er i samme kategori, dog lidt tungere. Indtil for tre år siden cyklede jeg på en MTB-cykel, bare for at være sikker på at have en solid cykel. Inden da havde jeg såkaldte city-bikes, og ganske store problemer med eger der knækkede. Selv om jeg så kørte på en MTB i 2½ år, så kørte jeg stort set altid på landevej/cykelsti.
For tre år siden tog jeg, efter gennem et par års tid at have fundet ud af at cykling gav mig glæde ved motion, beslutningen om at jeg ville cykle længere, og derved komme ud og se landskabet. Jeg var også lidt nervøs ved om en landevejsracer ville kunne holde til mig, men frygten har vist sig at være ubegrundet. Hvis du ser dig lidt omkring, så vil du bemærke at de fleste cykler er opgivet til at kunne klare 120 kg, og det er med en god margin. Hjulene kan være lidt mere problematiske, jeg har set nogle være opgivet til 109 kg, mens f.eks. DT Swiss har modeller der typisk ligger mellem 110-130 kg. Lige nu kører jeg på et sæt DT Swiss XC 1501 på den ene cykel, de står til 110 kg, men selv om jeg vejer en del mere har de overhovedet ikke brokket sig. De på cyklen formonterede hjul er dog ikke nødvendigvis lige så stærke, jeg havde lidt problemer på min Scott Speedster med en eger der hele tiden gik løs, her fik jeg så et nyt (andet) hjulsæt til 1.500 kr, og det løste problemet.
En landevejsracer er i mine øjne den cykel der vil kunne byde dig på mest fart for pengene, hvilket du så kan vælge at anvende direkte (køre hurtigt), eller til at kunne holde til længere ture, fordi der skal mindre energi til at køre på en racer. Efter at være gået fra MTB til racer kører jeg dobbelt så langt, og samtidigt noget hurtigere.
Hvis du er i tvivl, også om hvad du skal have, så kan en lokal cykelhandler være løsningen. Her bør du have mulighed for at prøve de forskellige typer cykler, så har du måske bedre en chance for at vælge hvilken type du ønsker. Du har her også muligheden for at afprøve forskellige størrelser, vær her opmærksom på at lytte til dig selv, og ikke til om du kan spare 500 kr. på en lidt for lille eller stor model der står i forretningen. Der vil sikkert også være en god chance for at købe dette års model, og herved opnå lidt rabat (2019 modellerne er formentlig på vej eller endda allerede landet). Endelig kan du så her have sikkerhed for at cykelhandleren sælger dig noget han kan stå inde for, og skulle du få problemer med f.eks. hjulene, så skal han sørge for at afhjælpe din situation. Køber du hos den lokale har du også nemmere ved at få hjælp og service, hvis ikke du fra starten af ønsker at være "skruer-selv" typen.
Hvad angår klikpedaler behøver du jo ikke starte ud med sådanne. Det gjorde jeg ikke, idet jeg gerne ville blive fortrolig med cyklen først. Efter at have kørt 3/4 år tog jeg så springet fra flade pedaler til klik, og det er jeg rigtig glad for, man pedalerer bare bedre med.
At anbefale et bestemt mærke er altid en subjektiv anbefaling, synes jeg... Mine cykler er Scott, og dem er jeg rigtigt glade for, men der findes mange mærker at vælge imellem. Alt efter hvor du bor er du måske heldig at have flere forhandlere at vælge imellem, og dermed også mærker. I sidste ende er det nok din mavefornemmelse der skal afgøre hvilken cykel det skal være, typen er klart vigtigere end mærket, men jeg synes også at sidstnævnte skal være et der siger én noget.
Gear er noget af det vigtigste at skulle vælge i den prisklasse du søger i. Hvis du kan finde en sidste års model med Shimano 105, så ville det være en fidus. Hvis ikke, så jo højere jo bedre, indenfor Shimano hedder det så Tiagra, Sora, Claris, hvor i hvert fald Sora burde være indenfor rækkevidde.
Husk endelig også alle de andre ting der lige skal anskaffes, f.eks. er pedaler som regel ikke med i cyklens pris. Så er der flaskeholder og flaske (det er nok nødvendigt hvis du cykler 60+ minutter), pumpe, og måske lidt cykeltøj af varierende slags. Alle disse ting kan en forhandler også vejlede i, og noget af det kan måske ryge med i handlen.