Holmertz Var nu også blot underbygning af, at det nok er en ret ekstrem test (pro-rytternes brug) - Men det har du helt sikkert ret i (bremser bedre/mindre).
Mener i øvrigt at Hunt oplyser 100Kg (rytter + luggage (drikkedunke, slanger ovs.) som absolut øvre grænse - Med note om at de bør efterses af en professionel regelmæssigt, hvis man vejer over 90Kg.
Men er nu helt enig med @bj - Det er da en skræmmende tanke at der er så stor forskel.
Vil i hvert fald ud fra dette, udelukkende anbefale carbon-hjul til skivebremser fremadrettet.
Det må være op til individet hvad man vil leve med af risici.
Kender godt nok mange der køre på carbonhjul (også kina hjul) med alm. bremser - Og har aldrig hørt om eksplosioner, men kun om nedslidning af bremsebånd (carbon) efter års brug.
Syntes altid at man skal have en sund skepsis ift. tests - Det kan være ret uigennemskueligt på hvilket grundlag de er udført, og metoden kan være dikteret af 1 ud af de 16 producenter de tester (kender ikke tour-magazin.de - Sikkert troværdige nok).
(Må have sølvpapirhatten frem fra skuffen igen )
Men nu hvor at hjulsæt for det meste ikke er en helt lille post, kan man jo også stille sig selv spørgsmålet om man regner med at have samme cykel som nu, om 2 år.
Hvis nej, er der jo overhængende sandsynlighed for at man ender på skivebremser når man skifter næste gang. (I hvert fald ud fra tendenserne fra langt de fleste cykelfabrikanter pt.)
Ift. om det er investeringen, og risici værd at købe carbon hjul til alm. bremser nu. (igen - Op til individet).