Jeg synes lav vægt giver god mening for mig masser af steder i Danmark, uanset at det muligvis ikke er det der får mig hurtigst rundt på mine ture.
Hver gang jeg skal accelerere efter et sving eller efter et vejkryds, så føles det fedt at der sker maximalt.
Det samme gør sig gældende når jeg bliver overhalet og lige vil se om jeg ikke kan følge med. Fedt at have en let og agil cykel med maximal mulighed for acceleration
Og selvom der ikke er vildt mange lange bakker i Danmark, så kører jeg aldrig en tur uden at komme over i hvert fald kortere stigninger på over 10%. Super fedt at cyklen føles let når man lige rejser sig op og giver den gas
Hvis jeg var trådstarter, ville jeg i hvert fald lige overveje om det der føles fedt ved at køre på racer-cykel er at nå hurtigst muligt rundt ved på de mange lige stræk at kunne køre en halv eller en hel km/t hurtigere eller om det er den lette agile følelse en let cykel giver når man vil accelerere eller køre over "små-bakker".
Jeg er klart til det sidste uanset at det formentlig koster mig en smule på gennemsnitsfarten.
Alt andet lige oplever jeg i øvrigt også at mine hjul med 50mm fælge er ret meget mere sidevindsfølsomme end mine letteste hjul med noget lavere profil. Udover at det føles irriterende når det blæser, så koster det garanteret også på min fart, da jeg så skal koncentrere mig meget mere om at holde retningen.