Der skal ikke mange gange op og ned over kantsten før man har skæve fælge, siger ikke du har gjort det men det er bare en konstatering....hvis du er glad for din Merida så brug dine penge på bedre fælge i stedet for at bruge 3500 på ny brugt cykel.....og så køb en anden pendler cykel der kan tage nogle tæsk og hvor du kan have et barnesæde på
DennisLnstrupPedersen Hvis raceren ikke fejler andet en slør i hjul-lejerne, så ville jeg få ordnet det. Kop og kone lejer kan justeres. Og det kan lukkede lejer vist i de fleste tilfælde også. Selv hvis det er lukkede lejer, og de helt skal skiftes, ville jeg også få gjort det. Hjulene er jo næsten nye.
JanPeterson Hvis du har købt en 9 år gammel racer for 3½k, som nu har slør i lejerne, så glem alt om at sælge den. Du får ikke fem flade ører. Du vil under alle omstændigheder skulle ordne lejerne for at få den solgt, og så kan du jo lige så godt beholde den.
Hvis det endelig er at de er ødelagt, kan man da også bare køre et par nye hjul i den nærmeste netbutik. Et par hverdagshjul koster ikke en mio. Ellers enig med de andre i, at et sæt hjul skal holde meget længere end et år eller to. Det efterlader så spørgsmålet om de bare skal justeres eller om de vitterlig er ødelagt og hvad der er årsagen til det.
Tak for svarene allesammen. Lyder som om der er generel konsensus om at beholde cyklen(:
Det undrer også mig, at de allerede er færdige.
Jeg er også glad for cyklen, så jeg beholder den og smider penge efter den.
Tak for hjælpen!
DennisLnstrupPedersen Hjulleje eftersyn er ret simpelt. Du tager hjulet af. Holder akslen med fingrene og sætter hjulet i rotation med en finger. Mærker du 'gryn' i rotationen, skal konus fornyes. For der er grater i kuglebanen. Kuglerne kan man altid genbruge. Hvis denne test falder positivt ud, skal slør bare justeres. Man køber 2 konusnøgler der passer (cykelgear.dk) og noget fedt. Jeg plejer at lægge mere fedt i. Man gør det for een side ad gangen. Man skal passe på kuglerne, hvis det er løse kugler, hvad jeg tror ud fra cyklens alder. Indkøb af nye konus'er er ikke så lige til. Så skal man vide fabrikat osv. Det vil du måske hellere overlade til en cykelsmed. Jeg har engang indkøbt selv konus'er fra bike24.de til et shimano 500 hjul. Man kan finde reservedele til deres hjul.
cinelli det må jeg lige prøve(:
cinelli og hvis testen ikke falder positivt ud, er hjulet så færdigt?
cinelli der var intet gryn/grus at høre ved testen..
DennisLnstrupPedersen Hjul med lukkede lejer tror jeg ikke, man kan justere eller sætte nye kuglelejer i. Så er det indkøb af nye hjul. Fulcrum 3 er en mulighed. Det er måske 3 t.kr. Jeg køber carbonhjul fra Kina med aluminiums-bremseflade. Det løber op i 3400 med told og moms. Man kan søge dem op på ebay.co.uk , selv om det ikke er helt nemt.
DennisLnstrupPedersen Det skulle være meget mærkeligt, hvis hjulene er færdige. Brug 8 minutter på denne video. Hvis de har kop og kone lejer er det ret nemt at justere.
DennisLnstrupPedersen Nej, hvis lejet er med løse kugler, kan man få nye konus'er til. Så er det repareret. Fælgbremser slider dog på fælgen, men fælgen holder mange år. Søge streng 'carbon road wheels alu brake' på ebay.co.uk giver nogle hjul fra Superteam. Dem bruger jeg, har 2 par. På cykelgear.dk kan du også finde et hjulsæt til shimano/sram til 1350 kr.
JanPeterson Forsøger - men har jo også haft to cykelsmede til at kigge på det(:
cinelli det var også i den omegnen smeden sager, det ville koste. Snakkede dog med dem om at sætte noget mere robust i. Det kommer ikke så nøje for mig - behøver ikke lige være carb.
DennisLnstrupPedersen Nu er jeg først på igen med rettigheder til besvar. Du skriver du kan ikke høre gryn. Jeg mærker det bedst med fingrene på akslen. Hjulet skal køre langsomt (jo langsommere jo bedre), og du holder akslen med fingrene. Jeg hører altså heller ikke ret godt. Vedr. det at bruge konusnøgler: 2 smalle møtrikker (man kan ikke bruge fastnøgler, det skal være konusnøgler) er jo spændt imod hinanden i begge sider, så de låser mod hinanden. Du behøver kun løsne kontraspænd i den ene side. Spænd så til hjulet går lidt for stramt. Dernæst drejer du den inderste møtrik kontra udad hårdt imod den yderste møtrik. Herved plejer sløret at komme til at passe. Man kan prøve et par gange.
Når man skal justere slør med konusnøgler skal man lige have en til at holde den modsatte side med et værktøj (evt. et skruestik). Ellers er det svært at justere korrekt og få spændt konusen korrekt.
Lukkede lejer kan sagtens skiftes, man skal bare banke de gamle lejer ud, og så købe nye (lejets størrelse skal derefter opmåles). Oftest er nye lejer billigst på eBay.
cinelli forsøger(: men ville en cykelsmed ikke også forsøge det inden skift?