Kørte selv i lykkelig uvidenhed, rundt uden noget som helst mit første årstid da jeg købte min første racer - Når man kommer fra "alm." / pendlercykler med meget mere punkteringsresistente dæk, der nærmest aldrig punktere, var det bare ikke noget jeg skænkede en tanke.
Det gik også fint....Indtil det ikke gjorde det længere.
Da jeg fik min første punktering efter et års tid, stod man der med røven i postkassen og bandede sig selv og sin uviden/dumhed langt væk - Heldigvis fik jeg et lift af konen, der kørte til min undsætning.
Derefter læse jeg lidt, så nogle GCN videoer - Øvede mig i at af-/montere dæk uden dækjærn - Købte en saddeltaske, og kørte i lang tid med multitool, 2 ekstra slanger, mini-pumpe, lapper, og dækjærn hvis nu det skulle blive nødvændigt. Vil også anbefale de lapper man kan købe til selve dækket, i tilfælde af at dækket skæres op af en sten (sket flere gange da jeg kørte på Conti GP4000S II).
Siden er jeg gået væk fra saddeltasken, og køre nu blot med en enkelt slange (ultralet/kompakt), lapper og dækjærn og et par små nøgler, 1 x Co2. - Så kan det være i en lomme i trøjen.
Det tør jeg dog kun efter at have kørt på samme dækmodel de sidste 2 sommer sæsoner, uden en eneste punktering (20.000+ KM).
Tubeless er mere besværligt af af-/montere dækmæssigt, i de tilfælde hvor væsken ikke forsejler hullet i dækket - Blot til info.
Nye standarder forstår jeg skulle have gjort det lettere, men logisk bør det stadig være en mindre tolerence = mere besværligt, når dækket skal forsejle sig til fælgen for at holde luft.
Ikke noget jeg vil anbefale personligt.