Jeg kører på en fuldaffjedret MTB med 2.25 dæk for og bag og latex slanger. Cykel og jeg vejer ca 95 kg i alt. Har 20 psi i fordæk og 30 psi i bagdæk.
Rullemodstand i dæk afhænger meget af karkassens fleksibilitet. Stive dæk har større modstand end meget fleksible dæk. Tab i affjedring afhænger af mange forskellige faktorer, geometri, tryk, returdæmpning etc, og også kørestil. Står du op, så er det ofte at man hæver og sænker sit tyngdepunkt hver gang man træder ned i pedalen. det er direkte tab man ikke får igen.
Personligt sidder jeg ned så meget som muligt, så undgår jeg for meget tab i affjedring. Har heller ikke kondi til at stå op hele tiden anyway :-)
Så mit råd vil være at finde nogle gode dæk og sænke trykket, samt arbejde med teknikken, så affjedringen ikke arbejder for hvert tråd i pedalerne.
Rådet gælder naturligvis for kørsel på spor. På grus og asfalt kan det godt betale sig, i hvert fald min oplevelse, at låse affjedring og have højere dæktryk, men holder man sig i sadlen og har dæk med lav rullemodstand, er det ikke meget det betyder, igen min oplevelse.