brasch
Som jeg forstod det, da BB386 kom frem var at selve krakboksen (på rammen) var kompiatible med
de fleste andre krankboksstandarder via forskellige adaptere og det så gav stor valgfrihed i forhold til hvilket kranksæt den enkelte senere valgte at bruge på rammen - et klart skridt fremad. Kun FSA fremstillede i starten krankgarniture med dedikerede BB386 krankbokse - men har lige tjekket at bl.a. Wheels Mfg (selvfølgelig) nu også fremstiller BB386 bokse - og sikkert også andre.
Krankboksstandarder er dog stadig lidt af en jungle at manøvrere rundt i. Selvom mange sikkert mener at krankboks som din med gevind er outdated, bl.a. da maksimal krankakseldiameter er 24 mm, så har den en klar fordel. Den er langt mindre følsom overfor tolerencevariationer. Hvis gevindet er 100% parallet med rammen og krankboksen er fræset plan, vil denne boks kunne løbe let og sjældent knirke - hvis ellers den er korrekt monteret.
Det store problemer med de mange forskellige press-fit varianter, er såmænd ikke designet i sig selv og mange af dem er da også, set med de tekniske briller på, lette, stive og lette at servicere. Der hvor det går galt er tolerancer. Snævre tolerancer er grundlaget for at press-fit i praksis skal kunne fungere - det gør det sjældent i den virkelige verden med et utal af kranksætfabrikanter og et endnu større antal rammefabrikanter.