Der er asfalt og skov/grusstier på vejen derned. Koga-cyklen og Rose Black cyklen kan sagtens klare turen. De kan fastisk klare meget mere end det. Jeg selv har kørt lignende ture på en Merida Speeder, både til Berlin og til Amsterdam med 25 kg oppakning i tre tasker bagpå. Jeg vil dog ikke anbefale tre tasker bagpå, men måske i stedet 2 bag og 2 foran, hvis du absolut vil anvende cykeltasker. Det fordeler vægten meget bedre. Jeg ville også vælge en cykel uden affjedring i forgaflen. Der er slet ikke behov for det, og det er tung ekstravægt.
Jeg anbefaler køre med en anhænger, og så anbefaler jeg en letvægtscykel/ racer med oprejst geometri til turen. De tre førnævnte cykler er kraftige og tunge, - fordi de er designet til at kunne bære bagagen. Fire Ortlieb Classic cykeltasker vejer i sig selv også over 4 kg! Det er tungt og der er bakker/bjerge dernede.
En trailer+ let cykel vejer mindre end en tung Koga cykel og 4 cykeltasker!
Trailer-alternativet kunne være nedenstående, men tænk nu cykelvalget grundigt igennem, og vurder om du kan side halvlavt henover cykeltstyret på en semi-racercykel som nedenstående. Med alderen kommer jo lidt skavanker, og det kan godt være at nakken har det bedre med Koga-cyklen:
1) Canyon Endurace AL 6.0
https://www.canyon.com/da-dk/road-bikes/endurance-bikes/endurace/endurace-al-6.0/2391.html?dwvar_2391_pv_rahmenfarbe=RD%2FBK&dwvar_2391_pv_rahmengroesse=XS
2) Cyclone IV Trekking Bicycle Trailer
https://www.radicaldesign.com/cyclone-iv-trekking
Jeg har også kørt med traileren efter racercykel på rejse, og den gør det MEGET MEGET nemt at håndtere sin bagage. Det er MEGET nemmere end 4 cykeltasker, der hele tiden skal åbnes og lukkes hver for sig. (Og man glemmer hvad der ligger i hvilken taske hele tiden.
Traileren og også meget mere håndtérbar, når man skal ind og handle i f.eks LIDL eller skal ind på en lille fransk/italiensk café. Jeg kunne slet ikke overskue mere bøvl med cykeltasker i indkøbsvogne og cafédøre efter min anden cykelrejse. De er tunge som bare fanden....
Denne trailer kan lave om til en trækvogn, på 10-12 sekunder! Det fungerer eminent. Man skal ikke længere bære noget. Det bærer sig selv og triller i stedet for at du skal løfte.... Brug hellere pengene på traileren end en dyr cykel. Den cykel jeg refererer til kan sagtens klare ture, og det er en spinkel racer. Traileren trækkes nemlig via bagakslen, og ikke stellet. Pointen er at alle cykler af en nogenlunde kvalitet kan klare den tur. Jeg har kørt til Nice på sådan en cykel som jeg linker til her.
Med traileren har man alt med sig i et snuptag, og det har man ABSOLUT ikke med 4 Ortlieb cykeltasker. Det sikrer også én mod tyveri af en efterladt taske, når man ikke kan bære 4 tasker på én gang. De er faktisk lidt langfingrede i et par at de italienske storbyer, som du sikkert kører igennem. Jeg vil til enhver tid anbefale traileren i stedet for cykeltasker af disse årsager, uanset cykeltype på denne type tur.
Det er så utroligt meget nemmere at rejse på den måde. Og komfort er vigtig på sådan en tur. Denne trailer vejer 5,6 kg og kan bære 30 kg bagage i et kæmpe rum, som er langt nok til telt, liggeunderlag, soveposer etc. Det er også langt nemmere at pakke traileren end det er at pakke cykeltasker. Du åbner bare én lynlås og så har du adgang til alt! Du kommer afsted fra din teltlejr langt hurtigere og du kan handle ind langt hurtigere.
Du nævner også et telt. Her vil jeg anbefale MSR Mutha Hubba, så du har fint med plads til stor bagage, din sovepose/liggeunderlag og dig selv INDE i teltet. Tag ALTID tingene ind i teltet, og køb teltet i grøn farve, ikke lys. Det giver bedre nattesøvn og så falder teltet og i ét med naturen, hvis du får behov for at overnatte i en skovkant. (f.eks grundet dårligt vejr). Teltene fra MSR har højt til loftet, som gør det muligt for dig at sidde oprejst. Og så er teltet selvstående og lynhurtigt at sætte op. Så jeg vil igen anbefale dig at bruge pengene på dette dyre højkvalitetstelt og så vælge en billigere cykel, hvis budgettet strammer. Alle cykler fra kr 6.000 og opefter kan klare denne tur.
Opsummering af min anbefaling: Køb kun Koga-cyklen til kr 15.000 hvis du har budget til den og drømmer om den. Men hvis den ikke er en specifik drøm, så køb først trailer og MSR-telt, og vælg derefter hvad end cykel med udvendige gear, der er råd til bagefter.
OBS!!!! Et oppusteligt letvægtsliggeunderlag fra EXPED på 7 cm bliver til den dejligste madras du kan forestille dig efter en lang dag på cyklen, og medbring en sovepose som har en komforttemperatur ned til 0 grader., Køb også disse to ting før du køber en dyr cykel. Min erfaring er at en dejlig lang cykelttur skabes af disse komfortelementer og ikke af cykelvalget.
Rigtig god tur!
(Start små etaper og nyd turen i alle ugerne. Du skal nok komme til at kunne køre lange etaper helt automatisk uden at tænke over det. Kroppen tillader det, når den er klar til det)