Nig
Af sted med dig, det lyder som en fantastisk tur :-)
Du går ikke fejl af en World traveler, det er velsagtens den eneste masse producerede rigtige touring cykel på markedet og de har forfinet den i snart 40 år.
Lave gear er et must hvis ikke det skal blive træls. Stabilitet med den bagage man tager med er et must - her er WT'en perfekt, den er jo bygget netop til tungt lastede pannier tasker for og bag.
Når det er sagt er det vigtigt om du normalt finder dig til rette på en racercykel, MTB eller noget andet - og dermed om du er til fladt styr,MTB, eller til gedebukke styr,racer, - og om du også skal ud og købe nye cykel tasker (antager du kører med Panniers for og muligvis også bag siden du vil campere.)
En stål/alu grus cykel eks fra Surly eller ligende er også en mulighed til touring med rigtig opakning hvis du fortrækker en racer i det daglige. Det samme gør sig gældende med om du er vant til at køre på MTB - Her har Surly og Salsa også gode solide bud der kan pakkes tungt.
Selv kører jeg 'letvægts' touring, dvs sover på hoteller og har kun følgende ting med ud over det cykeltøj og de cykelsko jeg har på:
Ekstra sæt cykeltøj (afhængig af årstid og destination har jeg et sommerset og et forårs/efterårssæt med og skifter mellem dem. Højsommer i sydeuropa betyder sevfølgelig at jeg kun har sommersæt med).
Så mange cykel sokker jeg kan pakke.
Ekstra varme svedtrøje i merino.
Hardshell jakke mod regn og vind, varme ben, varme ærmer, tynde handsker, tynd hue.
Ikke cykeltøj: 2 skorter, 2 underbukser, varm uldsok, lange letvægts bukser/shorts (evt begge)
Vandre sko eller sandaler.
Ipad med gode offline kort og til underholdning.
På lange ture køber jeg kort undervejs og sender dem hjem når jeg er færdige med dem. (eks da jeg kørte Italien nord-syd)
Telefon.
Dual-port USB oplader med diverse kabnler til telefon, ipad, gps, lygter (MIn forlygte dublerer som powerbank).
Minimalt multi værktøj med diverse umbraco & torx inkl en 8mm til pedaler, kædesplitter, nippelnølge, ramme pumpe.
Ventiler, 2 slanger, lapper, laetx sealent, tyre-bot, orme, lille kontaktlim, ekstra kæde link, eger&nipler, en stak zip-ties i forskellige størrelser, 20ml tynd kædeolie, 20ml sulfo, en WD40 klud (i pose), en ikke-WD40 klud, engangs servicetter.
tandbørste, tandpasta, deodorant, solcreme, baber skraber - sæbe findes på hotellerne, den bruger jeg også til at vaske tøj i hånden.
...det er ca det og passer fint i 2x12l drysack + en 3l framebag. Sko/sandaler fylder klart mest.
I frame bag har jeg mad, værktøj og hvad man skal bruge i løbet af dagen.
Drysacks monteres i de nymodens hylstere under styret og under sadlen. Det jeg skal bruge når jeg er færdig med at cykle ligge i drysackene: tøj, sko, rent cykeltøj til næste dag, opladere, iPad osv.
Passede også da jeg i mage år kørte med en Carradice SQR sadelpind taske + en Super-C styrtaske. For 10 år siden slæbte jeg også rundt på et spejrefleks kamera - i dag er telefon kamearene så gode at de er 'gode nok'.
Cykel: alm moderne racer m. 25-29mm dæk eller min cross/grus cykel m. 35-44mm tubeless dæk. (Et par år kørte jeg sågar på lukkede ringe (Montpellier-Bilbao & München-Venedig).
dvs. 1.oktober efter arbejde nupper jeg min vintage årgang 1987 Koga-Miyata Full Pro stål racer med i flyet til Rom. Bruger 3 dage på at cykle op til Siena via Viterbo & Monte Amiata, 2 dage i Siena inkl deltagelse i l'Eroica Gaiole (209km) vintage grus løbet og den sidste dag cykler jeg videre til Pisa og flyver hjem derfra.
Skal have tjekket om der er plads til SQR'en på vintage raceren, det klæder den nok bedre end det nymodens bike packing gear.
God tur, jeg nærmer mig de 50 og håber at jeg stadig kan tage på tour når jeg er 70 :-)