DavidRasmussen Ud fra min erfaring hænger kærlighed (vedligehold/rengøring) 1:1 sammen med driftsikkerhed.
På Carboncykler skal man også være væsentligt mere påpasselig med bespændinger, som bør tjekkes med momentnøgle regelmæssigt.
Er du sikker på at det er en gravel specifik cykel du har brug for? Køre du i mudder, på MTB spor? Eller er det skovstier/fingrus der er behovet?
"All road" er også et populært stempel i år. Langt de fleste producenters "Endurance" landevejscykler har i 2020 fået dette stempel, primært fordi at der er plads til større dæk. (Se Trek Domane 2020, BMC Roadmachine 2020, Canyon Endurace 2017->2020 m.m.fl.)
Førhen var "Endurance" racercyklen, en letvægts racer med mindre agressiv geometri, og lidt mere komfort end fuldblodsraceren, typisk med plads til max. 28mm racerdæk.- Til nu som hovedregel for de fleste fabrikanter, at have fået smidt et "all-road" stempel på, og så kan man typisk smide 32,33,34mm (inkl. CX) dæk på med alm. 700c hjul.
Gravel cyklen lader til at være på vej mod noget der minder om en hard-tail MTB med bøjlestyr som jeg ser det.
Canyons Grail kommer med 40mm gravel dæk - Det vil afgjort kunne mærkes på landevej ift. racerdæk.
De har også typisk længere akselafstand end racer/endurance/cx cykler, hvilket gør dem mere stabile (fedt offroad), men gør at noget af livligheden mistes på landevej- men det er nok også lidt en smagssag - men siden at du nævner at den helst ikke skal føles for MTB agtig på landevej.