Forstår ikke helt det med lampeolie i rørene - hvilket formål skulle det ha?
De plastiliners er der for at guide dine kabler på plads i rammen og når de så er det, skal plastlinerne trækkes retur.
Teorien er så, at når man skal skifte gear/bremsewire igen skyder en plastliner ind over kablet, trækker den brugte wire ud, montérer ny gennem plastlineren og trækker plastlineren retur. Der kan der tit opstå problemer hvis de brugte kabel har knæk eller på en eller anden måde er beskadiget.
Man kan ved de fleste rammer trække kablerne uden brug af plastliners. Personligt montérer en kraftig sytråd på kablet v.h.a. superlim, trækker kablet igennem rammen sammen med sytråden som der efter sikres med tape på rammen. De nye kabler limes på sytråden og trækkes/føres retur i rammen. Lidt omstændig, men bulletproof hvis man har lidt tålmodighed.
Hvis man er kommet i den situation at rammen står uden såvel kabler som plastliners kan man også bruge kraftig sytåd med en lille dykker bundet yderst. Med en kraftig magnet, mindre end neodymium kan gøre det, vil man efter et par forsøg kunne lede sytråden den rette vej gennem rammen og bruge den til at montere wirene med. Det vil for bagskifterens vedkommende være smart at dele opgave op i to segmenter - skrårør til krank/krank til kædestag. Mange har haft held til at bruge en støvsuger til at lede tråden gennem rammen.