mohamedeleish
Hej Mohamed. Godt projekt.
Jeg kender en del af de strækninger du kommer til at cykle bortset fra turen ned gennem tyskland og har eks kørt følgende: Munchen-Venedig. Bologna-Reggio Calabria, Rom-Pisa + jeg har været 4 gange i Toscana med udgangspunkt i Siena.
Eurovelo cykel vejene i Tyskland og hele vejen fra Brenner passet til Venedig & Bologna er gode og velafmærkede. På de mest populære strækninger i tyskland og norditalien er der tale om seperate veje - og ofte på nedlagte bilfrie landveje eller stier langs jernbane linjerne med regelmæssige cykel pitstop stationer med pumpe, værksted, cafë/restauranter osv. I den del af Østrig du kommer igennem er de mere bøvlede og ofte på grus.
Jeg ville starte med punkt #2. dvs hvor meget bagage du skal køre med, hvor meget det fylder og vejer. Letvægts camping udstyr koster en del penge men alle de cykler du har kig på kan klare en hel del bagage og vægt.
Jeg har som voksen kun touret på all-out racercykel og på Cross/gravel cykel med bike-packing tasker på sadelpind/styr og har udelukkende boet på hotel, så jeg har endnu ikke investeret i telt, sovepose, underlag & kogegrej. Jeg ved at det er ret dyrt hvis det skal være let og kompakt - jeg har kigget på det fordi jeg 'drømmer' om en tur fra København til Nordkap. På mine ture i europa de sidst 10 år har jeg dog mødt mange der camperer. De 3 cykler du nævner er på top 5 over dem jeg oftest har mødt.
Fordelen ved at campere frem for at bo på hotel som jeg gør er at det er nemmere at 'lettere at komme ud af døren' - jeg tenderer til at give mig god tid til at drikke kaffe og spise morgenmad og ofter kommer jeg ikke i sadlen før kl 9-10 stykker selvom jeg er vågnet kl 6-7 stykker. Dvs man har mange flere timer til at gennemføre den planlagte strækning inden tusmørket melder sig.
Du skal som minimum over Brenner passet og derefter over Appeninerne og hele distancen fra ca Firentze til Rom er gennem meget bakket terrain med kortere men ret stejle stigninger, der er også ganske bakket midtvejs i Tyskland. Du skal regne med 125km om dagen i snit uanset vejr og uanset om det er op af et bjerg. Regn ikke med at du kører mere end 5-9km/t på de længere bjerge i Alperne og Appeninerne med så megen oppakning som du påtænker.
Jeg har for sjov lagt en rute på mapy.cz og den siger ca 8000 højdemeter og 2300km, men det er den korteste 'landevejs rute' med til tider tung trafik. Cykel ruterne vil være længere og med fere højdemeter - især fra Firenze til Rom. Så regn med +2500km.
Mht valg cykel valget: Afgøre føst om du er til fladt styr eller til racer styr og om du er til oprejs eller meget oprejst position. Du sparer meget energi ved den delvist oprejste position med racer styret og din gennemsnits hastighed vil være et par km/t højere på flad vej.
En World traveler kan det hele, men det er en cykel du ikke kommer til at cykle hurtigt på så det kan blive nogen lange dage i sadlen
Cube Traveler er meget lig World Traveler og den fås som World traveler både med udvendige gear til kæde og med rem træk.
Trek 520 er ligeledes en klassiker til touring - det er nok den jeg personligt ville vælge blandt dem du har kig på. Prisen er også ganske fornuftig.
Remtræk er populært til touring brug fordi det er vedligeholdelsesfrit, men det kan også være vanskeligere af skaffe reservedele hvis det fejler afhængig af hvor i verden man rejser og der er et lille energitab. De fleste der kører med rem har en ekstra rem med og har på forhånd lært at skifte den.
En ny kæde kan du altid købe eller fixe undervejs ved at forkorte kæden - man mister et par gear, men det er nok til at kunne nå frem til en by med en cykelbutik.
Der er også andre glimrende cykler til Touring der er lidt mere sporty end eks Trek 520.
Eks gravel cykler fra Surly, Bomtrack, Kona (og Salsa's Vaya) men mht. gravel cyklerne skal du afgøre om du skal cykle med standart telt/pose/underlag eller letvægts udgaverne lige som du skal tjekke om de har den nødvendig fittings til lowrider cykel tasker for og/eller bag.
Tip: det er ganske nemt at rejse tog med cyklen i tyskland. Man kan evt droppe en del af distance og spare 500km hvis de 20 dage er max du kan allokere grundet arbejde.
MIn oppakning vejer under 10kg inkl de tasker jeg bruger - men jeg bor som nævnt også på hotel og har blot et par sandaler med udover cykelsko. Mht til tøj rejser jeg med ét ekstra sæt cykeltøj, ét par shorts/bukser to par strømper/underbukser/t-shirts. kogegrej til at lave mad på fylder og vejer også lige som det nødvendig værktøj vejer. Min 'tungeste' cykel vejer derudover mindst 5kg mindre end den letteste cykel du har kig på.
Da jeg i 2016 cyklede fra Bologna til Reggio kørte jeg godt nok hele vejen inde i Appeninerne, dvs. bortset fra den sidste dag så der tale om bjergkørsel hver eneste dag - Jeg var på cyklen i 16 dage og nåede ca 1700km. dvs lige over 100km pr dag.
Da jeg i 2015 cyklede fra München til Vendig kørte jeg på kryds og tværs i Alperne og det var kun den sidste dag jeg ikke cyklede over adskillige rigtig høje bjergpas - jeg var på cyklen 13 dage og nåede 1300km, dvs 100km pr dag.
På mine tidligere bjergture rundt omkring i frankrig og spanien er billedet ca det samme.
I 2018 var jeg på Rhinen og udover en stiktur til Vorgeserne i frankrig og den næstsidste dag i Alperne bag Zürich var der tale om almindelig kuperet cykling som du skal regne med ned gennem tyskland. Jeg kørte en del længere pr dag. I Sommer da jeg kørte langs østersøen fra København via Felnsborg til Polske grænse og hjem via Rostock gik der meget is, sodavand og strand i den men jeg var stadig kun på ca 125km pr dag trods at det var pandekage flat. I efteråret kørte jeg fra Rom til Pisa på en gammeldags stål racercykel hvor jeg deltog i et cykelløb et par dage midtvejs oppe i Siena (L'Eroica) - det var en tur på under én uge. Også her kørte jeg kun ca 100km om dagen.
Min pointe er med mindre du er meget fit og vant til at cykle langt og kun kører med lidt oppakning (10-15kg) skal du ikke regne med at du når mere end 100km om dagen når du først rammer Østrig (ud over den dag du kører over Po sletten).
Den første uge ned i gennem Tyskland SKAL du nå 150km om dagen, hver dag. Hvis du starter på rådhus pladsen i København vil det sige at du SKAL nå til Gedser eller Rødby færgehavn på første dagen også selvom der er piv modvind hele vejen (hvad der ret ofte er på den strækning i sommer halvåret)
held og lykke med projektet, tror du europa åbner så meget op at du kommer af sted i 2020 eller kigger du allerede frem til 2021?
Jeg har min tvivl mht åbning på tværs af grænser i 2020 - Jeg skulle have været til Portugal og cykle rundt de sidste to uger af april :-( Sommeren plejer jeg at planlægge nu, men det har jeg foreløbig droppet. Jeg håber på at der er åbnet til oktober så jeg kan komme til Siena og køre l'Eroica som jeg plejer, men jeg regner ærlig talt ikke med med det :-(