Der er to vigtige grunde til nedsat hastighed om vinteren. Den ene er formen, der for manges vedkommende bliver dårligere, når det er mindre attraktivt at træne udendørs. Den anden grund gør sig gældende uanset form, og det er temperaturen.
Kold luft giver mere modstand. Når man ser på de forskellige udregninger, der er lavet, kommer man frem til, at farten falder mellem 0,3 og 0,5 km/t pr. 10 graders lavere lufttemperatur. Dvs. at hvis du cykler en bestemt rute i 25 graders varme, så vil du alt andet lige have en gennemsnitsfart, der er ca. 1 km/t i hurtigere, end hvis du cykler samme rute i 5 graders varme.
Min egen erfaring er, at tempofaldet om vinteren er endnu større. Det baserer jeg bl.a. på, at jeg i år har trænet lige så meget her sidst på året, som jeg gjorde i sommerperioden. Jeg cykler mindst 1,5 km/t langsommere nu, end jeg gjorde for et halvt år siden, ved samme ydelse.
Det vil kræve en gevaldig analyse at finde ud af, hvorfor det er sådan. Jeg vil selv gætte på, at der ud over de ca. 20 graders temperaturforskel også sker en nedkøling af dækkene, som gør dem langsommere, samtidig med at min ikke helt tætsiddende jakke har en lidt nopret overflade, der fanger mere vind end en almindelig cykeltrøje eller bare arme.
Den generelle afkøling af kroppen om vinteren tror jeg ikke har nogen betydning. Kroppen bliver jo varmet op, når pulsen stiger.