På vintercyklen er der fuldskærme med stænklapper bagpå. Det har jeg ikke på sommercyklen. Tidligere skiftede jeg til vintercyklen omkring 1. oktober og tilbage til sommercyklen omkring 10. marts. Denne vinter har jeg kun cyklet på vintercyklen fra omkring 1. december og skiftede tilbage til sommercyklen igen den 20. februar. nu er jeg bare på vejret. Jeg skifter til vintercyklen efter 1. oktober, når der er udsigt til 5 dage med regn i vejrudsigten. Og i foråret når der er udsigt til en lang periode med tørvejr.
Min nuværende vintercykel har jeg bygget op omkring 2003 med Chorus-dele fra 1996. Min nuværende sommercykel er fra 2012. Jeg har så en tidligere sommercykel med 10-speed Chorus stående og vente på at min gamle sommercykel ikke kan længere. Den ryger ud når styrfittingen engang ryger, fordi 7-tals-frempinden er rustet fast. Den gider jeg ikke til at bøvle med. Jeg havde forventet at vintercyklen ville dø omkring 2015 , men den kører stadig (de seneste år har vintercyklen så kun kørt en halv vinter, fordi jeg har været i udlandet den anden halvdel af vinteren (dog ikke denne vinter)). Skulle jeg stadig køre licensløb, så havde jeg smidt vintercyklen ud omkring 2015.
Men det ender jo med at jeg skifter sommercykel før vintercyklen, hvorved jeg vil have 2 tidligere sommercykler på lager til at blive vintercykler.
Efter at jeg smører med voks på kæden, synes jeg ikke længere, at grus i mekanikken er det store problem.