Min kommentar om din generalisering går på nogle af dine udsagn som at "man skal bare ikke sige at det gør en kæmpe forskel på almindelige træningsture i Danmark". For mit vedkommende gør det.
Da jeg skulle købe racercykel for 6 år siden prøvede jeg cykelhandlerens knægts cykel til lidt under 100.000, han kørte sponsoreret klub og alt det der. På vej ned af en skråning kunne jeg næsten ikke nå at bremse inden et kryds, så jeg var nær røget ud i trafikken, og måtte bøje af i et hastigt højresving. Så vidt jeg husker var fælgbremserne top-of-the-pops. På en butikscykel (den jeg endte med at købe) med skivebremser var der ingen problemer, der var endda overskud. Efterfølgende var jeg endda desperat for at få en billig cykel til vinterkørsel og satsede på en model med fælgbremser, men den er nu solgt fordi jeg kort efter købte en med skivebremser og følgelig aldrig brugte den med fælgbremser.
Igen, jeg er ikke en cykelmyg, men jeg vil gerne portrættere at ikke alle på en racercykel er ens. Vores interesse er til dels fælles, men forholdene vi cykler under kan være vidt forskellige.
Og så skal det også siges at jeg kun kører med bremseklodser af metal... De par gange hvor jeg er "kommet til" at køre med resin har jeg altid undret mig over at f.eks. vintercyklen ikke bremsede lige så godt som sommercyklen, for at jeg så finder ud af at der er resin klodser på. Skift til metal, så har jeg den gode bremsekraft igen. Metal mod fælge går vist ikke
Danskebjerge Pludselig skal alle racere udstyres med skivebremser, og man kan dårligt vælge det fra, når man køber ny cykel. I bedste fald giver det en marginal forbedring - ligesom med elektroniske gear og hvad ved jeg.
Jamen jeg kan vel kun være enig, det er producenterne der driver overgangen til skivebremser. De er selvfølgelig interesserede i at have kun ét bremseprincip aht. driftsomkostninger og reservedele. Jeg kan sagtens forstå at det er skide irriterende at man til dels ikke selv kan bestemme, og at det fine hjulsæt man har måske ikke kan anvendes hvis man føler sig "tvunget" til at købe ny cykel. Det er måske lidt ligesom at hvis du prioriterer at have en miljørigtig el-bil, så må du leve med at have sådan et irriterende automatisk gear, producenten har gjort det så du ikke selv kan vælge
Men det er også sådan markedet virker... Det er ikke de professionelle der bestemmer, de er sponsoreret og får cyklerne stillet til rådighed. Det er producenterne der bestemmer ud fra hvad de tror forbrugerne foretrækker, det er jo her indtjeningen ligger. Enkelte karismatiske mærker som Pinarello (det er vel typisk italienerne) holder så fast i at have et fælgbremse alternativ, men de har også måttet indse at for omsætningens skyld er de nødt til at følge med de andre og tilbyde fælgbremser.
Producenterne er nødt til at kigge på markedet for andre end professionelle og motions-semi-professionelle, og det er til dels sådan nogle som mig (ærgeligt, I know). Jeg vil have skivebremser, jeg kunne ikke drømme om at købe andet nu hvor jeg kender forskellen, og alt det hurlumhej om besværligt (hydraulisk) vedligehold kender jeg slet ikke til, tvært i mod var fælgbremser langt mere besværligt for mig. Jeg sætter skivebremser langt højere på ønskelisten end Di2, Dura-Ace, subatominal weight, og lignende lækkerier.