Normalt kører jeg ligesom mange andre i cykelklubben med 11-28 bagkrans og 50/34 foran (shimano). Nu har jeg blandet en 11-32 med en 11-28 og har nu: 12-14-15-16-17-18-20-22-25-28-32 Det bliver godt nok lidt anderledes tal at aflæse på min garmin. Jeg har flere carbon-racere, og den anden er med 11-23. Det er der vist ikke så mange der kører med, men det er: 11-12-13-14-15-16-17-18-19-21-23. Den almindelige 11-28 er med: 11-12-13-14-15-17-19-21-23-25-28 og der kan jeg savne 16. Når man har elektronisk gear, går det ret nemt med skifte
cinelli Jeg kører en 11-23 og 53/39. Det har jeg altid gjort og det bliver jeg sgu nok ved med. Selv med den gearing ligger min kadence alligevel på den høje side af 90 her i DK (med få undtagelser) det meste af tiden, så jeg har aldrig rigtig forstået de der kompakte klinge setups. Men det er nok bare mig, der er gammeldags ;-)
UlfJensen Det er nok bare os nymoderne fuldfedsmotionister der har behov for compact og større bagpå
UlfJensen Enig. 50/34 og noget større en 23 i bag er kun til bjergene. Dejligt med nogle tætte gear, når der går ræs i den.
Jeg ville få fnidder af alt andet end 11-23. Store spring mellem gearene har Fanden skabt.
Lykken bliver den dag cykler kommer med trinløst gear og “gearvælgeren” erstattes af en kadencevælger og elektronikken holder den ønskede rpm uanset hastighed. Helvede bliver at enkeltklinge-racere vinder frem. Så skal man til at overveje at spille ludo i stedet.
GregersH
Det er derfor Miche's 14-34'er findes :-)
14,15,16,17,18,19,21,24,27,30,34 - ingen fnat, dit kranksæt bestemmer dit top gear.
Jeg synes en 12-25 (10-speed) er meget behagelig. Jeg har ikke længere brug for en 11er. Kører så med 53/39 foran. En anden fladlands-cykel jeg har har 52/36 foran. Der føler jeg at 36eren er for lille, så jeg tit kører med skæv kæde.
Jeg kører oftest på lille klinge.
Jeg er netop gået fra 53/39-11/25 til 50/34-11/30 og det er både godt og skidt. Med bakkerne omkring Vejle kunne kombien 39-25 godt være i underkanten. Særligt når ens knæ ikke er vanvittig begejstret for at yde mere end 5-600 watt op ad bakkerne, så jeg så faktisk frem til det compact-sættet.
De 30 bagpå har jeg ikke brug for. Heller ikke på de værste bakker. Desuden så løber jeg oftere tør for et højere gear på de 50-11 end, at jeg faktisk bruger 34-30 eller 34-28 for den sags skyld. Den store spredning på 11-30 kassetten finder jeg heller ikke hensigtsmæssig, så der kommer en mindre på næste gang den skal skiftes.
Det blev nu en ommer: Jeg fandt et ældre carbon baghjul, som jeg nu har monteret med 11-32. Det er mit bjerghjul. Og 11-28 blev genskabt på mit mest brugte baghul. Det skulle række til geopark grandprix, altså 11-28. At køre med compact kranksæt er ikke så rart. Springet er for stort. Jeg gearer ofte op på bagkransen, før jeg skifter ned på forkransen. Det tager lidt tid, selv med elektronisk gear. I gamle dage med 52/42 eller 53/42 foran var springet mere passende.
I de gode gamle dage hvor formen var bedre sværgede jeg til 53-39 og 12-25 - den kombi skulle nok få mig over det værste Danmark havde at byde Laveste gear når jeg kom sydpå var 38-27
12-13 år senere har jeg købt en ny gruppe til den gamle cykel, hvor gearing blev 50-34 og 12-25 Det blev et irriterende spænd, hvor jeg alt for ofte skulle skifte foran for at få gearing til at passe med farten Da der ikke er så stort et udvalg i reservedele for tiden faldt valget på en gearing der hedder 50-38 og 11-28 Optimalt ledte jeg efter en 12-27 som de gamle 10-speed kassetter, da jeg ikke kører så hurtigt at en 50-11 kombi er relevant i det daglige og jeg håber også kun på at jeg skal bruge 28 fordi jeg er i dårligere form end jeg har lyst til
sumsar
din 11-speed variant af 12-27'er hedder 12-29. Den har den 16'er alle altid ender med at mangle.
reippuert Tak Jeg havde også overvejet at købe 2 kassetter og lave mit eget mix, i sær når jeg ikke føler et behov for en 11’er - men den generelle mangel på udvalg af reservedele gjorde at jeg gik på kompromis