En af de største fordele jeg oplever er at jeg førhen, med QR, altid havde problemer med at sætte hjul på efter f.eks. kørsel med cyklen i bil eller en punktering. Af en eller anden grund passede det aldrig med at hjulet bare blev dumpet ned i gaflerne "bis zum Anschlag" og så spændt fast. Jeg kæmpede med at få hjulet til at køre lige, og bremsekløerne drillede derfor også.
Med thru-axle sidder den i skabet hver gang. Og jeg har ikke behov for hurtige hjulskift.
Jeg kan stemme i feddersen's kommentarer, specielt den med behovet for mindre kraft... Jeg har for nyligt haft en racer med fælgbremser, og blev faktisk træt i hænderne når der skulle bremses meget. Det skal så siges at jeg har "kontorhænder", og min vægt kræver en del for at blive bremset (hermed også fordel til skivebremser, selv i fint dansk sommervejr).
Rent æstestisk synes jeg egentlig at skivebremser er ganske flotte, men nu er jeg heller ikke belastet af en længere "karriere" på en racer, selv om jeg da har haft en fra tid til anden (også dengang med skrårørsskiftere). Men det er nu nok ikke pga. skivebremserne at æstetikken af mig på en racer ikke værd at tale om, her trækker de nok nærmest op