Trods et tæt pakket cykelprogram, så begynder årets Vuelta efterhånden at tårne sig op i horisonten.
Og hvor Vueltaen ofte har været en 'last-chance-saloon' for ryttere der har misset sine mål tidligere i sæsonen, så er årets løb på papiret en stjerneparade - hvoraf flere allerede har haft en fantastisk sæson. De mangler nærmest kun Pogacar. Så alt andet lige, så burde der komme noget spændende cykling ud af det.
Ruten:
Der er tale om en helt klassisk Vuelta rute med masser af bjergafslutninger, en holdenkeltstart og en individuel enkeltstart, samt lidt til sprinterne.
https://www.rouleur.cc/blogs/the-rouleur-journal/la-vuelta-a-espana-route
Løbet startes med en 14,6 km lange holdenkeltstart. Der køres en en individuel enkeltstart på 25 km. på 10. etape. Begge tidskørsler ser ret flade ud.
Det gør resten af ruten til gengæld ikke. Der er bjergafslutning allerede på 3. etape, så man skal have skruet bjergbenene på fra starten. Derudover afslutning på Tourmalet på 13. etape og på frygtede Angliru på 17 .etape. 18. etape er også en hård nyser med mere end 4500 højdemeter.
Den 20. etape er en vild kuperet sag på over 200 km. med 4500+ højdemeter fordelt på 10 kategoriserede stigninger.
Løbet afsluttet som sædvanligt med en sprinteretape i Madrid. Derudover er det vel kun etape 7, 12 og 19 der er rene sprinteretaper. Når vi når hen til 19. og 21. etape er der uanset hvad en del sprintere der må have sagt "tak for denne sæson".
Favoritterne:
Som tidligere nævnt en perlerække af stjerner:
Evenepoel - har kørt VM og hans TT vidnede om at benene var der - trods det lidt utilfredsstillende resultat i landevejsløbet. Der er næppe nogen tvivl om, at Vingegaard deltagelse i Vueltaen kommer ubelejligt i forhold til Soudal Quicksteps meget gradvise opbygning af Evenepoel til at køre tour næste år.
Vingegaard - må trods alt forventes køre noget på dampene efter sin flotte tour-sejr og en masse festivitas bagefter.
Roglic - har kørt noget under radaren siden Giroen og har haft god tid til at forberede sig. Formen ser fin ud her under Vuelta a Burgos.
Thomas - har jeg efterhånden afskrevet en del gange. Det gør jeg også denne gang. Det betyder at han nok får en podieplads 
Ayuso - har vi ikke set så meget til siden Schweiz rundt og han styrtede i sit seneste løb. Men ellers skal det blive spændende at se om han fortsætter sin udvikling mod tindernes top.
Hvem vinder?
Jeg tror at Jumbo Visma bluffer og at Vingegaard i virkeligeden skal agere trussel for at hjælpe Roglic. Alternativt, så tror jeg de er helt klar til at ofre Vingegaard arbejder som hjælper for Roglic hvis ikke benene er der til at køre efter sejren.
Historien er ikke god i forhold til Tour-vinderes chance for at vinde Vuelta i samme år. Jeg tror at Vingegaard ender uden for podiet.
Enkeltstarten ligger til Evenepoel mens holdenkeltstarten ligger til Jumbo Visma. Så det udligner nok lidt sig selv.
Hvis vi antager at tidskørslerne nogenlunde udjævner hinanden og med Jumbo Visma holdets styrke og taktiske muligheder, så tror jeg at Roglic tager sejren med de mange afslutninger på stejle ramper.
Hvad er jeres bud på en vinder? Hvem skuffer? Hvordan ser i første GC duel mellem Vingegaard og Evenepoel?
Find selv på flere spørgsmål