Ja, det er noget mere udfordrende for bagdelen end at køre i naturen, da man sidder meget mere statisk. På samme måde får jeg heller aldrig ondt når jeg kører gravel og MTB uanset længden på turene. Men tager jeg min gravelcykel ud på en landevejstur, bliver jeg også øm efter et par timer
Så problemet løses ikke med med chamois creme eller andet, da det ikke skyldes friktion, men simpelthen at man sidder langt mere statisk på siddeknoglerne og derfor trykker konstant på det samme punkt. Modsat f.eks. en gravel-tur, hvor man konstant bevæger lidt i sadlen grundet det ujævne underlag. Det eneste der virker er en saddel der passer virkeligt godt til ens anatomi. De fleste bikefittere tilbyder deciderede saddel-fit, hvor de trykmåler hvordan man sidder og anbefaler en saddel på baggrund af det. Min nuværende saddel er selv fundet på den måde og jeg oplever også langt færre problemer på hometraineren end med min gamle saddel.
Om det er pengene værd afhænger nok at problemets omfang og hvor meget man bruger sin hometrainer.