bj Men der er plads til omkring 25 km inde i Rønne, så etapen bliver på omkring 225 km.
Jeg læser mig til, at ruten skal være ca. 170 km. Jeg ved så ikke, hvad baggrunden for den udmelding er. Man kunne jo med god ret mene, at når et etapeløb kun meget sjældent kommer til en given location, så skal der lægges en ordentlig portion kilometer ind.
Nuvel, med 170 km er det stadig muligt at komme godt rundt på øen, og jeg er enig i dine prioriteringer i ruteforslaget, hvor du både har Almindingen og Dueodde med. (Dueodde for så vidt at der ikke er nogen større vej, der ligger tilnærmelsesvis tæt på stranden.) Arrangøren har talt om, at man skal forbi den bornholmske natur, så jeg gætter på, at det inkluderer de to steder, selvom en rundtur med fokus på stigninger godt kunne være uden dem.
Jeg er også på linje med dig, når det gælder de to indlagte rundstrækninger. Hvis én af dem skulle undværes, skulle det være den i Allinge. Jeg kan se, at PostCup-løbet, hvor Magnus Cort vandt i 2014, havde målstreg på toppen af Brøddegade og altså ikke på fx Melstedvej, som jeg har foreslået. Jeg mener dog stadig, at man får lidt mere for pengene, når man placerer målet et lille stykke fra en stignings slutning (jf. Cauberg, Kiddesvej osv.).
Som du selv er inde på, er din foreslåede runde i Gudhjem jo uden både serpentinervej og Brøddegade, så det skal selvfølgelig lige rettes til. Ligesom man bør have en af de to stigninger nord for Hasle med (hvis 170 km-begrænsningen tillader det!). Men der er udmærkede stigninger med på din rute ellers.