bj En landstræners job er nok meget organisatorisk.
Formentlig. Og så meget desto mere rimeligt er det at sammenholde resultaterne i de to kategorier, landsholdet og det individuelle. Det skal jo helst ikke være sådan, at et landshold er dårligere, end hvad rytterne individuelt præsterer. Det gælder i alle sportsgrene.
Der er i øvrigt mindst én ting, der forbinder de to, nemlig størrelsen af holdet. Lund har haft fordel af gode individuelle resultater, der har ført til store danske hold med deraf følgende gode muligheder for at benytte hjælperyttere mv.
For mig er ungdomsrækkerne noget dobbeltsidet noget. På den ene side er det spændende at se fremtidens topryttere. På den anden side er det også et spørgsmål om "hellere en fugl i hånden end ti på taget" - det er så tit sket, at de unge har haft svært ved at leve op til deres tidlige præstationer. Ret beset er et ungdoms-VM ikke et rigtigt VM - det er en underkategori.
Jeg blandede kvinderne ind i det, og deres resultater (eller mangel på samme) skal selvfølgelig ikke forbindes med Anders Lund. Men jeg synes dog alligevel, at kvindernes resultater har skuffet i de senere år, når man tænker på de lovende takter op gennem 10'erne.