Man kan måske ikke direkte sige, at det sløje resultat ved landevejs-OL skyldes manglende "kamptræning" hos de fire udtagne. Men det modsatte blev absolut heller ikke bevist.
Det er et noget uklart billede, man sidder tilbage med.
Bjerg brugte alle sine kræfter på først at jage ufarlige afrikanere og bagefter lukke nye udbrud ned. Disse udbrud havde formentlig netop til hensigt at trætte de store holds hjælperyttere, så Bjergs arbejde midt i løbet havde formentlig ingen reel betydning. Tanken må have været at bruge ham som en luksus i løbets første 150 km, vel vidende at han ville være færdig ved ankomsten til rundstrækningen. Hvorfor man disponerede sådan - han gjorde det jo pænt i enkeltstarten forleden -, må stå hen i det uvisse.
Mørkøv holdt lidt længere, end jeg havde forventet, hvilket efter alt at dømme skyldes, at løbet blev kørt meget henholdent, indtil der manglede 80 km. Man har kun tv-billederne at gå ud fra, og på dem så jeg altså ingen Mørkøv, der tog vigtige føringer. Han er svær at bedømme: På den ene side har han denne sommer fremskyndet sin pensionering, på den anden side hævder han at være i sit livs form. Umiddelbart ville jeg hellere have brugt ham op i indledningen i stedet for Bjerg.
Skjelmose så ikke dårlig ud, men skarp var han heller ikke. Jeg synes, han lignede det, han er: en veltrænet rytter, der lige er kommet tilbage fra en løbspause. Mærkeligt, at han nu både ved OL og VM er blevet ramt af defekt med omkring 50 km til mål. Det havde været rart, hvis han en dag kørte et stort endagsløb, der gik gnidningsfrit, og hvor han opnåede et resultat.
Mads Pedersen - jeg tror egentlig nok, at han var tæt på sit maksimale niveau. Godt nok blev han knækket på en af de afgørende stigninger i Paris, men det skyldes måske hans hårde opkørsel efter punkteringen. Jeg vil tro, at det var Pedersen, der i høj grad var med til at iscenesætte den danske dominans i løbets første halvdel, så på den måde er han medansvarlig for de dispositioner, som bl.a. førte til Bjergs tidlige nedslidning. Løbet i Paris viste, at Mads P stadig er noget svagere end Evenepoel, når det gælder endagsløb, og han har også svært ved at følge med i Van der Poels accelerationer. Man kan godt få den tanke, at det bliver svært for ham at vinde de helt store løb.