bj
Tak for linket.
Denne kommentar fra en rytter i Kvindernes 50-54 år medio fondo race giver et godt indblik i problematikken:
Kerstin Cristina B
Really sad that a well organized event ended with a roadrace like this. I think the organizers underestimated the speed of the race in combination with too many riders on two different courses.
Our F50-54-race on the Mediofondo-course went well and fair until the first group of men, coming from the Granfondo-course, joined us in a short climb. We weren’t able to have our own race anymore. Some girls did try to go with the men, even if they were too fast. It came like it had to come: a lot of crashes, aggressive riders and riders at their limit. The longer we went, more fast men came from behind and the roads became smaller and smaller. Our women-field was completely destroyed and nobody had an overview about the race-situation anymore.
I never saw so many crashes during a race, the last kilometers looked more like a battlefield than a roadrace. At some point I decided for myself to just go save, but even this was almost imposssible because trying to take it easy made it even worst.
I was just grateful to reach the finish line without crashing.
Really a shame as a lot of riders came there with good preparations, long traveling and at least it did cost some money 🥴
The event itself was really good organized and it could have end better. The courses were really nice and the people were friendly and respectful. Thanks for hosting us
All the best for the crashed riders
...........................................................................................................................................................................
Så man kan konkludere, at der nok var for lille afstand mellem startgrupperne eller at Medio- og Gran Fondo burde have været kørt hver for sig. Selve løbet var jo slut ved 15-tiden. Måske kunne man bare have ladet løbet slutte kl. 17, så der havde været mere afstand mellem grupperne og dermed mere plads på vejene.
Man kan også diskutere, om der var for mange ryttere med. Måske kunne man gøre udtagelseskriterierne en anelse skrappere. Men okay, jeg kan også se, at ideen med sådan et Amatør VM netop er, at man vil hylde og fejre bredden. Så det er nok svært at sætte grænsen præcist.
Jeg tænker også, at det måske have været bedre med et stigende opløb fremfor et faldende opløb. De sidste 600-700 meter frem mod målstregen var let faldende og det gav endnu mere fart på og måske en større risiko for at styrte. Ved DM i Aalborg i 2023 var opløbet i modsat retning, så det var let stigende, bare for at tage et eksempel.
Ren underholdningsmæssigt kunne jeg godt have tænkt mig, at man havde lavet en rundstrækning i Aalborg ligesom til DM. Men jeg kan godt se problemet med en sådan netop til Gran Fondo. Der er nok alt for mange ryttere med til at man kan køre 3-4 omgange på en rundstrækning inde i Aalborg. For så vil der jo blive endnu mere kaos de sidste kilometer, når ryttere henter andre med 1-2 omgange inde på en rundstrækning.
Løbet var også alt for forvirrende. Hvis Gran Fondo skal blive RIGTIGT publikumsvenligt, så må man lave en bedre og mere tydelig opdeling af de forskellige grupper/kategorier. Som tilskuer - og også som rytter, kan jeg læse på kommentarerne på Facebook! - var det ret uoverskueligt at holde styr på de forskellige grupper. Der var hviledag lørdag. Måske kunne man f.eks. have ladet Medio Fondo kører lørdag og så Gran Fondo søndag. Okay, så skulle vejene have været lukket ned en dag ekstra. Men det kunne folk i byen så bare have været nødt til at finde sig i
Alt i alt var det såmænd et fedt arrangement at være tilskuer til, men jeg tænker, at det for rytterne må have været lidt frustrerende med 1) de mange styrt og 2) det manglende overblik over de enkelte grupper. Så jeg vil mene, at der er plads til forbedringer af det her Gran Fondo VM, hvis det for alvor skal blive rigtigt populært og publikums- samt rytter-venligt i fremtiden.
P.S: Én ting, der undrer mig, er at der var en del ryttere, der fik deres løb ødelagt af punkteringer og defekter. Sig mig har man ikke nogle servicevogne med til sådan et Gran Fondo VM? Er folk helt lost, hvis de har en defekt? Jeg så f.eks. 3-4 ryttere, som skulle trække cyklen de sidste flere hundrede meter hen imod målstregen, fordi de havde defekt...