Danskebjerge
Ja, jeg vil mene, at jeg som tilskuer ikke kan se forskel på et Gran Fondo-felt i Aalborg og så et DM-felt i Aalborg. For mig at se ser det ud til, at Gran Fondo-feltet kører lige så hurtigt. Måske fordi jeg netop ikke med det blotte øje kan se forskel på 45 og 48 km i timen
Hvis de bedste Gran Fondo-ryttere skulle køre mod Vinegaard og Pogacar opad på et morderisk stejlt bjerg, ville jeg sikkert bedre med det blotte øje kunne se forskellen. End når det bare er på flad vej i et samlet felt.
Derfor kan et cykelløb på et niveau under de allerbedste jo i princippet godt være lige så underholdende eller måske endda mere. Ligesom en Superliga-kamp ikke nødvendigvis behøver være kedeligere end en Serie A-kamp, selvom niveauet generelt er højere i den italienske Serie A end i Superligaen. Jeg kan også finde på at gå ud og se en kamp i Danmarksserien i fodbold og dér føle mig lige så godt underholdt, som hvis jeg ser en professionel kamp. Altså en Danmarksseriekamp, der ender 5-3, kan vel i princippet være sjovere at se på end en landskamp, der ender 0-0.
Interessant det med det motoriske, du nævner. Cykling er netop en sportsgren, hvor bevægelserne rent motorisk er de samme, uanset om man taler en absolut verdensklasserytter eller en A- eller B-rytter i Danmark. Derfor kan det motorisk set være svært at skelne verdensklasserytteren fra den almindeligt habile/dygtige licensrytter. Jeg er med på, at nogle ryttere er mere elegante og mere teknisk velkørende end andre. Men den mest elegante behøver jo ikke altid være den hurtigste...
Det er også noget, jeg synes er lidt svært at gennemskue ved cykling. Altså når de motorisk set laver de samme bevægelser, hvorfor er nogle mon så meget bedre end andre? Hvis jeg cykler en tur og laver motorisk set de helt samme bevægelser som Pogacar, hvorfor er det så, at Pogacar driver cyklen 100 gange hurtigere frem end jeg gør ? (ok, ikke 100 gange, men tæt på ha ha ha). Er det fordi han har bedre kondi? Har han flere benkræfter? Har han en bedre cykel? Er han dopet? Altså det undrer mig også, når jeg cykler rundt, at nogle cykler dobbelt så hurtigt som andre, selvom de motorisk set laver stort set det samme arbejde. Så dem, der cykler meget hurtigere end andre, må enten havde en meget bedre kondi/bedre hjerte/bedre lunger eller de må have mange flere benkræfter. Ellers burde alle køre ca. samme tempo med de samme motoriske bevægelser...