Jeg har kendt Jesper Johannesen i 12 år, og jeg har fulgt op- og nedture i hans privat- såvel som arbejdsliv - og der har ved Gud været nogle stykker!
Feltet.dk har eksisteret siden starten af 00’erne, og det er blevet en institution som nichemedie. Uanset hvad læsere, cykelryttere, sportsdirektører, DCU-formænd, og hvad der ellers findes af holdningstilkendegivere, har syntes om indholdet, formatet, overskrifterne og stilen på Feltet.dk, så kan man ikke overvurdere mediets betydning for dansk cykelsport de seneste to årtier.
Gennem 00’erne og 10’erne var Feltet.dk den eneste eksponent for de mindre danske hold, og det er stadig primært Feltet.dk, der beretter om danske A-løb, kontinentalholdenes succes i hjem- og udland og de mange danskere på mindre udenlandske hold. Enkelte clickbaitvenlige historier såsom Christina Watches har også fået omtale i de større medier, men rugbrødsarbejdet er blevet lavet på Feltet.dk, og jeg vil helt udokumenteret tillade mig at påstå, at flere danske cykelprojekter aldrig ville være blevet til noget uden Jespers indsats.
Jesper har gennem årene skabt en relation til de fleste danske sportsdirektører, og de ringer stadig personligt til ham, hvis der er en historie, de er utilfredse med, hvis der skal plantes sladder, eller hvis de bare gerne vil opdatere mediedirektøren om holdets planer de kommende måneder. Næsten uden undtagelse har enhver professionel dansk rytter de sidste 20 år været i kontakt med Jesper i løbet af deres karriere.
Dansk cykling befinder sig i en guldalder, fordi rytterne er talentfulde og ihærdige, talentarbejdet er af høj kvalitet, og cykelkulturen i Danmark er enestående. Men det er også, fordi der i to årtier har siddet en mand i perioder helt alene og opdateret læserne på cykelsport, og sporten lever nu engang af eksponering.
Det har været en udmarvende kamp at holde mediet oven vande - til tider har direktøren måttet undvære løn til sig selv, fordi der ikke har været flere penge i kassen, og mange skribenter har givet utallige gratis timer til Feltet.dk. Han har lagt sjæl, legeme og sit liv i projektet, og det har kostet dyrt, men for os andre har det været det hele værd.
Jeg tror ikke, dansk cykelsport ville have været i samme stand uden Feltet.dk, og Jesper Johannesen har sammen med de mange, mange skribenter og medarbejdere (og der er alt for mange til at nævne nogen) gennem årene skabt en platform, som ikke bare er attraktiv for en mediegigant som Ekstra Bladet, men særligt for de tusinder og atter tusinder af læsere, der gennem årtier er vendt tilbage tilbage dag efter dag, fordi der aldrig har eksisteret et andet dansk nichemedie om cykling med samme niveau.
Tak, Jesper, for dit bidrag til cykelsporten og min egen interesse for cykling og ikke mindst for det fantastiske venskab, jeg har været velsignet med de sidste 10 år. Jeg blev rørt, da jeg læste dit eget opslag og kunne konstatere, at dit Feltet.dk er en epoke, der nu er slut. Jeg ved præcis, hvorfor det er en kæmpe lettelse for dig, og jeg glæder mig til at følge det næste store kapitel i dit liv.
Tak og tillykke!