Lehmann Racere i den billigere ende er meget hårdt kalkulerede på prisen. Jeg kunne forestille mig, at det har noget at gøre med, at Shimano er lidt mere villigere til at spytte nogle gode rabatter ud, også fordi deres produktion i forvejen er langt større end Campagnolos.
Jeg har også set en diskussion i Tour om, at Campagnolo havde sovet lidt i timen i slutfirserne/starthalvfemserne hvor Shimano rykkede med nye opfindelser som f.eks. STI, samtidig med at de havde en aggressiv prissætning, hvilket medførte et markedsmæssigt overtag for Shimano. Følgen skulle være, at nyere generationer af ryttere er opdraget med Shimano, mens (mange) ældre ryttere stadig sværger til Campy.
De ændrer ikke på, at Campy stadig har ry for bedre holdbarhed, og mere servicevenlig mekanik, modsat Shimanos mere "brug-og-smid-væk"-agtige image. Jeg har bemærket at mange af dem med mekanisk snilde og lyst til selv at bikse med tingene kører med Campy, men det er en uofficiel undersøgelse om man så kan sige. Men endnu en grund til, at Campy ikke findes i "hobbysegmentet", der bare skal bruge noget der kan køre, og måske ikke køre så mange km. Min far har f.eks. kørt godt 15.000 km over de sidste knap 10 år med sin gamle Shimano RX100 8-speed gruppe. Han har været nødt til at skifte STI-grebene, men er ellers godt tilfreds. Det vil nu også være synd at sige at han er kræsen.
Selv kører jeg Campy (Daytona, svarer til nuværende Centauer) på raceren (startede ud med Shimano på min gamle tricykel) fordi jeg synes jeg kan lide det "look-and-feel" der er ved gruppen, f.eks. skiftefunktionen og det rene cockpit. Slut-prut!
Men for at svare på dit spm.: Jo, Veloce vil tjene dig udmærket, uanset hvilken ramme du putter det på. F.eks. har BB en Zegno Versus med Veloce i fuld færdig form, med FSA compact-krank og det hele. Ligner en rigtig god motionsracer.