brandslukkeren >" Jeg har en lidt ældre MBK/Citybike fra Mosquito mener jeg, til at stå hjemme ved
> de gamle, den kunne jeg evt sætte i stand og bruge som vintercykel, men vil det
> ikke blive et helvede at cykle på, 2x25 km om dagen?"
Med fx en ordentlig saddel og cykeltøj samt ikke mindst en rimelig kondition er det bestemt ikke nogen umulighed at cykle den distance på en fx enkeltgears cykel. Når de fleste alligevel undlader det, skyldes det at det jo drejer sig om pendling, og ikke motionsture; en motionstur kan man jo sige nej til, hvis man ikke lige er i stødet.
Foruden det forøgede tidsforbrug (=sætte vækkeuret tidligere), skal man være opmærksom på, at mange af de billigere cykler slet ikke er beregnet på at køre så meget, som du vil. Fx. hvis nøjes med at pendle 200 dage om året, så vil du have cyklet (200*50) 10.000 km, dvs. ca. en fjerdedel af jordens omkreds, og dens slags belastninger er de bevægelige dele på billige cykler slet ikke beregnet på.
Selv hvis man kun regner vintersæsonen for 2 mdr. vil du havde cyklet (8*5*50) 2000 km.
>"Hvad gør at det flade styr er at foretrække i bytrafik?"
Det er kombinationen af at man sidder højt /oprejst, samtidigt med man sidder med hænderne på bremserne, parat til at foretage en øjeblikkelig men kontrolleret fuld opbremsning. Personlig kan jeg godt lide at jeg kan se henover 2-4 biler, dels for fx at se om der sidder nogen inden i (pas på døren!), eller om nogle børn står mellem to biler, parat til at krydse vejen.
>"Hvor meget tid skal man umiddelbart sætte af til cyklen i vedligeholdelse? Her >tænker jeg efter hver cykeltur, ugenligt, månedligt, både sommer og vinter.."
I starten skal du inspicere tingene rimeligt bevidst, indtil du får en fornemmelse af fx hvor ofte du bør pumpe dækkene, og hvor hurtigt dine bremseklodser bliver slidt etc. Til sidst bliver det så instinktivt, at du ved et hurtigt blik på kæden mens du bestiger cyklen, noterer dig at du hellere må rense den en ekstra gang ved nærmeste lejlighed, eller et hurtigt tryk på bremse eller måske dæk, lynhurtigt kan afgøre om der er noget galt.
Jeg vil foreslå et daglig tjek af bremser og dæktryk (tryk med fingre), og måske et enkelt blik på kæden også. Det vil som sagt ikke tage mange sekunder.
Siden du cykler så langt dagligt, vil jeg foreslå en ugenlig inspektion af dæk, hvor du piller glasskår og flintesten ud, og generelt danner dig et indtryk af dets tilstand, fylder luft på (tjekker luftryk med manometer på punpen), samt tjekker om bremseklodserne skal skiftes eller ej. Måske kan du ved samme lejlighed tørre kæden af med en klud, og tilføje lidt olie, og tørre grundigt igen.
Rengøring af cyklen af til dels en temperamentssag; personligt elsker jeg at sætte mig op på en nyvasket og nypudset cykel, så det bruger jeg lidt ekstra tid på en gang i mellem. Foruden det æstetiske er hovedårsagen til at rengøre, at olie og sand er opskriften på et kommercielt slibemiddel, som det bruges i industrien; så olie og kemikalier fra vejen, kombineret med grus og sand og cyklens kædeolie kan hurtigt gøre kål på kæde og krans. Fx en dårligt vedligeholdt cykel, vil måske slide krans og kæde op på 2000km, hvilket i dit tilfælde vil betyde udskiftning hver anden måned til en pris på måske 450,-kr bare i reservedele pr. gang.
Hvis du spørger 10 cyklister hvor ofte og hvordan man skal vedligeholde sin cykel, vil du få 10 forskellige svar; hvad der virker for nogen, virker ikke for andre. Her er mine erfaringer; sommerhalvåret er den årstid hvor der mindst vedligholdse mht. til smøring og rengøring. Jeg synes det er nemmere at vedligholde kæden hvis jeg en gang i mellem (hver 2 md) gør den meget grundigt rent. Ved samme lejlighed gør jeg naturligvis også klinger, krans og bagskifter rent. Derudover tørrer og smører jeg måske kæden en gang om måneden (oftere hvis det har regnet meget).
Jeg bruger en SRAM kæde der pga. af samleled er nem at tage af, og derudover, fordi den er helt sølv-farvet, er nem visuelt at inspicere om den trænger til rengøring.
Om efteråret rengør jeg cyklen og kæden noget hyppigere, og når der saltes bestræber jeg mig på at rense cyklen efter brug (en hurtig omgang med en haveslange), særligt fælge og bremseklodser, samt kæde og gear skylles ned.
Derudover skal du også påregne noget tid til en gang i mellem at udskifte bremseklodser og dæk, samt stramme kabler på bremse og gear.
Et par råd;
Få en kæde på der kan skille ad uden værktøj (fx SRAM), og lær at skille den ad.
Lær dit bremsesystem godt at kende, tag bremseklodserne af og på nogle gange, hhv. stram og løsn kablet og mærk hvordan det føles i bremsehåndtagene osv.
Lær hvordan man indstiller gearne korrekt igen når de er kommet ud af justering, således at du altid kan køre med perfekte sprøde gearskift.
Lær skifte slange /lappe, hvis du ikke allerede kan.