enkeltstarten Chrono des Nations<\/a>, hvor de danske esser Toft og Muff er oppe mod tempogiganter som Foss, Küng, Affini, Bissegger og Sobrero. Klik på de relevante links.<\/p>","date":"13\/10-2022 kl. 18:44","date_unformatted":"2022-10-13 18:44:14","km_driven":"137,9","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"342512","title":"Vinderbud","text":"Feltet.dks vinderbud: Jakub Mareczko<\/p>\r\n\r\n
Øvrige vinderkandidater: Sebastian Molano, Gleb Syritsa<\/p>\r\n\r\n
Outsidere: Craig Wiggins, Max Kanter, Erlend Blikra, Rüdiger Selig, Reinardt van Rensburg<\/p>\r\n\r\n
Jokers: Lionel Taminiaux, Eduard Grosu, Manuel Penalver, Marijn van den Berg, Raymond Kreder, Mohd Harrif Saleh<\/p>","date":"13\/10-2022 kl. 18:02","date_unformatted":"2022-10-13 18:02:12","km_driven":"137,9","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"342511","title":"Favoritterne","text":"
Genting Highlands skuffede heller ikke i år og leverede igen et dramatisk bjergslag, der har bragt Ivan Ramiro Sosa på kurs mod sin anden etapeløbssejr i år. Der venter dog stadig en vigtig bjergfinale på mandag på årets særegne rute med hele to bjergetaper, men indtil da er det igen de velkendte hovedaktører, nemlig sprinterne, som indtager rampelyset.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Det gør de i første omgang på en fredagsetape, der er helt klassisk Tour de Langkawi. Den er kort, flad og meget, meget let, og det er derfor næsten umuligt at tro, at den ikke ender i en massespurt. I dag havde vi lidt kamp om at ramme udbruddet, og det er muligt, at vi får det igen, men før eller siden vil en gruppe blive sluppet fri. Herefter vil Movistar tage fronten, og de bør få masser af hjælp.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Der er nemlig flere hold, der må tro på deres sprintere. Det gælder for UAE, der jo næsten har vundet en etape, det gælder for Astana, der allerede har vundet én gang, det gælder for Alpecin, der arbejdede meget forleden og må antages stadig at tro på Jakub Mareczko, og det gælder vel for den sags skyld også for Uno-X, hos hvem Erlend Blikra har været tæt på to gange. Endelig kan man vel heller ikke udelukke, at vi vil se det lille Sunshine Coast-mandskab fører for Craig Wiggins.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Der bør altså være rigeligt med sprinterhold til at jagte, og der bør af samme årsag vente en helt klassisk og kontrolleret sprinteretape, hvor der vil blive skabt samling til sidst. Spurten adskiller sig fra de forrige på to måder. For det første er etapen meget let, og det betyder, at alle vil være helt friske, når de kommer frem. For det andet er det den første tekniske finale med et blødt sving med 1000 m igen og ikke mindst et skarpt sving bare 300 m fra stregen. Sidstnævnte vil være altafgørende, og det betyder, at det bliver en spurt, der i altovervejende grad bliver afgjort på position.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Netop betydningen af position gør, at jeg peger på Jakub Mareczko<\/b>. Det er jo ellers helt uvant at gøre, når vi taler om den positioneringssvage italiener, men lige netop i dette løb kan det være en fordel. Han har nemlig en ganske sublim lead-out i Lionel Taminiaux<\/b>, og da toget tillige tæller David van der Poel, har han et af de allerstærkeste hold. Det så vi også i går, hvor han dog desværre ikke havde Taminiaux’ hjul, da denne kørte sit lead-out, men har han det i morgen, er det sandsynligt, at de to kan gå først igennem sidste sving. Han spurtede en anelse skuffende i går, men han var stadig en af de hurtigste. Det afgørende bliver at holde hjulet på belgieren. Lykkes det, har han i denne kringlede finale en god chance for at vinde. Faktisk tør jeg heller ikke helt udelukke Taminiaux, for hvis Mareczko igen taber hans hjul, kan han i denne finale meget vel ende med at køre sin egen spurt, og han viste på 1. etape, at han har farten til at vinde i dette felt.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
I går fik vi bekræftet, at Sebastian Molano<\/b> er feltets hurtigste cykelrytter og feltets bedste bokser. Sidstnævnte evner lader han forhåbentlig være med at stille til skue, og nøjes han med at vise førstnævnte, har han en god chance for at tage revanche med en sejr. Han viste, at han har farten til at slå alle, men jeg var bekymret for hans position, der bestemt ikke var prangende. Heldigvis er hans tog med Joel Suter og ikke mindst Ryan Gibbons på papiret ikke så ringe, men de skal gøre det bedre, end de gjorde det i går, hvis Molano skal vinde i denne kringlede finale. Han er dog normalt ret god i positionskampen, og med en god lead-out man i Gibbons burde det være muligt at vinde.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Jeg har været meget imponeret over den positionering, vi har set fra Gleb Syritsa<\/b>. Hans tog med Gianni Moscon og Yevgeniy Gidich er skam ikke ringe, men der er bedre tog end deres. Alligevel har han siddet rigtigt begge gange, og han har tillige vist, at han er en af de hurtigste. Måske er der et par mand, der har en højere topfart end ham, men i denne spurt handler det mest om positionering. Går den del lige så godt, som den har gjort hidtil, er den anden etapesejr bestemt inden for rækkevidde.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Vi må også regne Craig Wiggins<\/b> som en seriøs kandidat nu. Han viste i hvert fald en skræmmende høj topfart, og han er åbenlyst den helt rene sprinter, der vil elske denne meget lette etape. Denne gang bliver det dog meget vanskeligere, for her handler det mere om positionering end fart. Her lider han under et svagt hold, men det gjorde han jo også i går, hvor han alligevel sad godt. Cameron Scott<\/b>, der nu må antages at være lead-out man, er jo slet ikke en ringe lead-out man, og har de samme styrke i positionskampen, i morgen, har Wiggins farten til at vinde.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Løbet har været en skuffelse for Max Kanter<\/b>. Han har ellers i år udmærket sig ved sin eminente positionering, men det har slet ikke fungeret i dette løb. Han har fin støtte fra Matteo Jorgenson, Vinicius Rangel og Matteo Jorgenson, men han mangler en lead-out man med den rette fart. Med andre ord skal han komme bagfra, og det kan være svært, da hans fart har virket lidt skuffende hidtil. Tidligere i år har han dog været eminent i positionskampen, og han burde også være en af de hurtigste i dette felt. Kan han genfinde de takter, bør sejren være mulig.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
En af løbets positive oplevelser har været at se Erlend Blikra<\/b>. Nordmanden har bestemt ikke imponeret i Europa i år, men i dette løb har han vist, at han faktisk har en høj fart. Det er positionskampen, den har haltet med, og i det lys er denne finale problematisk. Med god hjælp fra Stian Fredheim er det dog gået ganske hæderligt hidtil. Han skal nok stadig have lidt held for at sidde rigtigt, men har han det, synes han hurtig nok til at vinde.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Lotto har stadig sammen med Alpecin det på papiret bedste tog, men de fik det ikke helt timet i går. Det kan man håbe, at de gør i morgen, og lykkes det, har de utvivlsomt potentiale til at gå først igennem det sene sving. Formentlig vil de igen køre for Reinardt van Rensburg<\/b>, der synes at være den foretrukne sprinter, men de foregående spurter har bekræftet, at han ikke har farten til at vinde, og det vil selv et godt lead-out i denne tekniske finale næppe ændre på. Jeg håber, at de skifter hest og giver Rüdiger Selig<\/b>, da han har bedre resultater end Van Rensburg i flade massespurter som disse, og med god hjælp fra et tog, der kan gå først igennem svinget, tør jeg ikke udelukke, at han kan vinde.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Dette efterår har bidraget til at bringe Eduard Grosu<\/b> lidt tilbage på sporet efter en svær sæson, men vi fik i går bekræftet, at han ikke har farten til at vinde. Nu kommer vi imidlertid til en af den slags finaler med et sent sving, som den rumænske kamikazepilot elsker. Desværre har han ikke positioneret sig godt i år, og derfor tror jeg ikke, at han får den glæde af sine evner, som han ville have gjort i gamle dage. På den anden side har han en god lead-out man i Filippo Tagliani<\/b>, hvis denne ikke kører sin egen spurt, og selvom han nok mangler farten til at vinde, er det i denne slags finaler, han har leveret sine bedste resultater.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
På papiret har Burgos et ganske imponerende tog med Angel Fuentes, Alex Molenaar og den meget hurtige Miguel Angel Fernandez<\/b>, der her synes at være med som hjælper, men det fungerede ikke rigtigt i går. Jeg vil da også tro, at de får det svært igen i morgen, og da Manuel Penalver<\/b> selv er svag i positionskampen, ligner det en svær spurt. På den anden side har toget så meget potentiale, at jeg ikke tør udelukke, at de faktisk kan sætte Penalver perfekt i scene, og lykkes det, har han også farten til at komme langt.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Jeg var meget overrasket over at se, at Julius van den Berg kørte så godt et lead-out for Marijn van den Berg<\/b> i går. På papiret burde støtten ellers være det svage punkt for hollænderen, der i forvejen har det svært i positionskampen. Det kunne love godt forud for denne tekniske finale, men jeg har stadig svært ved at se, at Julius van den Berg kan vinde kampen om at gå først igennem svinget. Marijn van den Berg skal formentlig stadig komme bagfra, og her tvivler jeg på, at han har farten til at vinde.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Blandt de øvrige kontinentalhold er det igen Raymond Kreder<\/b> og Mohd Harrif Saleh<\/b>, der skal fremhæves. Begge har vist, at de har en fart, der bør føre langt i dette felt, men begge lider også under svag støtte. Kreder har dog nogen erfaring med spurter på dette niveau, og i går sad han jo ganske fint, indtil han fik Molanos kærlighed at føle. Det ødelagde hans spurt, og det er således bestemt muligt, at han i morgen vil sidde bedre. Saleh kiksede i går, og det er en risiko, at det sker igen, men han har i Youcef Reguigui så god en lead-out man, at han bør have en chance i denne finale, og med tre sejre i løbet tidligere ved vi, at han har farten til at være med.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Andre, der kan tænkes at blande sig i spurten, er Gustav Basson, Etienne van Empel, Mohamad Izzat Hilmi Abdul Halil, Muhamad Nur Fathoni, Juneck Carcueva, Arttasorn Pansasrd<\/b> og Sarawut Sirironnachai.<\/b><\/p>","date":"13\/10-2022 kl. 18:02","date_unformatted":"2022-10-13 18:02:04","km_driven":"137,9","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"342488","title":"Vejret","text":"
Der er ikke meget nyt under solen, når det kommer til vejret, der igen byder på fugtig varme. Således vil fredagen byde på masser af skyer og en temperatur på 30 grader samt en risiko for tordenbyger på 30-65%, mindst sidst på etapen. Vinden vil være let til jævn (9-17 km\/t), være aftagende og dreje fra først nordvest til slutteligt nord. Det giver en hel dag med stort set udelukkende sidemod- og modvind. Slutteligt vil der være modvind på det sidste lange stykke ind mod målbyen, hvor der er et kort sidevindsstykke, inden man igen får mod- og sidemodvind. Med 1000 m igen får man sidevind, inden man får sidemedvind over de sidste 300 m.<\/p>","date":"13\/10-2022 kl. 10:15","date_unformatted":"2022-10-13 10:15:21","km_driven":"137,9","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"342487","title":"Ruten","text":"
Torsdagens kongeetape var med sit mål på Genting Highlands noget af det mest klassiske, vi kender fra Tour de Langkawi, men det er nu alligevel fredagens 4. etape, der bedst betegner, hvad vi kender løbet for. Her venter nemlig en kort og helt flad etape i fladlandet nær den vestmalaysiske kyst, og det er præcis denne slags korte og meget lette etaper, man oftest ser i det malaysiske løb. Dermed skal meget gå galt, hvis vi ikke denne fredag nok engang skal være vidner til en af Langkawis talrige massespurter.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
I alt skal der tilbagelægges bare 137,9 km, der fører feltet fra Sabak Bernam til Meru Raya. Fra start kører man ad en lige og helt flad vej frem til den første spurt, som kommer allerede efter 14,1 km, hvorefter man snor sig mod først nordøst og siden nordvest igennem fladlandet frem til den anden spurt, som er placeret efter 60,6 km meget lette kilometer.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Det bliver heller ikke vanskeligere, når man efter spurten drejer mod først nordøst og siden nord for at forsætte frem til den sidste spurt, som er placeret efter 85,3 km, hvorefter det går videre mod nord og senere nordøst ad lange, lige og flade veje med retning målbyen. Man passerer lige vest om den store by Ipoh for at forsætte frem til målbyen, der er en nordlig forstad. Her venter en kringlet finale, hvor en lang boulevard, der kun bugter sig let, afsluttes med en kringlet finale med to sving, først et ganske blødt et af slagsen lige ved den røde flamme og slutteligt et skarpt sving bare 300 m fra stregen.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Etapen byder på i alt bare 349 højdemeter.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Meru Raya har ikke tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb.<\/p>","date":"13\/10-2022 kl. 10:15","date_unformatted":"2022-10-13 10:15:15","km_driven":"137,9","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"342485","title":"Velkommen","text":"
Velkommen til dagens direkte live opdatering fra Tour de Langkawi (4. etape). Dagens løb køres fra Sabak Bernam til Meru Raya over 137.9 kilometer. Vi starter kl. 10.50.<\/p>","date":"13\/10-2022 kl. 10:15","date_unformatted":"2022-10-13 10:15:07","km_driven":"137,9","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""}],"authors":[{"author":"Emil Axelgaard","email":"emil@feltet.dk","image":"https:\/\/www.feltet.dk\/octo_cms\/files\/Feltet.dk\/ProfilePics\/emil_500x500.jpg","url":"emil-axelgaard"},{"author":"Christian Frese","email":"frese@feltet.dk","image":"https:\/\/www.feltet.dk\/octo_cms\/files\/Feltet.dk\/Diverse\/Krille_(2).jpg","url":"christian-frese"}]}