første del af opdateringen her<\/a>.<\/p>","date":"11\/8-2021 kl. 17:47","date_unformatted":"2021-08-11 17:47:09","km_driven":"191,4","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"299699","title":"Vinderbud","text":"Feltet.dks vinderbud: Phil Bauhaus<\/p>\r\n\r\n
Øvrige vinderkandidater: Alvaro Hodeg, Olav Kooij<\/p>\r\n\r\n
Outsidere: Edward Theuns, Fernando Gaviria, Stanislaw Aniolkowski, Max Kanter, David Dekker<\/p>\r\n\r\n
Jokers: Kaden Groves, Hugo Hofstetter, Lionel Taminiaux, Andrea Pasqualon, Ivan Garcia Cortina, Max Walscheid, John Degenkolb, Stefano Oldani<\/p>","date":"10\/8-2021 kl. 22:25","date_unformatted":"2021-08-10 22:25:55","km_driven":"191,4","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"299698","title":"Favoritterne","text":"
På årets lette rute var det en given ting, at dagens murfinale ville blive meget afgørende for kampen om den samlede sejr, men desværre for arrangørerne fik etapen ikke det bedst tænkelige udfald, hvis målet var at skabe spænding. Blandt løbets puncheurs er Joao Almeida formentlig den bedste temporytter, og derfor var det ikke til gavn for dramaet, at det netop var portugiseren, der maksimerede udbyttet af bonussekunder.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Samtidig mistede tempostærke Matteo Sobrero og Remi Cavagna så meget tid, at de er ude af kampen om den samlede sejr, og det samme gælder for Gianni Moscon. Italieneren styrtede i gårsdagens spurt, og selvom Ineos har været helt tavse om episoden, var det nok til at sende ham helt til tælling i dag. Andre tempostærke folk som Antonio Tiberi og Tanel Kangert mistede også betragteligt med tid, og Diego Ulissi, Dylan Teuns og Tim Wellens fik ikke den tid, de kunne have ønsket sig. Selvom Matej Mohoric og Mikkel Honoré er i fabelagtig form, er de temposvage i forhold til Almeida og Michal Kwiatkowski, og med den vanskeligste finale overstået kunne det allerede nu ligne en duel mellem de to forhåndsfavoritter.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Inden klassementskampen genoptages på torsdag med Bukovina-etapen, er der dog en 3. etape, der skal overstås. Etapen er bestemt ikke let med sin lange distance og mange højdemeter, og historien viser, at det ofte er et reduceret felt, der spurter i Rzeszow. Bakkerne ligger dog langt fra mål i denne udgave, og det virker ikke sandsynligt, at der er den store interesse i at bruge dem til at lægge et pres, når de sidste mere end 100 km er ganske flade. Med generel modvind over de sidste 175 km er det heller ikke specielt befordrende for at prøve noget.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Til gengæld er jeg spændt på, om der er andre, der vil køre cykelløb. Etapen er meget lang at kontrollere, og den hårde start lægger op til at prøve noget. Kan man i det svære terræn, etablere en større og lidt mere potent gruppe, er det på en så lang og svær dag en mulighed, at feltet kan snydes. Med større tidsafstande burde der derfor være en chance for, at der skal kæmpes om at ramme udbruddet.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Desværre for underholdningen tror jeg ikke, at sprinterholdene lader chancen glide dem af hænde. Den sværeste fase kommer først efter 60 km, og til den tid vil udbruddet formentlig være kørt. Den første del er let nok til, at sprinterholdene kan kontrollere, og derfor tror jeg, at det vil lykkes at sikre sig et relativt overkommeligt udbrud.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Derfor tror jeg også, det bliver en lang og stilfærdig dag. Jeg regner med, at særligt Deceuninck og Bahrain vil arbejde stenhårdt for en massespurt, og der burde være en god chance for, at UAE og måske også Israel SUN og Trek, der tankede selvtillid i går, giver en hånd med. Bakkerne kommer så tidligt, at jeg tror, at de bliver taget i et overkommeligt tempo, og med 100 flade kilometer i modvind til sidst bliver det over 226 km meget svært at snyde sprinterne. De indlagte spurter ligger også så ugunstigt, at de ikke rigtigt kan skabe lidt underholdning.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Derfor regner jeg med en spurt, men det vil alligevel være nogle mærkede ben, der skal spurte efter så lang og hård en dag. Teknisk er spurten heller ikke helt enkel med sving med 1600 m og 800 m igen, og det vil derfor være betydningsfuldt med et stærkt tog. Den lille bakke på den sidste kilometer kan trætte yderligere, og derudover er det en modvindsspurt, hvor det i høj grad handler om timing.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Efter gårsdagens magtdemonstration er det svært ikke at have Phil Bauhaus <\/b>som favorit. Når tyskeren er så kraftfuld i stigende spurter, tør man ikke tænke på, hvordan han er på flad vej. Han har ikke spurtet meget på højeste niveau, men i forbindelse med sine fem sejre i mindre løb har han været uhyre overbevisende, måske særligt da han slog Davide Ballerini og Nacer Bouhanni i Provence. Allerede i 2020 så vi, at han har fået en enorm power, og med sin form burde han ikke være alt for mærket efter den lange og hårde dag.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Derudover har han et andet våben. Toget med formstærke Matej Mohoric, Marcel Sieberg og Heinrich Haussler ligner et af de stærkeste, og det er ikke uden betydning i denne halvtekniske finale. Samtidig er opløbet relativt og skabt til, at han kan køre en af sine powerspurter, hvis han blot sidder nogenlunde fornuftigt efter sidste sving. Med gårsdagens show in mente må Bauhaus være manden, der skal slås.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Hans værste rival kunne være Alvaro Hodeg<\/b>. Colombianeren har haft nogle svære år, men han synes at være tilbage. Hvis Bauhaus var overraskende i går, var det for intet at regne mod Hodeg, der aldrig tidligere har vist skyggen af styrke i så hårde spurter, og han indrømmede da også, at resultatet havde givet enorm selvtillid. Sejren i Ain, hvor han slog Bouhanni, som var flyvende i Touren, ganske klart, var endnu et bevis, og han ligner derfor manden, der i en flad spurt kan true Bauhaus på fart. Min bekymring er, at han har det svært i positionskampen, og for en gangs skyld kommer Deceuninck uden et stærkt tog. I går gjorde Honoré det fremragende som sidste mand, men det kan blive sværere i en flad finale. Jeg er bange for, at han sidder for langt tilbage, men undgår han det, har han farten til at true Bauhaus.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Herefter vil jeg pege på Olav Kooij<\/b>. Jumbo har ganske vist ikke sagt direkte, at de kører for ham, men de sagde i går, at de vil give både ham og David Dekker<\/b> chancen i den resterende del af løbet. Dekkers ord tydede i den grad på, at det nu er Kooijs tur, og det er også logisk i en flad spurt som denne. Sidste år var han måske den allermest lovende unge sprinter i flade spurter, og han vandt blandt andet mod professionelle i Coppi e Bartali. I år har chancerne været få, og i Ungarn var han måske ikke helt så god som håbet, men han viste trods alt god fart med 2. pladsen bag Edward Theuns på sidste etape, hvor han slog Bauhaus. Toget fungerede slet ikke for Dekker i går, men med Jos van Emden, Christoph Pfingsten og Dekker ser de altså ud til at være blandt de stærkeste. Med et godt lead-out bliver jeg ikke spor overrasket, hvis Kooij vinder. Kører de mod forventning for Dekker, har de samme gode chance, for hollænderen viste med sin fornemme kørsel i UAE Tour, hvor han også brillerede med positionering, at han har farten til at vinde også en flad spurt i dette selskab.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Som sagt var det Edward Theuns<\/b>, der vandt sidste etape i Ungarn, og dermed har han faktisk slået Bauhaus i år. Her fandt han lidt af den fart, han har manglet de seneste år – en fart, vi også så i Schweiz. Desværre har han det ofte svært i positionskampen, men toget med Ryan Mullen og Emils Liepins ligner et af de bedre, som de også var det i går. Her viste Theuns i den hårde spurt også, at han er i ganske god form, og distancen og terrænet kunne formentlig tale til hans fordel mod de tungere sprintere. Det kræver nok lidt held, hvis han skal vinde, men i Ungarn viste han, at det kan lade sig gøre.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Knap så overbevisende var Fernando Gaviria<\/b> derimod. Faktisk var det ærgerligt at se, hvordan colombianeren fra en god position slet og ret eksploderede så voldsomt, at det endte med næsten at give Hodeg sejren. Han har dog aldrig haft en god historik i stigende spurter, og han bør stå bedre i denne flade spurt. Desværre så vi i Vallonien igen, at han er langt fra fordums fart, men han blev trods alt nr. 2 på en etape. Det var også opløftende i går at se, at han klarede positionskampen så godt, for det plejer at være hans svaghed. Maximiliano Richeze burde her også stadig være til nogen hjælp, men om han stadig har den nødvendige fart, har han til gode at bevise, selv hvis han sidder godt. I det mindste kender han spurten, som han tidligere har vundet.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Dernæst vil jeg pege på Stanislaw Aniolkowski<\/b>. Den tidligere polske mester har fået sit gennembrud i år med en endeløs serie af topplaceringer. Særligt i Tyrkiet så han godt ud, og det, der særligt har skilt sig ud, er hans gode positioneringsevne. Hans hold er ikke det stærkeste, men han har i Patryk Stosz<\/b> en god lead-out man, og med sine fremragende egne evner bør han sidde ganske fornuftigt. Han manglede desværre den sidste fart i Tyrkiet, men i et felt, hvor der ikke er mange supersprintere, kan han med det rette held i positionskampen måske alligevel vinde.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Det kunne også være en chance for Max Kanter<\/b>. Desværre spurter han i dag stort set aldrig, for hans positioneringsevne har vist sig endnu ringere end antaget, men han fik trods alt to 8. pladser i Giroen, ligesom han blev nr. 3 i Madrid sidste år. Hans fart synes stadig ganske hæderlig, men det kræver, at han sidder fornuftigt. I dette løb burde hans tog med Niklas Märkl og Nikias Arndt have en chance for at gøre det bedre end i går, og finalen er heldigvis ikke den mest tekniske, der findes. Skulle han endelig sidde ordentligt, tror jeg, at hans fart rækker pænt i dette felt.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Det har knebet mere for Kaden Groves<\/b>, hvis fart generelt har været skuffende. Senest blev han bare nr. 5 og 6 i Ungarn, og nu har endda været syg i optakten. Alligevel er han værd at fremhæve, fordi BikeExchange med Michael Hepburn, Alexander Konychev, Barnabas Peak og Dion Smith<\/b> synes at have et af de bedste tog. I denne halvtekniske finale kan det være det, der skal til for at få en bedre position end de hurtigere folk, men til gengæld er det måske tvivlsomt, om farten rækker. Er han mærket af sin sygdom, så han igen giver stafetten videre til Smith, får de det svært, da newzealænderen mangler fart i en flad spurt.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Med sin 3. plads i går viste Hugo Hofstetter<\/b> god form, men desværre står han ringere i en flad spurt. Her mangler han fart, og det er årsagen til, at han har så få sejre. Til gengæld ender han næsten altid helt fremme, fordi han er så god i positionskampen – en evne, der også gav ham en nylig 2. plads i Vallonien. Hans tog med Norman Vahtra, Jenthe Biermans og Alexis Renard er også ganske fornugtigt, og det ligner derfor endnu et topresultat til Hofstetter. Det er bare noget andet at vinde.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Det kunne også være den store chance for Lionel Taminiaux<\/b>. Det er sjældent, han spurter, men i tiden hos Bingoal gjorde han det ganske fornuftigt. Han er måske ikke verdens hurtigste, men toget med Kristian Sbaragli<\/b> og ikke mindst erfarne Jonas Rickaert<\/b> ser yderst lovende ud. Det er formentlig ikke nok til at vinde, men det kunne være nok til et godt resultat. Jeg vil heller ikke helt udelukke, at de kører for Sbaragli eller Rickaert, men i en flad spurt vil de være overmatchet.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Intermarché vil formentlig køre for Andrea Pasqualon<\/b>, men en flad spurt er ikke ideel for ham. I Giroen spurtede han dog bedre, end jeg havde ventet, og samtidig er han altid god og stabil i positionskampen. Det er dog usikkert, hvor han står formmæssigt, da holdet i går valgte ikke at køre for ham, og han var heller ikke imponerende i Vallonien. Nærmer han sig farten fra Giroen, bør han dog med sin positionering gøre det fint.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
I går kom Ivan Garcia Cortina<\/b> slet ikke frem, men det var der måske en grund til. Dagens resultat indikerer, at han slet ikke er i form, og så er det svært i en flad spurt, der bestemt ikke er hans spidskompetence. Han har også et svagt hold, og dermed er han ganske meget på udebane, men vi så senest i Touren, at han faktisk er ganske hæderlig i positionskampen, også på egen hånd. Farten rækker nok ikke til at vinde en flad spurt, men sidder han rigtigt, kan han gøre det ganske fornuftigt, som vi så i den ene spurt, han kørte i Frankrig.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
I dette felt burde Max Walscheid<\/b> også have mulighed for at vise lidt af sin gamle fart, men det er svært at have den helt store optimisme. Det er efterhånden svært at huske, hvornår han sidst har siddet bare nogenlunde placeret, men han kom da fra Touren med to 10. pladser. Lidt fart har han stadig, og denne relativt lange powerspurt burde passe ham nogenlunde. Formentlig taber han igen positionskampen, men han kan håbe, at han med hjælp fra Carlos Barbero endelig kan komme lidt længere frem.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Lotto har John Degenkolb<\/b> og formstærke Stefano Oldani<\/b>, og det vil formentlig igen være tyskeren, der satses på. Desværre så vi igen i går, hvor skidt han er i positionskampen, og det er derfor også for ham efterhånden sjældent, at han går i top 10. Han har slet ikke samme fart som tidligere, men i det mindste har han i Oldani en god lead-out man. Måske kan det være vejen til denne gang at sikre et resultat, selvom det er helt usandsynligt, at det fører til sejr. Kører de for Oldani, står de betydeligt stærkere i positionskampen, men i en flad spurt mangler han farten til at vinde.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Jeg burde måske nævne Jake Stewart<\/b>, men han har gang på gang vist, at han er for svag i positionskamoen, og derudover mangler han fart i flade spurter. Ag2r har Andrea Vendrame<\/b>, men efter det grimme styrt i Coppi e Bartali synes han at have droppet flade spurter, han alligevel ikke kan vinde. Uden Ackermann må Bora prøve med Michael Schwarzmann<\/b>, men han har ikke farten, og hos Cofidis har Attilio Viviani<\/b> haft det svært på dette niveau. Astana, EF og Gazprom vil sikkert prøve med hhv. Davide Martinelli, Logan Owen, <\/b> og Marco Canola<\/b>, men de er ikke rigtigt skabt til denne form for spurt.<\/p>","date":"10\/8-2021 kl. 22:25","date_unformatted":"2021-08-10 22:25:44","km_driven":"226,4","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"299644","title":"Vejret","text":"
Det flotte polske sommervejr fortsætter med en onsdag, der byder på få skyer og en temperatur på 26 grader, men også en beskeden bygerisiko på mellem 5 og 25%, størst ved 16-17-tiden. Der vil være en let til jævn (14-15 km\/t) fra nordvest. Det giver indledende medvind, men efter den første spurt vil der være næsten uafbrudt mod- og sidemodvind frem til rundstrækningen. Her vil der være sidemedvind på første halvdel og sidemodvind på anden halvdel, herunder på opløbsstrækningen.<\/p>","date":"10\/8-2021 kl. 18:13","date_unformatted":"2021-08-10 18:13:30","km_driven":"226,4","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"299643","title":"Ruten","text":"
Tour de Polognes ry som en sprinterfestival er ikke blevet plejet i den første del af årets nytænkte løb, men på tredjedagen burde der være plads til en klassisk spurt for de hurtige folk. Her forlader man nemlig det nye terræn i det østlige Polen, og i stedet rammer man nu den sydlige del af landet, hvor løbet traditionelt er blevet afviklet. Det betyder, at der er lagt op til den første klassiker med den velkendte spurt i Rzeszow, men denne gang har arrangørerne krydret det med både næsten 2600 højdemeter og en gigantisk distance, og selvom det burde ende i en massespurt, vil det være nogle mærkede ben, der når frem til løbets første flade afslutning.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Også tredje etape følger trenden med årets gigantiske distancer, og her skal der således tilbagelægges hele 226,4 km mellem Sanok og Rzeszow. Begge byer ligger i den flade del af det sydlige Polen, men i stedet for at køre den direkte vej igennem fladlandet åbner man etapen med en tur rundt i naturområdet syd for fladlandet, hvor der er betydeligt mere kuperet. Således er der kun et kort fladt stykke, når man fra start kører mod sydøst, inden det går mod syd op ad og ned en svær bakke (1,7 km, 9,0%), der har top efter 15 km. Herefter snor man sig mod øst, sydøst og syd ind gennem det kuperede område ad en vej, der er let stigende, indtil man når frem til den første spurt efter 47,9 km.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Her rammer man et småkuperet plateau, der følges mod nordøst, nordvest og øst, inden man kører mod nord op ad kategori 2-stigningen Hotel Arlamow (3,1 km, 3,8%), der snyder lidt, da der er en nedkørsel undervejs. Mest af alt stiger den med 6-7% inden den lille nedkørsel, hvorefter den tager fat med en rampe på 7-12% til sidst. Toppen rundes efter 79,6 km, hvorefter det går mod nord og nordøst ad en let nedkørsel inden man kører en omgang på en lille rundstrækning.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Den indledes med, at man kører mod nord op ad kategori 3-stigningen Gruszowa (3,1 km, 5,4%), der har en anden kilometer med 7,5%, men ellers er ganske let. Toppen kommer efter 93,8 km, og efterfølges af en let nedkørsel, der leder mod øst, inden man snor sig mod sydøst op og ned ad endnu en bakke, inden det går mod sydøst op ad kategori 2-stigningen Kalwaria Paclawska (2,1 km, 9,3%), der er helt anderledes vanskelig, er stejl hele vejen og byder på 500 m med 11,2% på den første kilometer. Toppen rundes efter 110,7 km, inden en teknisk nedkørsel fører mod nordvest ned til rundstrækningens udgangspunkt.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Nu bliver det betydeligt lettere. Man kører ad en snoet vej mod nordvest igennem let stigende terræn og op og ned ad en bakke, inden det går fladt mod nord og nordvest. Undervejs rammer man endnu en opkørsel, hvor man skal op og ned ad et højdedrag efter ca. 160 km, men herefter er det næsten helt fladt. Efter 186,0 km når man frem til dagens anden spurt, hvorefter man drejer mod nordvest for at følge en lige og flad vej frem til den tredje spurt, som er placeret efter 196,8 km. Nu går det mod syd og derefter øst ad lige og flade veje ind til Rzeszow, hvor man efter 218,9 km rammer den afsluttende rundstrækning og efter yderligere 1,6 km krydser stregen for første gang.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Etapen afsluttes nu med en omgang på den 5,9 km lange runde, der er helt flad. Den er ganske enkel, idet man foretager en U-vending lige efter stregen, hvorefter det går ad en lige vej frem mod et sving med 3,5 km igen. Derefter er der skarpe sving med 2700 og 1600 m igen, inden der følger et blødt sving med 1000 m igen. De sidste udfordringer er et sving med 800 m til stregen, hvorefter man skal lige igennem en rundkørsel med 400 m igen. Det stiger med 4,8% over 200 m lige efter den røde flamme, men derudover er det fladt.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Etapen byder på i alt 2585 højdemeter.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Rzeszow har været besøgt flere gange i de seneste år, senest i 2017, hvor Danny van Poppel vandt en reduceret massespurt foran Luka Mezgec og Peter Sagan, og i 2016, hvor Fernando Gaviria vandt en reduceret massespurt foran Mezgec og Michal Kwiatkowski. I 2014 var Theo Bos hurtigst i en massespurt foran Mezgec og Michael Matthews, mens det var tilfældet for Thor Hushovd i 2013, hvor han nærmest slog Mark Renshaw og Steele von Hoff. Nordmændene vandt også i 2009, hvor Edvald Boasson Hagen var hurtigst, mens Jurgen Roelandts vandt en spurt i en 12-mandsgruppe i 2008. Sidste år bestod Orlen Nations GP af to etaper i byen, nemlig et holdløb, der blev vundet af Holland, efterfulgt af en flad etape, der i en spurt blev vundet af Olav Kooij. Course de la Solidarité Olympique var forbi i år 2000, hvor Dmitry Sedoun vandt.<\/p>","date":"10\/8-2021 kl. 18:13","date_unformatted":"2021-08-10 18:13:24","km_driven":"226,4","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"299641","title":"Velkommen","text":"
Velkommen til dagens direkte live opdatering fra Tour de Pologne (3. etape). Dagens løb køres fra Sanok til Rzeszow over 226.4 kilometer.<\/p>","date":"10\/8-2021 kl. 18:13","date_unformatted":"2021-08-10 18:13:15","km_driven":"226,4","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""}],"authors":[{"author":"Emil Axelgaard","email":"emil@feltet.dk","image":"https:\/\/www.feltet.dk\/octo_cms\/files\/Feltet.dk\/ProfilePics\/emil_500x500.jpg","url":"emil-axelgaard"}]}