en optakt til lørdagens Omloop Het Nieuwsblad<\/a>.<\/p>\r\n\r\n <\/p>\r\n\r\n
Igen bliver jeg desværre nødt til at afvikle fredagens opdateringer uden spørgsmål - atter grundet ugens mange optakter. Det er også sandsynligt, at jeg starter lidt senere end 11.50, da etapen har udsigt til at blive ret kedsommelig, men det bør ikke blive senere end kl. 12.30.<\/p>","date":"24\/2-2022 kl. 17:37","date_unformatted":"2022-02-24 17:37:34","km_driven":"180","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"312485","title":"Vinderbud","text":"
Feltet.dks vinderbud: Mark Cavendish<\/p>\r\n\r\n
Øvrige vinderkandidater: Jasper Philipsen, Dylan Groenewegen<\/p>\r\n\r\n
Outsidere: Olav Kooij, Sam Bennett, Elia Viviani, Arnaud Demare, Pascal Ackermann<\/p>\r\n\r\n
Jokers: Alberto Dainese, Rudy Barbier, Matteo Malucelli, Cees Bol, Max Kanter, Emils Liepins<\/p>","date":"24\/2-2022 kl. 17:35","date_unformatted":"2022-02-24 17:35:49","km_driven":"180","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"312484","title":"Favoritterne","text":"
I UAE Tour sidder man altid med fornemmelsen af, at sprinterne aldrig skal gå i panik. Der kommer nemlig altid endnu en mulighed, men nu er det faktisk ved at være slut med den endeløse serie af flade etaper. Normalt plejer sprinterne ellers at få lov at runde festen af, men med årets spektakulære afslutning på Jebel Hafeet på lørdag, skal de altså i aktion for sidste gang fredag.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Det bør de også komme. Det er nemlig ikke en ørkenetape, der venter denne fredag, men derimod løbets anden og sidste storbyetape. Det kan godt være, at man har flyttet målet fra den klassiske afslutning på Palmeøen til verdensudstillingen i storbyens udkant, men det vil ikke ændre på udkommet. Historisk har heller ikke Dubai-etapen nogensinde kunnet skabe sidevindsdrama, heller ikke når det har været blæsende, og da vinden også vil være relativt beskeden i morgen, er det svært at se, at noget kan stå i vejen for sprinterne.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Jeg tror heller ikke, at vi får den store dramatik fra start. Der er ellers ofte flere angreb sidst i et etapeløb, men med udsigt til løbets vigtigste etape på lørdag vil jeg tro, at vi ser samme mønster, som vi har set de andre dage. Et udbrud med Gazprom og Bardiani får lov at køre fra km 0, og derefter kan UAE tage kontrol.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
De vil få hjælp af sprinterholdene. I dag var det primært Alpecin, der arbejdede, og det vil det formentlig være igen. BikeExchange skal imidlertid nok tage del i ansvaret, hvis det bliver nødvendigt. Det er mere tvivlsomt med Quick-Step, der grundet Mark Cavendishs styrt var passive i dag, og Bora, der gerne vil spare deres klatrere til lørdag, men skulle situationen mod forventning blive farlig, vil jeg tro, at Jumbo i dag fik selvtillid nok til at give en hånd med, ligesom FDJs sprinterhold næsten er nødt til at gøre det.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Nej, udbruddet har ingen chance. Kan det så blive nervøst? Det gør det næsten altid, men jeg tror, at det bliver begrænset. Der vil være modvind på første del, der derfor vil blive meget rolig. Vi kan sagtens se et forsøg på sidevindsangreb, som vi så det i dag, når de rammer sidevinden i det nordligste punkt, men vinden synes igen for svag, og umiddelbart derefter rammer de også byzonen. Ned langs kysten er det også byzone hele vejen, men når de skal ud på Plameøen i forbindelse med den sidste spurt, bliver det sikkert igen nervøst med risiko for forsøg på at splitte det. Derefter kommer de med det samme ind i byen igen, og derfor tror jeg generelt, at det bliver mindre nervøst end i dag. Det bør ikke være muligt at undgå en spurt.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Selve spurten er som de øvrige i løbet, nemlig ganske enkel. Det sidste reelle sving kommer med mere end 6 km til mål, og derefter bliver det høj hastighed med medvind frem til den kraftige kurve over de sidste 2 km. Igen er der ikke de store tekniske udfordringer, og det er derfor en spurt, hvor der på en bred vej er mindre risiko for at blive lukket inde og bedre plads til at lade farten tale. Vi har dog også set, at spurterne har været ekstremt kaotiske, og det har betydet, at positionering alligevel har spillet en rolle. Det vil det helt sikkert også gøre i morgen, også fordi vejen faktisk bugter sig ret kraftigt på den sidste kilometer, og det vil derfor være en fordel ikke at skulle den lange vej udenom.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Vi kender finalen på palmeøen fra de tidligere besøg, men denne gang er det altså en ny afslutning. Den er imidlertid meget enklere, da vinden denne gang næppe skaber samme hektiske nervøsitet, og da stort set hele etapen foregår i byzone ligner det den helt klassiske sprinteretape. Her kan sprinterne se frem til en helt klassisk massespurt i en finale, der ikke kunne være meget enklere.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Grundet de kaotiske massespurter i årets løb er vi ikke blevet specielt meget klogere på, hvem der faktisk er hurtigst i dette felt, men vi har til gengæld fået en ret god ide om, hvem der har de bedste tog, og hvem der er stærkest i positionskampen. Alligevel gør kaosset, at det er ret svært at spå om, hvem der vil vinde, for deres synes at være en del tilfældigheder, der vil være medvirkende til, hvem der får frit løb mod stregen.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Jeg prøver at gå med Mark Cavendish<\/b> igen. Det var opløftende at se, at briten var klar til at spurte igen, og selvom det ikke stod klart, hvor mærket han var af gårsdagens styrt, da hans tabte kæde eliminerede ham før tid, tyder det – også ud fra holdets meldinger – på, at han har det ganske fint. Igen i morgen er det en ganske let etape, hvilket ikke kan være en ulempe, hvis han har lidt ondt i skulderen, og hvis han nærmer sig den imponerende fart, han viste i modvindsspurten i mandags eller ved sine magtdemonstrationer i Oman, tror jeg fortsat kun, at det er Dylan Groenewegen, der kan matche ham alene på hastighed.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Udfordringen er først og fremmest positioneringen. Som jeg skriver i analysen, sad han og Michael Mørkøv for langt tilbage, da kæden røg af, men ikke så langt tilbage, at Mørkøv med et godt lead-out ikke kunne have bragt briten i en position, hvorfra han i kraft af sin position kan vinde. Det er klart, at han med sit her lidt svagere hold ikke kan forvente at blive sat perfekt op, og vi så på 1. etape, at det sagtens kan gå galt. Mørkøv er dog så god en sidste mand, at han er lykkedes med at ramme fronten begge de to første dage, og meget taler for, at han igen vil bringe Cavendish så langt frem, at han i hvert fald kan spurte om sejren. Med den fart, han viste i mandags, vil jeg tro, at det fra en god position kun er Groenewegen, der kan slå ham. Derfor er han min favorit.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Det er dog også meget sandsynligt, at vi får et hattrick til Jasper Philipsen<\/b>. Jeg bruger en hel analyse på at rose hans uhørt gode positioneringsevne, og den vil med stor sandsynlighed igen betyde, at han kan starte sin spurt næsten optimalt. I dag satte han også en fed streg under, at han lige nu i hvert fald er hurtigere end Sam Bennett og måske kun overgås af Cavendish og Groenewegen, der begge har set en smule hurtigere ud. Til gengæld lider de under større positioneringsvanskeligheder end den uhyre stabile belgier, og med den fart, han har vist, skal de andre nærmest sidde lige i hans baghjul, hvis de skal gå forbi. Philipsen giver med sin positionering sig selv så gode kort på hånden, at han er spurtens mest sikre kort, og det kan sagtens udmønte sig i en tredje sejr.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Da dette er en rangering af vinderpotentiale, placerer jeg Dylan Groenewegen<\/b> som nr. 3, men mit bedste bud er, at han igen ender langt tilbage. Kombinationen af et urutineret tog og en sprinter, der selv er svag i positionskampen, har vist sig lige så bekymrende, som man kunne frygte, og der er al mulig grund til at tro, at hollænderen igen vil sidde for langt tilbage og måske ende uden for top 10. Til gengæld så vi også på 1. etape, at det ikke nødvendigvis går galt, og havde Philipsen ikke lukket døren i søndags, lignede Groenewegen med sin imponerende fart en stensikker vinder. Under de givne omstændigheder skal han have heldet med sig, men sidder han relativt langt fremme med mulighed for at spurte uhindret, tror jeg stadig, at han bliver uhyggeligt svær at slå for de andre.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Jeg prøver denne gang at rangere Olav Kooij<\/b> som nr. 4. Som jeg skriver i analysen, tør jeg ikke udelukke, at han kunne have vundet, hvis ikke Philipsen atter havde lukket døren, kostet ham nogle tråd og tvunget ham den lange vej uden om Sam Bennett. Allerede på 2. etape lignede han jo en mand med en uhyggelig topfart, og i dag lykkedes positionskampen endelig også. Det er klart, at holdet ikke er det stærkeste, men måske gør det forskellen, at Tom Dumoulin nu også er klar til at hjælpe, og at han har et helt mandskab til sin rådighed. Sidder han i samme position som i dag, er det bestemt ikke usandsynligt, at han kan tage sin første helt store skalp.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Til gengæld ser det vanskeligere ud for Sam Bennett<\/b> nu. Som jeg også skriver i analysen, står det vist klart, at han med sin nuværende form mangler den fart, han havde sidste år, og derfor vil han formentlig skulle bruge lidt held og fejl fra de hurtigere rivaler for at vinde. Til gengæld har Danny van Poppel bevist, at han i dette løb har været den bedste lead-out man, og skal man gætte på, hvem der i morgen sættes bedst i scene, må det være Bennett. Lige nu vil det bare kræve, at hans værste rivaler ikke sidder lige i hans baghjul, hvis han også skal vinde, men den slags kan også sagtens ske. Det er jo trods alt ikke, fordi han har været langsom. Han har bare ikke været så hurtig, som han plejer.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Igen må det være Elia Viviani<\/b>, der følger efter. Italieneren lider stadig under sit hold, og som bemærket i analysen var det måske ikke den bedste ide at stole på, at Filippo Ganna kunne køre et decideret lead-out. I stedet skal han lukrere på sin evne til at finde det rette hjul – en evne, der fungerede så godt i Valencia og på 1. etape. Grundet sin ikke helt så høje topfart er han stadig en usandsynlig vinder, men særligt på 1. etape var han så hurtig, at han med lidt held i positionskampen måske alligevel kan tage en tiltrængt sejr i skrapt selskab.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Den renæssance af det suveræne FDJ-tog, der var på vej i mandags, var ikke at finde i dag, hvor Arnaud Demare<\/b> blev anbragt alt for langt tilbage. Han kan dog trøste sig ved, at de for tre dage siden beviste, at de stadig har en vis klasse, når de rammer rigtigt. Spurten i dag satte nok engang en fed streg under, at der er hurtigere folk end ham, og det gør ham til en stærkt usandsynlig vinder i dette stærke felt. Man ved dog aldrig, hvad der kan ske, hvis han får det lead-out, han næsten fik i mandags.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Som nævnt i analysen var det nok Tadej Poagcars punktering, der sendte Pascal Ackermann<\/b> ud af kampen i dag. I morgen bør han atter have Maximiliano Richeze ved sin side, og med argentinerens genfødsel og Ackermanns egen gode positionering taler meget for, at han igen vil sidde fremragende, som han gjorde de to første dage. Til gengæld viste begge de to spurter også, at han ikke har genfundet den fart, han tidligere havde, og lige nu ligner han mere en ganske sandsynlig top 5-rytter end en vinder i dette stærke felt.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
For første gang lykkedes det i dag Alberto Dainese<\/b> at komme så langt frem, at han faktisk kunne spurte. Det er stadig uhyre kritisk med holdets tog, men i dag led de under, at både Cees Bol<\/b> og Joris Nieuwenhuis havde relativt sene punkteringer. I det lys var resultatet måske slet ikke så ringe, og når man ser på togets sammensætning, bør de altså også kunne gøre det bedre, end de gjorde i dag. Vi så sidste efterår, at Daineses fart er ganske høj, og der er ingen tvivl om, at hans potentiale rækker langt, hvis de endelig rammer rigtigt. Det kan heller ikke udelukkes, at de kører for Bol, der endnu ikke har haft sin chance, men kombinationen af et dårligt fungerende tog og hans i 2021 skuffende topfart gør ham til et dårligere vinderbud.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Jeg har flere gange fremhævet, at Israel-PT på papiret har et forrygende tog, og det så vi endelig i dag. Desværre startede de nok lidt for tidligt, og Rick Zabel havde ikke noget modsvar til Van Poppels lead-out. Det kostede Rudy Barbier<\/b> nogle positioner, men det lykkedes stadig at få ham så langt frem, at det blev til et godt resultat. Med lidt bedre timing er det ikke umuligt, at Barbier kan sættes bedst i scene af alle. Farten rækker næppe til at vinde, men også for ham kan held og et godt lead-out alligevel være vej til en overraskende sejr.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
I analysen roser jeg Matteo Malucelli<\/b>, der endelig med mange års forsinkelse viser det, vi burde have set for længe siden. Det er klart, at hans svage hold gør ham til en lottokupon, men hans positionering, der i hans unge år så lovende ud, har pludselig været tilbage i dette løb. Han er bestemt heller ikke langsom, og selvom fraværet af støtte altid vil betyde, at andre vil starte bedre end ham, kan han bestemt være med langt fremme, hvis han igen sidder rigtigt.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Max Kanter<\/b> synes at have en fornuftig fart, men den rækker ikke til at vinde, når man skal starte langt bagude. Det vil han næsten altid skulle, når hans Movistar-hold er designet, som det er, men det er for den positioneringssvage tysker faktisk lovende, at han endnu ikke har misset helt ud. Han skal have posen fyldt med held, hvis han skal sidde helt fremme, men de spurter, han har kørt, har helt sikkert potentiale til at ende med et bedre resultat, end vi har set hidtil.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
I dag gik det galt for Emils Liepins<\/b>, der for første gang ikke lykkedes med at komme frem, og i stedet endte Marc Brustenga<\/b> bedst. Det har dog vist sig at være en ganske stærk kombination med Brustengas fart og styrke og Liepins’ næse for positionering. Farten rækker ikke til at vinde, men Liepins bør i kraft af de to forhold være et godt bud på en mand, der kan blande sig i kampen om top 5, som han allerede har gjort tidligere.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Heller ikke denne gang tror jeg på de øvrige. Marijn van den Berg<\/b> har skuffet mig, hvad angår fart, og hans hold er svagt. Løbet har været endnu en nedtur for Marc Sarreau<\/b>, der er milevidt fra fordums styrke, og Clement Venturini<\/b> mangler fart, hvis han kører sin egen spurt. Tom Devriendt<\/b> har klaret positionskampen godt, men hans fart fører ikke langt i dette stærke felt. Der har heller ikke været antydningen af en genrejsning af Sacha Modolo<\/b>, og Michael Schwarzmann<\/b> mangler både hold og fart. Det samme gør Jonathan Milan<\/b>, og Yvengeniy Gidich<\/b> synes ikke at blande sig i spurterne.<\/p>","date":"24\/2-2022 kl. 17:35","date_unformatted":"2022-02-24 17:35:40","km_driven":"180","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"312483","title":"Analyse af 5. etape","text":"
Tænk, hvis en massespurt bare handlede om at være hurtigst. I givet fald havde vi utvivlsomt set en temmelig anderledes sejrsliste end den, der igennem de seneste år er blevet opbygget. Hvis blot det hele handlede om fart, ville det nemlig være så dejligt enkelt. Så ville massespurter meget ofte være lette at spå om, for et farthierarki er ofte relativt veletableret og fast.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Men det er de bestemt ikke. Tværtimod findes der ingen disciplin i cykelsporten, der som massespurter kan være præget af tilfældighed og uforudsigelighed, og det skyldes, at en sprinter skal kunne så meget mere end bare at spurte. Faktisk er selve spurten ofte den mindste del af en sejr, og den væsentligste grundsten bliver meget ofte lagt, inden sprinteren overhovedet har åbnet for gassen. Hvis ikke det var tilfældet, ville en fyr som Dylan Groenewegen have vundet meget mere, end de rent faktisk har, for han har gentagne gange bevist, at han i hvert fald før sin karantæne havde den højeste topfart, også med en vis afstand.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Det bedste bevis på, at sprinteres mindste opgave ofte kan være at spurte, har vi set i denne uges UAE Tour. Som altid har det arabiske løb budt på et hav af helt flade boulevardspurter uden væsentlige tekniske komplikationer, og den slags finaler har gjort løbet til sæsonens måske bedste test af, hvem der faktisk er feltets hurtigste. År efter år tiltrækker det arabiske løb med sin sprintervenlige rute en skræmmende serie af topsprintere, som man måske slet ikke finder i andre løb på en hel sæson, og derfor er det altid imødeset med stor spænding, særligt for at forstå, om hierarkiet har ændret sig hen over vinterpausen.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Den forventning havde vi også i år, hvor halvsløje sæsoner, karantæner og skader har betydet, at mange af de hurtigste har skullet bevise deres værd i 2022. Godt nok savnede vi Caleb Ewan, Fabio Jakobsen og Tim Merlier i årets felt, men alle de øvrige supersprintere, særligt Jasper Philipsen, Mark Cavendish, Sam Bennett og Groenewegen, var klar til at gøre os så meget klogere inden de store europæiske løb.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Af de fire sprinteretaper er der nu bare én tilbage, og reelt sidder vi stadig tilbage med stor uklarhed, hvem der faktisk er hurtigst. Denne uges arabiske sprinterkaos har nemlig sat en fed streg under, at massespurter netop er så meget andet end selve spurten. Faktisk er det i de fire massespurter kun to af de fire topsprintere, der har kunnet spurte nogenlunde uhindret ved hvert eneste af de tre opgør.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Det har også varieret lidt, hvem det har været. Sam Bennett fik lov at vise sin form og fart i den første og den tredje massespurt. For Mark Cavendish lykkedes det kun ved den anden, men den vandt han til gengæld også. Den store taber har været Dylan Groenewegen, der nu har brugt tre af sine fire skud i bøssen, og det er endnu ikke lykkedes ham at spurte rigtigt bare én eneste gang.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
I dette kaos har der dog været én konstant. Jasper Philipsen har været der hver eneste gang, og det er lidt af en bedrift, når man ser på, hvor anarkistiske spurterne har været. Det kan imidlertid ikke undre, for er der noget, der har kendetegnet den hurtige belgier lige fra hans allerførste WorldTour-løb i Tour Down Under i 2019, har det været, at han positionerer på så forrygende, at vi vel skal se i retning af Peter Sagan for at finde noget lignende – en evne, der i øvrigt var den væsentligste årsag til, at han tog sin første sejr allerede i det australske løb for tre år siden<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Bare tag sidste sæson som illustration. Philipsen kørte ikke færre end 10 massespurter i grand tours, og han missede kun én gang. I en enkelt Vuelta-spurt endte han som nr. 9 – som i parentes bemærket er et hæderligt resultat på en dårlig dag – men i de ni øvrige spurter var han hver eneste gang at finde i top 3! Det er en temmelig unik præstation i grand tour-sammenhæng, som kun bliver endnu mere imponerende af, at Alpecin kun i begyndelsen af Touren, hvor Mathieu van der Poel og Tim Merlier stadig var i løbet, kunne prale af at have bare ét af de bedste tog.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
I dag var han der så igen, den stabile belgier, da UAE Tours næstsidste massespurt fandt sted ved kysten ud til Den Persiske Golf. Spurten blev uden tvivl den mest organiserede af de tre, og for første gang var der relativt organiserede tog, som kunne sætte deres sprintere perfekt i scene. Først var det Israel-Premier Tech, der leverede Rudy Barbier ganske fornemt, indtil de til slut tabte kampen til Danny van Poppel, der fortsatte sin kurs mod toppen af lead-out-hierarkiet med sin hidtil bedste iscenesættelse af Bennett.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
I det kaos, der har hersket hidtil, har det været svært at gætte, hvilket hjul man skal vælge. Det har nemlig ingenlunde været klart, hvem der ville blive afleveret bedst, men Philipsen har siddet der hver eneste gang. Måske gik det ikke perfekt i mandags, men det var ikke så galt, at han ikke endte med at køre sin helt egen og uhindrede spurt. Havde man set de foregående spurter, ville man også have vidst, at Bennetts hjul meget vel kunne være det rette sted at sidde, når ireren blev afleveret så suverænt af Van Poppel. Og hvem sad dér: det gjorde Philipsen naturligvis!<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Derefter var hovedparten af opgaven gjort, men inden han kunne krydse stregen til sejr nr. 2, som blot fortsætter hans endeløse sejrsstime fra sidste efterår, skulle han også bevise, at han altså er lynhurtig. Bennett er trods alt ikke nogen Louis Meintjes i en spurt, men da de to supersprintere stod ansigt til ansigt i en helt ren duel på fart, var der ikke skyggen af tvivl om, hvem der er hurtigst. Og det må i virkeligheden trods alt være det, der bekommer Philipsen allerbedst. Positioneringsevne har han altid haft, men nu er farten altså også tårnhøj – så høj at han foreløbig står til at blive vinderen blandt løbets fire supersprintere, selvom han vel egentlig startede løbet som den på papiret langsomste.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Det skal imidlertid også siges, at omstændighederne omkring Bennett er specielle. Ireren har ikke lagt skjul på, at han grundet sin lange løbspause bestemt ikke er i topform, og det var også ret tydeligt ved de to første massespurter, at fysikken haltede. På den baggrund er det rimeligt at give ham lidt tid til at finde det niveau, han havde, inden og Patrick Lefevere indledte deres stormombruste fjendskab, for det er hvert fald åbenlyst, at hans fart i dag var en helt anden, end da han for et år siden vandt i præcis den finale, der i dag var rammen om hans tredje spurt i næsten 10 måneder.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Alligevel må han sove lidt uroligt. Topfarten er som bekendt noget af det, der forsvinder relativt tidligt, og Bennett er trods alt en i sprintermæssig sammenhæng ældre herre på 31. Om han nogensinde igen finder fordums styrke, kan vi i hvert fald ikke vide os sikre på. Til gengæld kan han sove roligt i forvisning om, at han i dette løb har set, at han har en lead-out man, der vil kunne gøre Mørkøv rangen stridig i rollen som den bedste i sidste position inden en sprinter.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Bennett ligner i hvert fald lige nu den langsomste af de fire supersprintere, men hvem der er hurtigst ved vi stadig ikke. Cavendish beviste dog med sin vanvittige modvindsspurt i mandags, at han fortsat har en overhånd i forhold til Philipsen, men det fik han desværre ikke mulighed for at bevise i dag. En tabt kæde på den sidste kilometer betød nemlig, at Mørkøv pludselig kørte rundt mutters alene. På det tidspunkt så situationen allerede lidt halvsvær ud, da det i dette løb ikke så imponerende Quick-Step-tog havde anbragt sprinterduoen lidt for lagt tilbage, og det lignede en svær opgave at bringe briten på omgangshøjde med Philipsen og Bennett. Det er dog langt fra givet, at Cavendish ikke kunne have vundet – i hvert fald hvis han var frisk efter sit styrt – for der var stadig til at et godt oplæg fra Mørkøv kunne have bragt ham så langt frem, at han med en højere topfart kunne have vundet for anden gang.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Den mulighed eksisterede aldrig for Groenewegen, og det er efterhånden frustrerende. Allerede sidste år, hvor han kørte Cavendish ud af hjulet i Danmark Rundt, sad jeg med fornemmelsen af, at han stadig er verdens hurtigste, og sådan så det bestemt også ud på 1. etape, hvor han lignede en stensikker vinder, inden Philipsen fik blokeret vejen for ham. Desværre har løbet her nok engang sat en fed streg under de positioneringsproblemer, der sidste år var hovedårsagen til de bare tre sejre, og hans unge og urutinerede tog har slet, slet ikke kunnet begå i et felt, der er meget stærkere end i den succesrige debut i Saudi Tour.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Faktisk har det været så skidt, at han måske ikke engang er den mest sandsynlige hollandske vinder i dette løb. I dag satte Olav Kooij nemlig igen en fed streg under, at hans fremtid er så uendeligt lys, da han for første gang tog kampen op mod supersprinterne. Allerede i mandags lignede han en af de allerhurtigste, men de to første dage understregede også hans positioneringsproblemer. I dag havde han efter Tom Dumoulins kollaps fuld støtte fra holdet, og denne gang lykkedes det Jumbo at få ham anbragt perfekt bag Philipsen. Her så han faktisk ud til at være hurtigere end belgieren, men desværre lykkedes det for anden gang i løbet for belgieren at blokere vejen for en måske hurtigere rytter, der var på vej bagfra. Forhåbentlig får han chancen for at bevise sit virkelige værd i morgen. Han ser nemlig stadig ud til at være en guldklump for Jumbo.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Mere nedslående var det for andre. Eksempelvis må Arnaud Demare nok engang sande, at hans engang så suveræne tog ikke længere er det bedste. I mandags lignede det ellers en lille renæssance, men igen i dag blev de kørt over, så den i forvejen ikke alt for hurtige franskmand blev efterladt så langt tilbage, at han alene kunne spurte for en sekundær placering.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Det samme var tilfældet for Elia Viviani. Italieneren plejer ellers nok at kunne placere sig rigtigt, men i dag endte også han for langt tilbage. Støtten er som bekendt begrænset, og måske begik han den fejl at holde sig til Filippo Ganna hele vejen til mål. Nok er Ganna en tempokonge, men lead-out man er han trods alt ikke. Når Van Poppel og Mørkøv træder an, vil Ganna altid glide baglæns, og Viviani skal nok fremover igen bruge sin næse til at udse sig det rette hjul, selvom det gik galt i mandags.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Han kunne i hvert fald godt ønske sig israelernes tog. På papiret har de været blandt de stærkeste, men det var først i dag, at de endelig beviste det. Det gjorde de til gengæld også med en fejende fornem opvisning, der kunne have sat Rudy Barbier i scene, hvis timingen havde været en smule bedre, og hvis ikke Van Poppel havde været en bedre sidste mand end Rick Zabel. Desværre har løbet også vist, at Barbier mangler noget fart, men hjemme i Italien må Giacomo Nizzolo gnide sig i hænderne over at se, at to fra hans faste gruppe, Alex Dowsett og Zabel, var med til at gøre det mellemøstlige kaos til noget, der havde karakter af en form for orden.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Man må også tage hatten af for Matteo Malucelli. Det er lidt af en genfødsel, den engang så lovende italiener har oplevet hos Gazprom. Helt uden støtte fra et hold, der mest har travlt med at sende mellem 2 og 6 mand i udbrud, har han nu to gange i træk været med helt fremme. Den positioneringsevne, der i sin tid fik ham til at ligne en kommende supersprinter, synes tilbage.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Det er den til gengæld ikke for Max Kanter og Alberto Dainese. Det har altid været deres store svaghed, og heller ikke i dag lykkedes det dem at komme frem og bevise den høje fart, de utvivlsomt har. Det er uhyre bekymrende for dem begge. For Kanter skyldes det, at løbet har bevist, at et skifte til Movistar næppe er ideelt for ham, og for Dainese må det betegnes som stærkt urovækkende, at lead-outs, der er et hovedfokus for DSM, har fungeret så ringe, som det har været tilfældet her.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
De kunne lære noget af UAE, der har set Maximiliano Richeze rejse sig igen, netop som reelt allerede var sendt på cykelpension, men i dag fik han ikke lov til at bevise det. En defekt til Tadej Pogacar sendte argentineren ned for at redde den førende slovener, og det er formentlig hovedårsagen til, at den normalt ellers så positioneringsstærke Pascal Ackermann denne gang aldrig nåede frem i tide. Det lever holdet dog sikkert med, for faktisk fik de noget, der var endnu vigtigere end en sekundær top 5 til tyskeren – det er nemlig det, hans fart synes at række til – da Pogacar nok engang viste sin alsidighed ved at holde sig til i den kortvarige sidevindssplittelse og herefter spurte sig til nogle uventede bonussekunder, som styrker positionen inden lørdagens helt store bjergslag på Jebel Hafeet.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Her vil han utvivlsomt være med helt i front, men for bjergryttere er det også ret enkelt. Hvis man er blandt de stærkeste, ender man altid blandt de forreste, men sådan er det langt fra for selv den hurtigste sprinter. Det kan Groenewegen i hvert fald skrive under på efter de første tre spurter i dette løb, hvor han nok engang har måttet indse, at massespurter handler om så meget andet end fart. Hvis ikke man har det bedste hold, skal man nemlig også mestre den endnu vanskeligere positioneringskamp. På det område synes feltet at have fået en ny konge. Og han kommer fra Belgien.<\/p>","date":"24\/2-2022 kl. 17:35","date_unformatted":"2022-02-24 17:35:29","km_driven":"180","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"312464","title":"Livestream","text":"
Husk du kan livestreame Gran Camino, UAE Tour og den belgiske sæsonåbner via Discovery+.
\r\n
\r\nLige nu har Feltet.dk et eksklusivt livestream tilbud, hvor du kan få 3 måneder til halv pris.
\r\n
\r\nVi kan fortælle at Discovery+ også kommer til at lave studie på de italienske løb Strade Bianche og Tirreno-Adriatico, hvor der vil være optakt, studie og nedtakt undervejs i løbene.
\r\n
\r\nSE MERE OM DISCOVERY+ ABONNEMENTET<\/a><\/b><\/p>","date":"24\/2-2022 kl. 15:02","date_unformatted":"2022-02-24 15:02:26","km_driven":"180","element_is_question":"0","video_id":"6298705259001","video_caption":"70+ km\/t: Se h\u00f8jhastighedsspurt fra UAE"},{"id":"312404","title":"Vejret","text":"Den kraftige vind, vi havde tidligere på ugen, vil heller ikke vende tilbage fredag. Her vil det igen være skyfrit med en temperatur i Dubai på 25 grader, og vinden vil være let til jævn (7-16 km\/t) fra nord. Det giver hovedsagelige sidemodvind på etapens første del og forskellige former for sidevind på turen ind mod centrum. Der vil være sidemedvind ned langs kysten og sidemed- og sidemodvind på turen ud til Palmeørem. Slutteligt vil der være sidemedvind, på det sidste stykke ud gennem forstæderne, indtil man får direkte med vind med 6,3 km igen. Med 2 km igen bugter man sig ind i sidevind, inden vejen buer ved den røde flamme, så man får sidemedvind over de sidste ca. 500 m.<\/p>","date":"24\/2-2022 kl. 13:24","date_unformatted":"2022-02-24 13:24:06","km_driven":"180","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"312403","title":"Ruten","text":"
Hidtil har det været traditionen, at løbet er sluttet med den anden af de to storbyetaper i enten Abu Dhabi eller Dubai. Sådan bliver det dog ikke i 2022, hvor den helt store nyskabelse er, at løbet denne gang ender med kongeetapen. Dermed skal sprinterne indstille sig på, at deres sidste mulighed denne gang allerede kommer om fredagen, hvor det er Dubai-etapen, der får lov at runde sprinterfesten af. Den byder som altid på en masser af sightseeing og en tur ud i ørkenen, men i anledning af Expo 2020-udstillingen i Dubai bliver der intet gensyn med afslutningen på den spektakulære palmeø, hvor vinden har kunnet give stor nervøsitet til allersidst. I stedet skal der sluttes ved udstillingen og dermed i en helt ny finale.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
I alt skal der tilbagelægges 180,0 km, der både har start og mål ved Expo 2020 Dubai-udstillingen, der ligger i den sydlige udkant af byen. Herfra kører man mod nord og nordvest ind mod centrum, inden man drejer mod nordøst for at køre ad en helt lige og flad vej på grænsen mellem forstæderne og ørkenen. Ved Silicon Oasis kører man ind på en teknisk meget kringlet rundstrækning, der byder på dagens første spurt efter 50,6 km, inden man igen rammer den lige hovedvej, som man nu følger videre mod nordøst ud til det østligste punkt.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Her drejer man efter 69,1 km mod nordvest med retning mod byens centrum, inden man kortvarigt kører mod syd for dernæst at køre mod vest hen langs en kyststrækning. Nu slår man en sløjfe mod syd rundt om et byområde, inden man kører mod nordvest ind gennem centrum. Undervejs kører man en omgang på en lille rektangulær rundstrækning, inden man drejer mod sydvest for at køre ned ad en helt lige og flad vej, der løber igennem centrum parallelt med kystvejen. Efter hhv. 108,9 og 111,3 km tager man to hurtige sving, der leder ud på kystvejen, som følges mod sydvest ned til palmeøen, hvor der plejer at være mål ved The Atlantis. Man kører da også igen den finale, man plejer, men denne gang er det efter 135,7 km bare en indlagt spurt, der vil blive kørt ved det klassiske målområde.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Efter spurten går det tilbage til fastlandet, hvor man igen kører mod sydvest ned langs kystvejen, idet man undervejs foretager en afstikker ud på en havnetange, hvor man kører frem og tilbage og derefter tilbage til fastlandet. Efter den sidste korte kyststrækning drejer man mod sydøst og siden syd ud gennem byzonen for senere med 10,8 km at køre mod øst og sydøst ad en stor hovedvej. Med 6,3 km igen foretager man det sidste højresving, og derefter er den en lige og flad vej, der leder mod syd og vest ned til målet ved Expo 2020 Dubai, idet vejen dog bugter sig i en blød bue til højre med 2 km igen og svagt til venstre ved den røde flamme<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Den helt flade etape byder på i alt 365 højdemeter.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Afslutningen ved Expo 2020 Dubai er naturligvis ikke blevet brugt i internationale cykelløb tidligere.<\/p>","date":"24\/2-2022 kl. 13:23","date_unformatted":"2022-02-24 13:23:59","km_driven":"180","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"312401","title":"Velkommen","text":"
Velkommen til dagens direkte live opdatering fra UAE Tour (6. etape). Dagens løb køres fra Expo 2020 Dubai til Expo 2020 Dubai over 180 kilometer. Vi starter kl. 11.50.<\/p>","date":"24\/2-2022 kl. 13:23","date_unformatted":"2022-02-24 13:23:48","km_driven":"180","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""}],"authors":[{"author":"Emil Axelgaard","email":"emil@feltet.dk","image":"https:\/\/www.feltet.dk\/octo_cms\/files\/Feltet.dk\/ProfilePics\/emil_500x500.jpg","url":"emil-axelgaard"},{"author":"Jesper Johannesen","email":"jesper@feltet.dk","image":"https:\/\/www.feltet.dk\/octo_cms\/files\/Feltet.dk\/\/jesper_johannesen.jpg","url":"jesper-johannesen"}]}