Læs mere her<\/a>. I morgen kører de lidt senere i Frankrig, så jeg melder mig igen kl. 15.00 med en dobbeltopdatering fra Var og Andalusien og igen fra kl. 17 med Algarve. Måske bliver jeg lidt forsinket (op til 30 minutter), og det bliver nok uden spørgsmål igen i morgen. Men så lægger presset sig søndag, hvor jeg skal forsøge at være mere tilgængelig igen.<\/p>\r\n\r\n <\/p>\r\n\r\n
Tak for endnu en forrygende dag!<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 18:26","date_unformatted":"2022-02-18 18:26:35","km_driven":"206,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311656","title":"0 km til m\u00e5l - 209,1 km k\u00f8rt","text":"
1. David Gaudu 14.42.11<\/p>\r\n\r\n
2. Brandon McNulty +0.01<\/p>\r\n\r\n
3. Ethan Hayter<\/p>\r\n\r\n
4. Remco Evenepoel<\/p>\r\n\r\n
5. Sven Erik Bystrøm<\/p>\r\n\r\n
6. Julien Bernard<\/p>\r\n\r\n
7. Daniel Martinez<\/p>\r\n\r\n
8. Tony Gallopin +0.08<\/p>\r\n\r\n
9. Tom Pidcock +0.17<\/p>\r\n\r\n
10. Samiele Battistella +0.29<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 18:23","date_unformatted":"2022-02-18 18:23:55","km_driven":"209,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311655","title":"0 km til m\u00e5l - 209,1 km k\u00f8rt","text":"
Jakobsen: Vi forsøger altid at vinde. Vi mistede Declercq, der blev syg i løbet af natten forleden, formentlig noget med maven. Vi manglede ham i dag, men de andre gjorde det perfekt. De bragte mig i perfekt position i bunden. Særlig tak til Asgreen, der holdt mig ude af vinden hele dagen og stadig var der i finalen, selvom han var syg i sidste uge. Det var perfekt holdarbejde. Jeg er glad for at have haft de bedste ben i den stigende spurt. Det er en god spurt her i Faro. Jeg elsker den grønne farve. Det er sprinterfarven. Jeg har allerede båret den farve i Vueltaen. Jeg har ikke noget mod at køre i den, og jeg er glad for også at kunne tage den grønne trøje her, hvis jeg gennemfører de næste to dage. Det er aldrig let. Det handler om positionering på de sidste 2 km. Vi var altid fremme blandt de første 10. Så skulle man tage rundkørslen godt. Så var det 400 m opad. Jeg åbnede sammen med Coquard med 150 m igen. Han kan også vinde en spurt som denne. Derefter var det fuld gas til stregen. Jeg kunne se Merlier bag sig, men han kunne ikke komme forbi til venstre. Jeg er glad for, at jeg kunne vinde.<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 18:22","date_unformatted":"2022-02-18 18:22:59","km_driven":"209,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311654","title":"0 km til m\u00e5l - 209,1 km k\u00f8rt","text":"
Det var ret interessant at få en udmåling af fart mellem Merlier og Jakobsen. I dag viste hollænderen, at han stadig har overhånden i det opgør. Men det var også en hård, stigende spurt, så vi skal se dem på flad vej. Og Jakobsen har trods alt kørt betydeligt flere løb end Merlier, der i dag kørte sin første spurt.<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 18:18","date_unformatted":"2022-02-18 18:18:12","km_driven":"209,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311653","title":"0 km til m\u00e5l - 209,1 km k\u00f8rt","text":"
Tabet af Pasqualon blev rigtigt nok dyrt for Kristoff. I dag var Intermarché slet ikke med, og nordmanden måtte skulderskubbe med Meeus for at få Merliers hjul. Den kamp vandt han dog, og i stedet tabte belgieren al sin fart og røg reelt ud af spurten.<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 18:16","date_unformatted":"2022-02-18 18:16:51","km_driven":"209,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311652","title":"0 km til m\u00e5l - 209,1 km k\u00f8rt","text":"
1. Fabio Jakobsen 4.54.41<\/p>\r\n\r\n
2. Tim Merlier<\/p>\r\n\r\n
3. Bryan Coquard<\/p>\r\n\r\n
4. Alexander Kristoff<\/p>\r\n\r\n
5. Hugo Hofstetter<\/p>\r\n\r\n
6. Clement Russo<\/p>\r\n\r\n
7. Jordi Meeus<\/p>\r\n\r\n
8. Michele Gazzoli<\/p>\r\n\r\n
9. Colin Joyce<\/p>\r\n\r\n
10. Leangel Linarez<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 18:15","date_unformatted":"2022-02-18 18:15:59","km_driven":"209,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311651","title":"0 km til m\u00e5l - 209,1 km k\u00f8rt","text":"
Jeg nåede lige at blive bekymret for, at Remco ville ødelægge det for Jakobsen igen, som han gjorde på 4. etape i Valencia, men så galt gik det ikke. Hollænderen fik fundet Van Lerberghe i tide, og så sad de udmærket, da de ramte opløbet. Her trådte Cimolai den hjem for Coquard, men han undervurderede vist bakken. Da han tabte fart, kunne Van Lerberghe let gå forbi og lave et suverænt lead-out. Coquard var hurtig at gribe hans hjul, hvorefter Jakobsen sad foran Merlier, der dennne gang sad godt foran Kristoff og Meeus, der kæmpede mod hinandne. Coquard åbnede spurten samtidig med Jakobsen, men kunne slet ikke matche hollænderen. Merlier måtte også sande, at han havde sin overmand. Han holdt hjulet, men prøvede aldrig at gå forbi. Coquard havde slet ikke farten og måtte lade de to favoritter køre, mens Kristoff akkurat holdt Hofstetter bag sig i kampen om 4. pladsen.<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 18:15","date_unformatted":"2022-02-18 18:15:05","km_driven":"209,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311650","title":"0 km til m\u00e5l - 209,1 km k\u00f8rt","text":"
Og han vinder suverænt! Merlier 2, Coquard 3.<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 18:11","date_unformatted":"2022-02-18 18:11:14","km_driven":"209,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311649","title":"0 km til m\u00e5l - 209,1 km k\u00f8rt","text":"
Men så kommer Van Lerberghe med Jakobsen. Hollænderen åbner.<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 18:10","date_unformatted":"2022-02-18 18:10:52","km_driven":"209,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311648","title":"0 km til m\u00e5l - 209,1 km k\u00f8rt","text":"
Asgrren først igennem rundkørslen.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Cimolai træder den hjem for Coquard.<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 18:10","date_unformatted":"2022-02-18 18:10:36","km_driven":"209,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311647","title":"1 km til m\u00e5l - 208,1 km k\u00f8rt","text":"
Remco, Asgreen, Cimolai og Coauard. Derefter Van Lerberghe og Jakobsen, der er kommet frem.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Sidste kilometer. Asgreen tager over.<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 18:10","date_unformatted":"2022-02-18 18:10:18","km_driven":"209,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311646","title":"1 km til m\u00e5l - 208,1 km k\u00f8rt","text":"
Så kommer Remcos monsterføring. Derefter Asgreen, Cimolai, Coquard. De har tabt Van Lerberghe. Og Jakobsen sidder endnu lægere tilbage!!!<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Se dig bagud, Remco!!! Du kører for Coquard lige nu.<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 18:09","date_unformatted":"2022-02-18 18:09:54","km_driven":"208,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311645","title":"2 km til m\u00e5l - 207,1 km k\u00f8rt","text":"
Stadig Ineos. Nej, nu kommer Quick-Step. De bruger Lampaert allerede nu. Derefter Evenepoel, Asgreen, Van Lerberghe og Jakobsen.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Sær rækkefølge<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 18:09","date_unformatted":"2022-02-18 18:09:09","km_driven":"208,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311644","title":"2 km til m\u00e5l - 207,1 km k\u00f8rt","text":"
Quick-Step venter, men de sidder perfekt med hele toget anført af Asgreen. Ineos i kontrol for Hayter.<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 18:08","date_unformatted":"2022-02-18 18:08:10","km_driven":"207,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311643","title":"3 km til m\u00e5l - 206,1 km k\u00f8rt","text":"
Bah dem sidder Quick-Step klar med Asgreen foran Evenepoel, Lampart, Van Lerberghe og Jakobsen.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Der er minsandten kun 3 km!<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 18:07","date_unformatted":"2022-02-18 18:07:45","km_driven":"207,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311642","title":"5 km til m\u00e5l - 204,1 km k\u00f8rt","text":"
Human Powered Health tgaer kontrol for Jensen eller Joyce.<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 18:07","date_unformatted":"2022-02-18 18:07:12","km_driven":"206,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311641","title":"Jon skriver: Hei! Et lite sp\u00f8rsm\u00e5l fra Norge: Hva er egentlig en by i Russland? Det er et uttrykk jeg har sett deg bruke flere ganger, men som jeg aldri har h\u00f8rt noe annet sted.","text":"
Hej Jon<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Ha ha... Det spørgsmål er jeg nødt til at svare på. Kender I ikke det i Norge? Det er noget, der for en person er helt uforståeligt eller fjernt. Eksempelvis er spurtstyrke en by i Rusland for Mikel Landa. Jeg vil tro, at det er i sådanne sammenhænge, at jeg har brugt det.<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 18:06","date_unformatted":"2022-02-18 18:06:54","km_driven":"204,1","element_is_question":"1","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311640","title":"6 km til m\u00e5l - 203,1 km k\u00f8rt","text":"
Imponerende! Riesbeeek er der endnu og tager kontrol for Arkea.<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 18:05","date_unformatted":"2022-02-18 18:05:12","km_driven":"","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311639","title":"6 km til m\u00e5l - 203,1 km k\u00f8rt","text":"
Det nervøse felt moser videre, men der er god plads til alle. Intermarché, Arkea, Alpecin og Jumbo side om side for hhv. Kristoff, Hofstetter, Merlier og Eenkhoorn.<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 18:04","date_unformatted":"2022-02-18 18:04:32","km_driven":"203,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311638","title":"10 km til m\u00e5l - 199,1 km k\u00f8rt","text":"
Nunes er nu alene i front, men ikke længere. Vi har samling med 10,5 km igen. Vi får vores spurt.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Der er bred front og nervøs positionskamp. Alpecin og Jumbo helt fremme.<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 18:01","date_unformatted":"2022-02-18 18:01:05","km_driven":"203,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311637","title":"11 km til m\u00e5l - 198,1 km k\u00f8rt","text":"
Costa angriber. Nunes går med, men Eulalio siger tak for i dag.<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 18:00","date_unformatted":"2022-02-18 18:00:23","km_driven":"199,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311636","title":"13 km til m\u00e5l - 196,1 km k\u00f8rt","text":"
Alpecin trak kortvarigt feltet ud, men nu er det Intermarché, der har taget over for Kristoff. De står stærkt svækket uden Pasqualon. Nu har jeg svært ved at se nordmanden vinde, fordi han i denne hårde finale er svært afhængig af sit supertog.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Afstanden er bare 5 sekunder.<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 17:58","date_unformatted":"2022-02-18 17:58:18","km_driven":"198,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311635","title":"18 km til m\u00e5l - 191,1 km k\u00f8rt","text":"
Det er et meget nervøst felt, der nu sidder med Trek go Alpecin i front. Det er Riesebeek og desværre og Kamp, der ligger i vinden. Danskeren skal altså ikke spurte, selvom opløbet kunne passe ham.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Vinden burde ikke for alvor blive farlig i dag. Forhåbentlig bliver det lidt mindre nervøst end i forgårs.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
De forreste har 10 sekunder.<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 17:53","date_unformatted":"2022-02-18 17:53:15","km_driven":"196,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311634","title":"21 km til m\u00e5l - 188,1 km k\u00f8rt","text":"
Det er rigtigt nok Nunes, der er kørt sammen med Costa og Eulalio.<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 17:49","date_unformatted":"2022-02-18 17:49:54","km_driven":"191,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311633","title":"22 km til m\u00e5l - 187,1 km k\u00f8rt","text":"
Efter spurten fortsætter Radio Popular-rytteren (Nunes?). Han får selskab af to fra Glassdrive. Alle andre er hentet.<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 17:49","date_unformatted":"2022-02-18 17:49:08","km_driven":"188,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311632","title":"22 km til m\u00e5l - 187,1 km k\u00f8rt","text":"
Men nu bliver det svært for Tvafer. Glassdrive angriber med to mand. De går forbi udbruddet. Men Matias er med. Og han vinder akkurat spurten foran en Radio Popular-rytter, der nok har været Nunes. Trøjen er igen hans.<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 17:48","date_unformatted":"2022-02-18 17:48:23","km_driven":"187,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311631","title":"24 km til m\u00e5l - 185,1 km k\u00f8rt","text":"
De har ramt stigningen, og udbryderne er begyndt at angribe hinanden. Juaristi åbnede ballet, og han har nu selskab af en meget aggressiv Rafael Silva samt Lourenco. De øvrige er hentet.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Intet pres fra Cofidis. I stedet har Tavfer igen sat sig frem i deres jagt på bjergtrøjen. De skal have dem hentet inden toppen.<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 17:45","date_unformatted":"2022-02-18 17:45:58","km_driven":"187,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311630","title":"26 km til m\u00e5l - 183,1 km k\u00f8rt","text":"
Nu er der posiitonskamp frem mod stigningen. Alpecin og FDJ side om side. Udbruddet er praktisk talt hentet<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 17:41","date_unformatted":"2022-02-18 17:41:39","km_driven":"185,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311626","title":"29 km til m\u00e5l - 180,1 km k\u00f8rt","text":"
Tavfers forcering var kortvarig. Nu har Cofidis til gengæld sat sig frem med næsten fuldt hold. Som jeg skriver i optakten, vil jeg tro, at de vil køre stærkt på bakken. Det er kun til Coquards fordel.<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 17:37","date_unformatted":"2022-02-18 17:37:31","km_driven":"183,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311625","title":"30 km til m\u00e5l - 179,1 km k\u00f8rt","text":"
Hayter bliver siddende nede bagved. Jeg synes også, at jeg så, at han på udramatisk vis var involveret i styrtet.<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 17:36","date_unformatted":"2022-02-18 17:36:50","km_driven":"180,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311624","title":"35 km til m\u00e5l - 174,1 km k\u00f8rt","text":"
I mellemtiden har Saenz sluppet udbruddet, og han er allerede hentet. Det får minsandten hans lille Tavfer-hold til at sætte sig frem og føre hårdt i feltet. Det handler helt sikkert om bjergtrøjen. Den har Gaudu, men han er kun 1 point foran Matias, der kan generobre den på den sidste stigning.<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 17:28","date_unformatted":"2022-02-18 17:28:53","km_driven":"179,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311623","title":"36 km til m\u00e5l - 173,1 km k\u00f8rt","text":"
STYRT!!! Så er den gal igen i Algarve, som altid er en styrtfestival. Det skete langt fremme i feltet, men jeg kan ikke rigtigt se, hvem der røg ned. Prades var involvertet, men det er kun en af de lokale ryttere, der har slået sig. Og han er heldigvis allerede på cykeln igen.<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 17:27","date_unformatted":"2022-02-18 17:27:15","km_driven":"174,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311622","title":"37 km til m\u00e5l - 172,1 km k\u00f8rt","text":"
Der var vist lidt pokerspil fra start, hvor Alpecin og Quick-Step kæmpede lidt om, hvem der skulle føre, men da Alpecin gik frem, skete der noget. Nu er alt under kontrol, mens Vervaeke, Riesebeek og Herrada fører for hhv. Jakobsen, Merlier og Coquard. Afstanden holdes på ca. 1.00.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Faktisk forsvandt Herrada hurtigt igen. Så er det kun Riesebeek og Vervaeke.<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 17:24","date_unformatted":"2022-02-18 17:24:13","km_driven":"173,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311621","title":"Resume","text":"
Det var endnu en vejrmæssigt smuk dag, der mødte feltet, som tog starten uden Jonathan Lastra og Andrea Pasqualon – sidstnævnte et gigantisk tab for Alexander Kristoff. Som på de foregående etaper var det en aggressiv start, hvor Asier Etxebarria, Fabio Costa, Pedro Andrade, Goncalo Carvalho og Samuel Caldeira som de første kom væk. Mens de kæmpede for slå et større hul, var der et stort styrt i feltet, men alligevel fortsatte det aggressive løb. Udbruddet blev hentet, og i stedet kom Alejandro Marque, Dmitriy Gruzdev, Goncalo Carvalho, Iker Ballarin, Samuel Caldeira, Alexander Kamp og en Efapel-rytter væk, men også de blev hurtigt hentet.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
I stedet var det Txomin Juaristi, Rafael Silva, Rafael Lourenco, Nicolas Saenz, Afonso Silva, Afonso Eulalio og Samuel Caldeira, der kom væk, og de fik løbepas. Mens Luis-Joe Lührs som følge af styrtet stod af, øgede de til 3.20 efter 16 km, og da Rafael Silva vandt den første spurt fora Afonso Silva og Lourenco, var afstanden vokset til 4.55. Efter en time, hvor 42,9 km var tilbagelagt, havde de endda hele 6.05m og efter 60 km nåede forspringet et maksimum på 6.50.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
FDJ tog ansvar i feltet, men deres interesse i at hente udbruddet var begrænset, og da Michal Schlegel efter to time med en gennemsnitsfart på 43,1 km\/t stod af, havde de forreste stadig 5.50. Kort efter vandt Caldeira den anden spurt foran Rafael Silva og Saenz, og mens Fabio Jakobsen havde defekt, forblev situationen stabil over den tredje time, hvor gennemsnitsfarten faldt til 42,5 km\/t.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Nu tog Alpecin endelig ansvar for Tim Merlier, og da også Quick-Step kom frem, gik det stærkt. Med tre jagtende hold var afstanden nede på 3.00 med 80 km igen, mens situationen stabiliseredes på første stigning, hvor Lourenco med et angreb kom først til toppen foran Rafael Silva og Caldeira. Feltet rundede toppen 3.05 senere, inden Lourenco vandt den sidste spurt foran Rafael Silva og Saenz. Herefter øgede sprinterholdene igen farten, og mens FDJ havde trukket sig, fik Alpecin og Quick-Step uventet hjælp fra ABTF-holdet. Sammen kørte de afstanden ned til bare 1.25 ved indgangen til de sidste 45 km, hvo gennemsnitsfarten fortsat var 42,6 km\/t.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Senest har ABTF trukket sig, men i stedet har Cofidis sat sig fdrem mod Bryan Coquard. Det e altså Cofidis, Alpecin og Quick-Step, der fører i et felt, der med 40 km igen er bare 45 sekunder bag de forreste.<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 17:19","date_unformatted":"2022-02-18 17:19:53","km_driven":"172,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311620","title":"Se afslutningen i Tour des Alpes Maritimes","text":"
Caleb Ewans vinder første etape af Tour des Alpes Maritimes et du Var efter intens slutspurt<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 17:14","date_unformatted":"2022-02-18 17:14:18","km_driven":"209,1","element_is_question":"0","video_id":"6298059696001","video_caption":"Caleb Ewans vinder f\u00f8rste etape af Tour des Alpes Maritimes et du Var efter intens slutspurt"},{"id":"311619","title":"Se afslutningen i Andalusien","text":"
19-årige Magnus Sheffield tager en overraskende sejr i tredje etape af Ruta del Sol<\/p>","date":"18\/2-2022 kl. 17:14","date_unformatted":"2022-02-18 17:14:02","km_driven":"209,1","element_is_question":"0","video_id":"6298062298001","video_caption":"19-\u00e5rige Magnus Sheffield tager en overraskende sejr i tredje etape af Ruta del Sol"},{"id":"311504","title":"Vinderbud","text":"
Feltet.dks vinderbud: Fabio Jakobsen<\/p>\r\n\r\n
Øvrige vinderkandidater: Tim Merlier, Bryan Coquard<\/p>\r\n\r\n
Outsidere: Alexander Kristoff, Jordi Meeus, Ethan Hayter, Hugo Hofstetter<\/p>\r\n\r\n
Jokers: Michele Gazzoli, Rui Oliveira, Juan Jose Lobato, Pascal Eenkhoorn, Alexander Kamp<\/p>","date":"17\/2-2022 kl. 21:14","date_unformatted":"2022-02-17 21:14:49","km_driven":"209,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311503","title":"Favoritterne","text":"
Modvind og Alto da Foia er desværre en dårlig kombination, og heller ikke i år gjorde det bløde bjerg os alt for meget klogere på klassementskampen. Mest markant var det, at vi mistede uheldige Ion Izagirre og fik set, at Tom Pidcock fortsat har lidt at arbejde med, men det interne styrkeforhold blandt de øvrige er vi ikke meget klogere på. Derfor var det mest markante udfald desværre også, at de uheldige Tobias Foss og Sergio Higuita blev sat kraftigt tilbage, og det er særligt uheldigt for tempostærke Foss, der så uhyre velkørende ud.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Vi bliver klogere på lørdag, men ikke i morgen. Her skal sprinterne have deres sidste chance, og den får de. Vi så i går, at Quick-Step, Intermarché og Alpecin kørte med ikkeeksisterende risiko, og det vil de efter alt at dømme gøre igen, selvom førstnævnte savner Tim Declercq. Der vil igen være kamp mellem de små hold om at ramme udbruddet, men derefter må det ventes, at de tre markante sprinterhold vil kontrollere, måske med hjælp fra FDJ, der skal vise trøjen frem. Og skulle der blive fare på færde, skal Bora og Cofidis nok hjælpe til.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Heller ikke i morgen bliver det helt stille, men ikke så blæsende som i går. Gårsdagens etape viste nok engang, at sidevind aldrig bliver til noget i Algarve, og det gør det efter alt at dømme heller ikke i morgen. Der kommer et farligt stykke efter sidste spurt og ikke mindst efter sidste stigning, og særligt på sidstnævnte strækning vil det utvivlsomt være meget nervøst. Algarve er kendt som en styrtfest, og det kan det meget vel ende med at være igen i morgen, men det vil undre mig meget, hvis vinden splitter feltet. Det gør den sidste stigning næppe heller. Jeg kunne godt se Cofidis lægge pres på, som de gjorde for Coquard i Provence, men med modvind er den næppe svær nok til at bringe folk i problemer, heller ikke Fabio Jakobsen, der synes at klatre fornemt lige nu.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Det bør derfor blive en spurt, men den er anderledes end sidst. For det første er der det sene sving, som stiller helt anderledes krav til toget, end vi så det i går. For det andet stiger det med 4%, hvis man kan stole på løbsbogen, og det er bestemt nok til, at det kan mærkes. Alle sprinterne kan sagtens være med, men styrkeforholdet vil være anderledes.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Der kan ikke være tvivl om, at Fabio Jakobsen<\/b> er favorit. Stigende spurter er ikke hans favorit, men han kan sagtens finde ud af dem. Det så vi, da han vandt sin første etape i Vueltaen i et lignende opløb, og det så vi senest på 2. etape i Valencia, hvor han var skræmmende overlegen i et opløb som dette. Hans tog viste sin tårnhøje klasse i går, og meget kunne tale for Kasper Asgreen og Remco Evenepoel trækker feltet ud, at Yves Lampaert går igennem svinget foran Bert van Lerberghe, der derefter sætter Jakobsen perfekt op. Truslen er, at Intermarché slår dem, eller at Tim Merlier er lige i hans baghjul, men ellers har jeg meget svært ved at se, hvordan Jakobsen kan blive slået med et suverænt tog og en suveræn fart. Derfor er han min favorit.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Det må igen være Tim Merlier<\/b>, der er hans værste rival. Som ventet tabte han i går positionskampen, og det er igen den store trussel for den positioneringssvage belgier. Toget med Tobias Bayer og Dries de Bondt kan ikke matche Quick-Step og Intermarché, og derfor er det sene sving en katastrofe. Heldigvis ved vi, at Merlier er en mester i at redde sine dårlige positioner med sine karakteristiske lange spurter, og det kan måske gøre igen i denne sidemedvindsspurt. Det stigende opløb er ikke ideelt, men også Merlier har før vundet stigende spurter, blandt andet i Le Samyn. Han kommer direkte fra højderne, som hjalp ham voldsomt i Giroen sidste år, og han så godt ud i sidevinden i går. Men han skal formentlig sidde meget tæt på Jakobsen for at kunne slå ham.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Dernæst peger jeg på Bryan Coquard<\/b>. Jeg er lidt spændt på at se, hvor tæt han kommer på Jakobsen i dette opløb. Han har ellers tit skuffet i stigende spurter, men det har han ikke gjort i år, hvor han var flyvende, først på muren i Besseges og ikke mindst i Provence, hvor procenterne minder om disse. Det er klart, at den finale var betydeligt hårdere, men dette er en finale, hvor Coquard kommer meget tættere på Jakobsen end i en flad spurt. Svinget er et problem for positioneringssvage Coquard, men han har et gyldent våben i Davide Cimolai. Dagens styrt så ikke ud til at mærke ham.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Opløbet er næsten identisk med det, vi så i Valencia. Her lykkedes det faktisk Intermarché at gå forbi et næsten identisk Quick-Step-tog i sidste sving, og med Adrien Petit og Andrea Pasqualon foran Alexander Kristoff<\/b> kan det ske igen. Det er dem, der kan true Quick-Step, og lykkes det, vil Kristoff igen blive afleveret perfekt. Desværre er 4% en anelse for meget for Kristoff, som vi også så i Valencia, for han er bedre på 1-2%. Heldigvis synes jeg, at hans fart, der var skuffende i Valencia, synes i fremgang, men selv med et suverænt lead-out er det lidt svært at se ham vinde på så stejl en bakke.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Det stigende opløb passer til gengæld Jordi Meeus<\/b>, der netop udnyttede et sådant til at vinde i Ungarn sidste år. Desværre har han mistet et afgørende våben i Nils Politt, og nu er toget med Lukas Pöstlberger og Jonas Koch lidt tyndt. Han vil altid skulle komme bagfra, selvom han er god til positionering, og som vi så i går, er hans fart et stykke fra at matche Jakobsens.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Hvad kan Ethan Hayter<\/b> i en stigende spurt? Han har ikke farten til at matche de bedste på flad vej, men på denne bakke kan det være anderledes. Han overraskede sig selv stort i dag, hvor han var sat til at føre, men endte med at spurte om sejren, og det vidner om, at formen er ved at være der. Geraint Thomas og Tom Pidcock burde kunne køre et ganske godt lead-out, og sidder han godt, bør han komme langt i denne form for spurt.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
I går blev Hugo Hofstetter<\/b> fanget bag styrtet, og dermed får han kun én chance. Han burde også drage fordel af det stigende opløb, da han vandt Le Samyn netop i en sådan finale, ligesom han gjorde det godt på 1. etape i Polen sidste år. Han mangler dog utvivlsomt farten mod de bedste. Til gengæld er han eminent positionskampen og uden uheld næsten altid garant for en stensikker top 10 – og ofte også lidt mere end det.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Det stigende opløb burde også være noget for Michele Gazzoli<\/b>. Han var i hvert fald at finde som nr. 3 i feltets spurt ved U23-VM, og da han tillige gjorde det overraskende godt i den flade spurt i går, ser det ganske lovende ud. Han har dog ikke den store erfaring i massespurter, og Astana har ikke meget tog med Leonardo Basso og Davide Martinelli. Heldigvis klasrede han positioneringen godt i går.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Uden Molano skal UAE satse på Rui Oliveira<\/b> eller måske endda Ivo Oliveira<\/b>. Formentlig er det førstnævnte, men de få spurter, han har kørt, blandt andet i går, tidligere i dette løb og i Slovenien, har vist, at han mangler noget fart. Han har sin bror til at holde sig fremme, og det stigende opløb hjælper ham nok, men det er positionen mere end farten, der skal hjælpe ham.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Tør man nævne Juan Jose Lobato<\/b>? Ikke rigtigt, men lad os give ham en chance. Dette stigende opløb rimer nemlig på alle måder på Lobato, men det gør positionskamp ikke. Det så vi senest i Valencia, hvor han slet ikke kom frem i det stigende opløb, og med sit svage hold ser vi nok det samme igen i morgen. Hvis til gengæld han sidder rigtigt, er det i et opløb som dette, han kan lave et resultat.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Pascal Eenkhoorn<\/b> fik ikke lov at spurte i går, men det gør han forhåbentlig i morgen. Desværre er der ikke meget støtte fra Jumbo, men det burde til gengæld være et opløb, der passer ham. Han har før vundet reducerede massespurter, og som en robust klassikertype vil dette passe ham bedre end en klassisk spurt. Han vinder ikke, men sidder han rigtigt, bør det gå fint.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Endelig vil jeg nævne Alexander Kamp<\/b>. Med Baroncini ude er det danskeren, der skal spurte, hvis Trek vil blande sig. Det er ikke sikkert, at de gør det, men det stigende opløb burde tiltale Kamp. Han viste senest på 2. etape i Provence, at han ikke er helt uden form, og han viste sidste år, at han sagtens kunne spurte sig i top 10 i knap så stærke sprinterfelter. Her er feltet stærkt, men smalt, og i et stigende opløb burde han kunne være med<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Blandt de øvrige sprintere tror jeg ikke på Iuri Leitao<\/b>, der har vist manglende holdbarhed i år, kunne være et offer på bakken og næppe vil elske det stigende opløb. Det vil Colin Joyce <\/b>og August Jensen<\/b> som begge kan spurte for Human Powered Health, men ikke vinde. Opløbet er også godt for Fabian Lienhard<\/b>, men han mangler farten og er uden støtte, særligt nu hvor Gaudu er i trøjen. Endelig vil vi fra kontinentalholdene kunne spejde efter Cesar Martingil, Daniel Freitas, Samuel Caldeira, Luis Gomes, Fabio Costa, Leangel Linarez <\/b>og Daniel Mestre<\/b>, men de kan ikke stræbe efter mere end en top 10 – og det bliver svært.<\/p>","date":"17\/2-2022 kl. 21:14","date_unformatted":"2022-02-17 21:14:38","km_driven":"209,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311435","title":"Vejret","text":"
Efter nogle dage med fuld knald på solen bliver det mere overskyet fredag, hvor der efter en solrig morgen kun vil være enkelte solstrejf. Det vil stadig være lunt med en temperatur ved mål på 19 grader, og der vil være en let til jævn vind (12-19 km\/t) fra nordvest. Det giver fra start sidevind efter af først medvind og derefter sidemedvind. Kort ført første stigning før man sidevind, der varer ved, indtil man når Tavira efter 188 km. Herfra er der sidemodvind, indtil man kort efter sidste stigning får sidevind ind mod mål. Med godt 5 km igen får man kortvarigt sidemodvind, mens der over de sidste 3700 m er sidemedvind.<\/p>","date":"17\/2-2022 kl. 17:30","date_unformatted":"2022-02-17 17:30:12","km_driven":"209,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311434","title":"Ruten","text":"
Før 2016 lå kongeetapen til Alto do Malhao altid på næstsidste dag, mens sprinterne fik det sidste ord. Det år blev der byttet rundt på de to etaper, og det format valgte man at gentage i det følgende år, men sådan er det ikke længere. For tredje år i træk er hele weekenden nemlig reserveret til klassementskampen, og det betyder, at de hurtige afsluttere får deres anden og sidste chance om fredagen. Efter seks år med afslutning i det stigende opløb i Tavira, sker det som noget helt nyt i en finale i Faro, hvor man dog også har designet et stigende opløb, der vil kunne give et andet udfald end onsdagens flade første spurt.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Med sine 209,1 km er 3. etape atter en ganske lang sag, der fører feltet fra Almodovar til Faro. Startbyen ligger i et helt fladt område inde i landet, hvor man lægger ud med at køre en omgang på en helt flad rundstrækning i området nordvest for byen, inden man runder rundstrækningen af med i Almodovar at køre dagens første spurt efter 26,1 km. Herfra sætter man nu kursen mod nordvest ad en lige og let faldende vej, inden man drejer mod sydvest for at køre ud mod vandet. Her er terrænet ganske kuperet med to længere opkørsler, inden en nedkørsel leder ned til dagens anden spurt, som kommer efter 100,3 km.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Efter spurten flader det igen ud, når man kører mod syd med retning mod havet, men det flade terræn afbrydes af et ganske kuperet stykke med flere bakker, herunder to, som kommer efter 118 km (1,0 km, 6,0%) og 129 km (1,0 km, 7,6%). Herefter bliver det kortvarigt fladt, når man drejer mod sydvest, inden man fortsætter op over kategori 4-stigningen Pisa Barro (2,1 km, 3,9%), der har en svær start med 7,4% over 500 m, men derefter er meget let. Toppen rundes efter 148,7 km, hvorefter en nedkørsel leder mod syd ned til kysten, hvor dagens sidste spurt køres efter 157,5 km.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Ved vandet går det nu mod sydvest langs den flade kystvej frem til de seneste års målby, Tavira, hvor man drejer mod vest for atter at køre ind i landet. Derfor stiger det let, inden man fortsætter mod vest op ad kategori 4-stigningen Bengado (1,5 km, 4,9%), som er en jævn stigning med top efter 186,1 km. De sidste 23,0 km indledes nu med et langt faldende stykke, der leder mod vest og sydvest ned mod kysten og Faro. I udkanten af byen, hvor det med 7 km igen bliver stort set helt fladt, drejer man kortvarigt mod vest, inden det med 3,7 km går mod sydøst det sidste stykke ind til byen. Den lige vej fortsætter helt ubrudt, indtil man med 500 m igen drejer til venstre i en rundkørsel, hvorefter det stiger med 4% op mod mål.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Etapen byder på i alt 2000 højdemeter.<\/p>\r\n\r\n
<\/p>\r\n\r\n
Faro har ofte været startby i løbet, men i dette årtusinde har den kun tre gange ageret målby. Det var senest i 2008, hvor Robert Förster spurtsejrede foran Tomas Vaitkus og Bernhard Eisel, mens Gert Steegmans i 2007 var hurtigere end Rene Haselbacher og Vaitkus. Steegmans var endda også hurtigst i 2006, hvor hans værste rivaler var Jeremy Hunt og Markus Zberg.<\/p>","date":"17\/2-2022 kl. 17:30","date_unformatted":"2022-02-17 17:30:05","km_driven":"209,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""},{"id":"311432","title":"Velkommen","text":"
Velkommen til dagens direkte live opdatering fra Volta ao Algarve (3. etape). Dagens løb køres fra Almodovar til Faro over 209.1 kilometer. Vi starter kl. 17.00.<\/p>","date":"17\/2-2022 kl. 17:29","date_unformatted":"2022-02-17 17:29:57","km_driven":"209,1","element_is_question":"0","video_id":"","video_caption":""}],"authors":[{"author":"Jesper Johannesen","email":"jesper@feltet.dk","image":"https:\/\/www.feltet.dk\/octo_cms\/files\/Feltet.dk\/\/jesper_johannesen.jpg","url":"jesper-johannesen"},{"author":"Emil Axelgaard","email":"emil@feltet.dk","image":"https:\/\/www.feltet.dk\/octo_cms\/files\/Feltet.dk\/ProfilePics\/emil_500x500.jpg","url":"emil-axelgaard"}]}