Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Årets Giro d´Italia sluttede i går, og det blev Richard Carapaz, der vandt den 102. udgave af verdens næststørste etapeløb. Her er nogle af Velons bedste rytterdata fra løbets tredje uge.
Annonce
16. etape
Var man af den tro, at rytterne ville få en blød indledning på den tredje uge af årets Giro d´Italia, kunne man godt tro om igen. Det var nemlig løbets kongeetape, ganske vist uden Passo Gavia, der ventede.
Over 5000 højdemeter inklusiv den frygtede Mortirolo-stigning under 30 kilometer fra mål var på menuen. Læg dertil et større uvejr på selve stigningen og den efterfølgende nedkørsel. Alle ingredienserne for drama var dermed tilstede.
Etapen blev som flere af de foregående bjergetaper præget af et stærkt udbrud, som favoritterne aldrig indhentede. Fra denne viste Giulio Ciccone og Jan Hirt sig stærkest på Mortiolo, og det var førstnævnte, som var klart overlegen i den afsluttende spurt og tog etapesejren.
En normalised power på 315 watt i over 5,5 time viste da også med tydelig, at etapen var blevet kørt i et hårdt tempo. Ikke dårlige tal for en mand på blot 58 kilo:
What a performance to win stage 16 and continue his superb #Giro from @TrekSegafredo's @giuliocicco1 🏆
Time: 5h36’24”
Avg speed: 34.6kmh
Max speed: 95.8kmh
Avg power: 285W
Normalised power: 315w
Max power: 1010w
More data from stage 16 here: https://t.co/W84G2rWqtP pic.twitter.com/r3d4PhbBTz— Velon CC (@VelonCC)
Bagved Ciccone og Hirt udkæmpede favoritterne et større klassementsslag, og her var det Vincenzo Nibali, der endnu en gang fik skovlen under Primoz Roglic.
Italieneren angreb på Mortirolo, og mens Richard Carapaz, Mikel Landa, Miguel Angel Lopez og Hugh Carthy fik kontakt til Bahrain-Merida-rytteren, måtte Roglic slippe.
På toppen af stigningen havde sloveneren tabt 1.45 til konkurrenterne, og ifølge Velons data mistede Roglic 24 sekunder af disse på den stejleste del af Mortirolo, der fik selv verdens bedste cykelryttere ned på blot 12,5-13 km/t.
How would you shape up against @vincenzonibali or @rogla on the steepest 2.5km section of the iconic Mortirolo? 👀👇🇮🇹⚡️
Solid amateur: 280-320W, 9.4km/h, 16min
Recreational Amateur: 225-265W, 6km/h, 20min*
*Amateur values based on expert estimates#VelonLive #cycling #Giro pic.twitter.com/dXkEf2iFRQ— Velon CC (@VelonCC)
17. etape
17. etape bød på tredje uges måske letteste bjergetape, og igen kørte et stort morgenudbrud, som ingen af feltets mandskaber var synderligt interesseret i at hente. Da Landa kørte væk fra de andre favoritter på de afsluttende kilometer, var etapesejren dermed allerede forsvundet langt op ad vejen.
I front sad etablerede bjergryttere som Esteban Chaves, Davide Formolo og Tanel Kangert, men det var franskmanden Nans Peters, der i suveræn stil kørte solo i mål som vinder.
AG2R-rytteren angreb allerede inden finalestigningen med 15 kilometer til mål, og herfra øgede han konstant til konkurrenterne. Med hele 1.34 til Chaves på andenpladsen kunne Peters, præcis som Cesare Benedetti på 12. etape, juble over sin første sejr som professionel.
VelonLive full stage data for @NansPeters after his superb ride to victory on Stage 17 of the #Giro:
Time: 4h41’34”
Avg Speed: 38.6km/h
Max Speed: 97.6km/h
Avg Power: 270W
Normalised Power: 325W
Max Power: 1040W
Avg Cadence: 92rpm
Here's our stage summary: https://t.co/vWrpcFsxQR pic.twitter.com/56plLonTG1— Velon CC (@VelonCC)
18. etape
Sprinternes sidste mulighed i årets løb var på torsdagens 18. etape, hvor en hovedsageligt faldende rute tog rytterne frem til målet i Santa Maria di Sala.
Det lykkedes for sprinterholdene at lukke et beskedent udbrud afsted på bare tre ryttere i form af Damiano Cima, Mirco Maestri og Nico Denz. Ikke desto mindre ventede der en hård og lang dag for sprinternes hjælperyttere.
Det lille udbrud var nemlig ikke lige til at hente, og først på opløbsstrækningen kunne feltet ane de tre lykkeriddere foran sig. Det blev utroligt tæt, men trods en vanvittig spurt, der sendte ham forbi både Maestri og Denz, kunne Pascal Ackermann som bedste sprinter ikke fange Cima, der vandt etapen.
Den tætte afslutning illustreres i det faktum, at mens Cima vandt, blev Maestri blot nummer nummer ti. Et vanvittigt tempo for at holde det spinkle forspring på de sidste kilometer endte med at koste for Bardiani-rytteren.
Immense effort from the breakaway riders on stage 18 of the #Giro. Here was @mircomaestri9's last 2.5km ⚡️
Avg speed: 48.9km/h
Max speed: 52.5km/h
Avg power: 445W
Max power: 1090W
Avg cadence: 89rpm
Final 500m: 680W at 48.5km/h
Stage 18 data round-up: https://t.co/jZOMMlp4LF pic.twitter.com/n5OAIQTRz7— Velon CC (@VelonCC)
19. etape
Fredag tog rytterne ud på løbets næstsidste bjergetape, og selvom afslutningen ”blot” var på en kategori 2-stigning, var flere ryttere ude efter enten etapesejr eller tidsgevinst til konkurrenterne.
Ingen var dog tilsyneladende interesseret i begge, og derfor fik morgenudbruddet igen et stort forspring. Denne gang var der imidlertid ingen fare for, at gruppen ville blive hentet.
Chaves vandt efter utallige angreb etapen solo, mens favoritterne godt syv minutter længere nede ad bjerget kunne udkæmpe deres krig. Her havde Movistar som sædvanlig godt styr på konkurrenterne, og kun Lopez, som var over fem minutter efter Carapaz samlet, slap væk.
Det spanske hold så måske ud til at have overskud, men data afslører, at både Landa og Carapaz måtte arbejde hårdt for at kontrollere løbet på de sidste 2,5 kilometer.
Richard Carapaz's last 2.5km:
Time: 6’06”
Avg Speed: 24.7km/h
Max Speed: 83.8km/h
Avg Power: 360W
Power-to-weight: 5.81W/kg
Avg Cadence: 89rpm
Carapaz & Landa were busy chasing Miguel Angel Lopez and countering attacks in the final 2.5km. Landa’s power: 370W, 6.16W/kg #Giro pic.twitter.com/xVnlsf6IbS— Velon CC (@VelonCC)
20. etape
Giroen 2019 gemte noget af det hårdeste terræn til allersidst, da over 194 kilometer og 5700 højdemeter ventede på den sidste linjeløbsetape i løbet. Etapen blev kørt benhårdt, og allerede på første stigning splittedes feltet til atomer.
Senere lykkedes det for Caparaz, Landa og Lopez at køre fra Nibali og Roglic på Passo Manghen, men på nedkørslen fik de to sidstnævnte igen kontakt. I stedet blev det på nedkørslen fra etapens tredje stigning, Passo Rolle, at det afgørende hul blev slået mellem favoritterne.
Nibali forcerede og lukkede med Carapaz på hjul et mindre hul op til Landa. Lopez og Roglic kom ikke med og måtte til sidst begge notere sig et tidstab, som særligt skyldtes Carapaz´ hårde føringsarbejde på den sidste stigning.
Manden i pink ønskede at få holdkammeraten Landa med på podiet, og Carapaz´ tempo var så højt, at netop Landa skulle køre 375 watt for bare at sidde på hjul.
He didn't quite win stage 20 but he did manage to climb one place in the #Giro GC. Here was @MikelLandaMeana's last 2km ⚡️
Time: 6’20”
Avg speed: 19.0km/h
Max speed: 47.3km/h
Avg power: 375w
Power-to-weight: 6.25w/kg
Max power: 880w
He covered the last 19km in 330w & 5.55w/kg. pic.twitter.com/7LgVuIvONN— Velon CC (@VelonCC)
21. etape
Den 102. udgave af Giro d´Italia skulle afgøres med en 17 kilometer lang enkeltstart omkring Verona.
I toppen af klassementet forsvarede Carapaz sikkert sin føring og vandt løbet, mens Roglic, trods en svag præstation, overhalede Landa og tog den sidste podieplads. Det var dog Chad Haga fra Team Sunweb, der stjal billedet, da amerikaneren henviste Victor Campenaerts til andenpladsen på etapen.
Chad Haga's amazing winning effort for @TeamSunweb in #Giro Stage 21 ITT. His last 3.5km:
Time: 4’01”
Avg Speed: 51.4km/h
Max Speed: 66.7km/h
Avg Power: 410W
Max Power: 940W
Avg Cadence: 97rpm
Comparison with @rogla: 4'03” at 400W & 51.2km/h. The Slovenians max speed: 63.9km/h. pic.twitter.com/IpBROepCg8— Velon CC (@VelonCC)
Annonce
Annonce
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce