Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

EKSKLUSIVT INTERVIEW!

31-årig dansker før VM-mødet med verdensstjernerne: Jeg er sindssygt stolt

31-årig dansker før VM-mødet med verdensstjernerne: Jeg er sindssygt stolt

07. december 2020 08:00Foto: Privatfoto

Marie-Louise Hartz Krogager er nervøs, men særdeles stolt over udsigten til at skulle repræsentere Danmark ved UCI´s første VM i e-cykling. Løbet køres på onsdag, og her skal 31-årige Hartz op mod ryttere, som hun hidtil kun har set på TV.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Anna van der Breggen, Annemiek Van Vleuten, Ashleigh Moolman Pasio og Kirsten Wild.

 

Marie-Louise Hartz Krogager har aldrig kørt et cykelløb udenfor Danmarks grænser, men på onsdag skal den 31-årige dansker op mod flere af sportens internationale profiler, når hun skal forsvare de danske farver ved VM i e-cykling.

 

Hartz er nervøs, men glæder sig til sit livs største sportslige udfordring.

 

Læs også
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie

 

”Jeg er sindssygt glad for at kunne køre det her VM. Jeg vidste godt, at det ville komme. Men jeg havde ikke regnet med, at jeg skulle køre det. Så jeg er sindssygt stolt over at skulle være med og få lov til at køre mod de her vilde deltagere. Det er fedt”, siger Hartz til Feltet.dk.

 

VM har fyldt meget i danskerens tanker og hverdag, siden hun den 16. oktober officielt blev udpeget til at repræsentere Danmark ved det første e-cyklings VM nogensinde i UCI-regi.

 

Træningen blev intensiveret med målet om at toppe den 9. december, men i midten af november gik det galt under en crosstræning, da Hartz væltede og slog en lille flig af sit ene kraveben.

 

Uheldet gjorde det vanskeligt for Hartz at sove i den efterfølgende uge, men ikke desto mindre formåede hun alligevel at holde træningen ved lige.

 

”Det var et lille setback. Men jeg fik trænet imens. Nu kan jeg bevæge armen helt frit og køre, som jeg plejer. Formen er fin. Så det er dejligt”, fortæller Hartz.

 

Forinden var gået flere ugers målrettet VM-træning kombineret med tre Premier Division-løb, hvor Hartz har stiftet bekendtskab med adskillige af de ryttere, som hun på onsdag skal forsøge at følge ved VM.

 

”Løbene har været god forberedelse til VM. Jeg har prøvet at holde en god balance med ikke at køre for mange løb, så jeg også har fået trænet struktureret. Det har været en god blanding”, udtaler Hartz og uddyber om sine oplevelser ved Premier Divison-løbene:

 

”De bliver kørt virkelig hårdt, så jeg har brugt dem til at vænne mig til den hårde start. Der skal man bare bide tænderne sammen og virkelig lide. Det er benhårde løb med nogle benhårde kvinder. De løb går ikke i stå undervejs. Det bliver spændende at se, om VM bliver kørt på samme måde, når der ikke kun er Zwift-ryttere med”.

 

Når Hartz ikke har testet benene mod verdens bedste Zwift-ryttere, har hun ofte sendt sin avatar rundt på VM-ruten. Danskeren har gjort sit hjemmearbejde for at kende hver af de 50.000 virtuelle meter.

 

Læs også
Mads P er i verdenstoppen over flest indkørte præmiepenge i 2024

 

”Jeg har brugt rigtig meget tid på at køre på VM-ruten. Jeg har prøvet forskellige teknikker af på bakkerne. Jeg har undersøgt, hvor man skal være ekstra opmærksom, og hvor man kan spare på kræfterne. Det er til ens fordel at kende ruten”, siger Hartz.

 

VM-ruten er en kuperet en af slagsen og byder på flere mindre bakker, herunder to passager af målbakken Zwift KOM (900 m á 5 %), for i alt 477 højdemeter.

 

Mens Nicklas Amdi Pedersen og Anders Foldager begge mener, at ruten næppe er hård nok til at skabe stor udskilning hos herrerne, er Hartz af en anden opfattelse på kvindernes vegne.

 

”Jeg tror, at det bliver opdelt i mindre grupper. Jeg tror, at de fleste vil sidde med over den første bakke efter fem kilometer. Men på den næste bakke, som også er finalebakken (på anden omgang, red.), vil der blive kørt rigtig hårdt, og jeg tror, at mange vil blive skilt fra der”, beskriver Hartz og tilføjer:

 

”Der vil holdene have chancen for at skille sprinterne fra. Den bakke vil gøre forskellen og skabe flere grupper. Måske enkelte ryttere vil komme tilbage, men jeg tror, at en frontgruppe vil komme afsted på bakken og holde til finalen”.

Artiklen fortsætter under billedet


Klar til at køre megahårdt

Spørgsmålet er så, om Hartz selv vil være at finde i frontgruppen, som efter 49 kilometer vil ramme bunden af Zwift KOM for anden gang.

 

Hartz har måttet nøjes med placeringer som nummer 44 og 34 i sine to individuelle deltagelser ved Premier Division, men hun er nu indstillet på at grave dybere end nogensinde for at blande sig i VM-toppen.

 

”Jeg er fuldstændig klar over, at det er et virkeligt stærkt felt. Det er svært at forudsige, hvordan det vil forløbe, når der er så mange med, som ikke har kørt så mange Zwift-løb. Jeg håber da, at jeg kan sidde med i front, og hvis jeg ikke kan, så vil jeg gøre alt for at komme op til frontgruppen. Jeg er klar til at køre megahårdt og gøre alt, hvad jeg overhovedet kan”, forklarer Hartz.

 

Hartz får til VM selskab af Fie Østerby og Annika Langvad som de øvrige danske deltagere. De tre kvinder har aldrig tidligere kørt på hold sammen, hvilket Hartz dog ser optimistisk på.

 

”Det bliver ikke os tre, der skal animere løbet. Vi skal køre det så godt som muligt og hjælpe hinanden. Vi skal være gode til at snakke sammen over Discord. Det er jo ikke noget, som hverken Fie eller Annika er vant til, men jeg er sikker på, at det nok skal gå godt”, mener Hartz.

 

Læs også
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye

 

Til VM vil Hartz, Østerby og Langvad få assistance fra to personer (en såkaldt Team Car), som undervejs vil overvåge løbet og på den baggrund give de danske kvinder instrukser.

 

Hartz ved endnu ikke, hvem der vil påtage sig denne rolle, men hun er ikke i tvivl om, at de to hjælperes overblik og informationer kan blive guld værd.

 

”De er en stor hjælp, hvis der er ved at blive skabt et hul. De kan holde øje, om der kommer orange tal (8+ watt per kilo), eller om der er nogen, som er ved at komme op bagfra. De kan også se, hvem der sidder i gruppen. Det er helt klart en fordel”.

 

Hartz bekræfter, at hun, Østerby og Langvad har talt taktik op til løbet. Ingen af danskerne følte sig her sikker på ræsets udvikling, men én ting kunne de komme frem til.

 

Den første verdensmester i e-cykling bliver ikke en velkendt landevejsrytter, men en rutineret og dedikeret Zwift-rytter.

 

”Jeg tror, at de stærkeste tre er Kristen Kulchinsky, Cecilia Hansen og Lou Bates”, siger Hartz, som nævner Moolman Pasio som det bedste landevejsbud på en verdensmester.

 

Med blot to dage til VM er der nu kun tilbage at vente på onsdag klokken 14.40, hvor triatleter, baneryttere, landevejsryttere, mountainbikeryttere og indendørsspecialister tørner sammen i verdens hidtil største og måske mest uforudsigelige virtuelle cykelløb.

 

”Det er en vild startliste og blanding, og derfor er det så svært at forudsige, hvordan tingene vil udvikle sig. Men jeg synes, at det er sindssygt fedt, at man kan samle forskellige discipliner og dyste mod hinanden på Zwift”, slutter Hartz.

VM-løbet køres for begge køns vedkommende på onsdag den 9. december. Kvindernes ræs begynder klokken 14.40, mens herrerne starter klokken 15.45.

De danske deltagere vil, med undtagelse af Valgren og Fie Østerby, køre løbet fra Grøndal MultiCenter i København.

Du kan se startlisten for både herrer og damer lige her.

Du kan her læse vores optaktsinterview med Anders Foldager og Nicklas Amdi Pedersen.

DEL
INFO
E-cykling
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?