Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

3 til test: Komfortsadler fra Infinity Seat, Selle Italia og SQLab
01. juli 2015 10:20 af Lars Thier

Vi har testet tre sadler til landevejscyklen, som også kan bruges til Tri- eller enkeltstartscyklen. Det drejer sig nemlig om tre sadler, der har komfort i fokus, og det er også det, vi primært lægger vægt på i denne test. Så hvordan klarer de tre sadler sig så? Vi kan allerede afsløre, at der er én sadel, som skiller sig rigtig meget ud.

Vi kender alle problemet med at være øm af at sidde på vores cykelsadel efter både længere og kortere ture på vores landevejscykler. Mange af os har i søgen efter den rigtige sadel, hvor man ikke bliver øm, prøvet både tre, fire og fem forskellige sadler, uden rigtigt at føle det er den rigtige.

 

Mange køber sadler ud fra udseende, og ikke mindst vægt. For mange, igennem den senere tid, er det eneste, det handler om, at finde det letteste og smarteste lir til cyklen. Men det er i mange tilfælde på bekostning af komforten.

 

Mange producenter af sadler til landevejscykling, men også til tri- og enkeltstartscykler, fremstiller sadler med ekstra fokus på comfort - som dog stadig opfylder ønske om let vægt og lir. Netop for at give et alternativ til dem, som stadig ønsker en fed sadel og komfort for at undgå en øm bagdel.

 

Vi har her testet tre forskellige sadler, der netop på hver deres måde opfylder ovennævnte. Oplevelsen af komfort i testen har derfor - naturligt nok - været det primære. Men fokus har også været på vægt, udseende, og ikke mindst hvad får man for pengene.

 

Først og fremmest er der Infinity Seat, som er et mærke, sikkert ikke mange kender til. Sadlen er meget anderledes end mange andre, idet den reelt ikke består af særligt meget materiale og er opfundet af en læge. Sadlens målsætning, er at opnå så lidt smerte på de normale trykpunktersom muligt, i forhold til hvad andre sadler leverer. Den anden sadel kommer fra SQLab, et tysk firma der laver forskelligt, ergonomisk tilbehør til cyklen, og endelig er der en sadel fra Selle Italia, en meget anerkendt og kendt producent af sadler til cykler.

 

Alle sadler er testet på forskellige type ruter; lange og kortere og med både mange bakker og på flad vej.

Infinity Seat Go+

Feltet.dk's vurdering:

Fakta:                                          

Producent: INFINITY SEAT

Fås i én bredde som passer ca. 60-70 % af befolkningen
Vægt: 215,5 gram (vejet)
Vejl. pris: 1.450,-

                                

Test:

Vi var meget spændte på at teste denne sadel, da den er markant anderledes end andre sadler på markedet. Alene udseendet gjorde, at vi i første omgang overvejede, om man overhovedet kunne køre på den.


Sadlen er udviklet af en læge fra USA, der selv har kørt tri igennem 25 år. Tanken med sadlen er, at man ikke rammer sadlen med lige så mange trykpunkter som på normale sadler – eller sagt på en anden måde, rammer man med andre trykpunkter end på andre sadler. Og den skal kunne bruges både til landevej, tri, MTB og endda spinning.

 

Sadlen er lavet af hård plastic og alu rails, og faktisk ligner den lidt en prototype, der ikke er helt færdig. Det gør, at den vejer godt 215 gram, og dermed ikke en letvægter. Men helt sikkert acceptabelt og mindre end mange andre sadler. Den hårde skal af plastic gør den noget skarp at ramme, specielt når man står med sin cykel. Så da skal man passe lidt på, ellers giver det blå mærker.

 

Sadlen er let at montere på cyklen, selve opbygningen med alu rails er den samme som på en almindelig kendt sadel. Så det giver ikke nogen udfordringer. Det er en god ide i starten at have lidt værktøj med på turen, da den skal indstilles lidt anderledes end andre sadler. Den er kurvet og høj bagtil, og netop dette giver rigtig god støtte til lænd og ryg.

 

Når man kører på sadlen, føler man sig på ingen måde usikker, eller at den ikke er stabil. Man kan med det samme mærke dens funktion, altså at ens siddeben ikke bliver belastet, men glider ligesom ned i “hullet”. Helt klart en fordel for folk, der har problemer med haleben, lænd og ømhed i dette område.

 

Men når man har fjernet det område man normalt sidder på, så er det klart at man bruger andre områder til at ramme sadlen. Her kan det for nogen give udfordringer, og ømhed. For nogle vil man vende sig til det, men vi vil tro, at andre kan få problemer. Men det vil afhænge meget af den enkeltes anatomi. For denne tester blev det i testperioden ikke til en vane med de nye trykpunkter, tværtimod. Og desværre blev det værre og værre for hver tur, og siddesår lurede forude.

 

Men sadlens funktion som komfortsadel, og dens anderledes konstruktion, kan helt klart for mange være løsningen på den perfekte sadel. De normale trykpunkter for en sadel er flyttet, og den giver rigtig god støtte til lænd i form af forhøjningen bagtil.

 

Den testede model, som er i hård plast, findes også i læder, og det kan helt sikkert være med til, at den bliver mere blød og ikke har de skarpe kanter, som kan give udfordringer med siddesår og røde mærker.

 

Konklusion:

En spændende sadel med en ny og anderledes konstruktion, som tilgodeser lænd og flytter trykpunkterne fra siddeknogler og haleben. Og som udfordrer det gænsge sadel-design, om end det også ligner en prototype. Sadlen er lavet i hård plast, som kan give udfordringer med siddesår og røde mærker, alt efter ens anatomi. Vægten er acceptabel, men prisen noget høj i forhold til de materialer, der er anvendt. Vi giver den ‘fedeste feature’-prædikatet, da der virkelig er tale om en helt ny og anderledes type sadel.

 

Stillet til rådighed af:

PC IMPORT

Selle Italia Max Flite Gel Flow

Feltet.dk's vurdering:

Fakta:                                          

Producent: Selle Italia

Vægt: 294,5 gram (vejet)

Vejl. pris: 899,-


Test:

Selle Italia er et meget kendt sadelmærke, mærket kommer fra Italien og mange proffessionelle hold bruger, og har brugt sadler fra dette mærke. At det er et Italiensk mærke, kan vi allerede afsløre, man hurtigt ser når man har sadlen i hånden, og det er lækkert håndværk.

 

Sadlen er lavet af ægte læder, med carbon forstærkninger under, har titanium rails kaldet vanox. Det specielle ved denne sadel er at den har støddæmpere, som skal gøre den ekstra komfortabel. Herudover har den hullet i midten, som skal være med til at man ikke bliver øm omkring skridtet.

 

Den har et super lækkert design, lækre syninger og mange fine detaljer, klart testens lækreste sadel af de 3 sadler. Sadlen er ekstra polstret, og det gør at den er noget højere end traditionelle sadler, og kan virke lidt kluntet. Hertil skal nævnes at det er testens absolutte tungeste sadel, med over 290 gram. Så netop på det punkt får den ikke topkarakter på letheds og lir skalaen.

 

Montering af denne sadel går også som en leg – der er måleenhed på siden af titanium rails, der gør det let at finindstille sadlen, så man kan finde den optimale indstilling. Selve sadlens konstruktion er bygget op med støddæmpere som absorberer stød, samt gel flow der også er med til at gøre sadlen blød. Samtidigt har sadlen også hullet i midten der gør at man ikke bliver øm i skridtet.

 

Når man kører på sadlen, føler man hurtigt at den har ekstra meget polstring. Sammen med polstringen i cykelbuksen, er det en ret blød følelse, og er man ude efter en blødere sadel, er den klart værd at overveje. Læderet gør, at man glider lidt rundt på sadlen, dog ikke mere end det er ok. Det er dog en fordel når man rejser sig, og skal tilbage i sadlen, da glider man nærmest let på plads uden at sidde fast.

 

Sadlen fungerer rigtig fint som en komfortsadel. Der er ikke gået på kompromis med noget for at holde vægten nede, eller prøvet på at få den til at ligne en tynd carbon sadel. Den ekstra polstring virker rigtig god på lange ture, og stød fra sten, huller og ujævnheder absorberes godt i forhold til lænd og ryg. Man skal dog være god til at sidde på en glat sadel. Læderet gør at man glider let rundt på den, og det kan være med til at man ikke bliver siddene i sit “sweet spot” og hele tiden skal søge efter det.

 

Sadlen findes desværre, kun i én størrelse, og det kan give udfordringer hvis man ikke lige har den anatomi der passer til denne størrelse. Prisen gør at denne sadel er et rigtig godt køb for en komfortsadel, og man får meget for pengene.

 

Konklusion:

God komfortsadel, der er bygget netop med komfort i højsædet. Ekstra plostring, hul til at lette tryg på skridt og støddæmpere der absorberer for slag. Desværre findes den kun i én størrelse og den tilgodeser ikke lirehjertet, da den ser noget kluntet ud i sit høje design, samt den er meget tung. Prisen er rigtig god, og man får meget for pengene. Ser man bort fra vægten, og at den er lidt høj og kluntet, så er det en rigtig Italiener i lækkert håndværk.

 

Stillet til rådighed af:

Marker Scandinavia

SQlab 612 Carbon

Feltet.dk's vurdering:

Fakta:                                          

Producent: SQlab

Fås i 6 forskellige bredder
Fås i varianter med carbon og titanium rails
Vægt: 163,3 gram (vejet)

Vejl. pris: 1.399,-


Test:

SQlab er, som indledningsvis skrevet, et tysk og et for mange relativt ukendt mærke. I hvert fald er det ikke et af de store sadelmærker på markedet. Modellen er da også første sadel til landevejscyklen fra SQlab.

 

Sadlen er lavet af kunstlæder, den tested model kommer med carbon rails og marathon skum. Den har et pænt design og er en smart sadel til raceren. Den har et lille SQlab mærke under sadlen på højre side. Lidt ligesom Levi´s jeans, med sit røde mærke på baglommen. Fin lille detalje. I samme boldgade er mærkets nummer, 612, som støbt i selve kunstlæderet på overfladen af sadlen. Vi synes, den er fed at se på! Vægten på 163 gram gør den samtidig til lidt af en letvægter, ikke mindst af en komfortsadel.

 

Montering går som en leg – der er måleenhed på siden af carbon rails, der gør det let at fininstillige sadlen, så man kan finde den optimale indstilling. Selve sadlens konstruktion har noget, der er kaldet Maxcontact fra SQlab. Det betyder, at sadlen er meget flad i sin konstruktion. På den måde, at man rammer sadlen så meget som muligt. Med andre ord gør det, at man har mange flere trykpunkter på hele sadlen end på de fleste andre sadler. Den har en let hævning bagtil, til støtte for lænd, og snuden er flad og smal, det skulle gøre, at man undgår gnidninger på inderlår.

 

En vigtig feature ved denne sadel er selve skummen i sadlen. Det er en skum bestående af mange små lukkede luftkamre. SQlab kalder det ‘marathon skum’. Det skulle gøre, at disse rum giver en form for fjederfunktion, man ellers kun ser på andre sadler med meget større volume. Derfor er denne sadel lavet med komfort i højsædet.

 

Når man kører på sadlen, føles dens konstruktion som en almindelig racersadel. Man finder sig hurtigt til rette. Den kan godt føles lidt hård i starten, til trods for indholdet af ovennævnte skum. Men det vender man sig hurtigt til. Man har god støtte til lænd og ryg, og man kan sidde længe i sadlen, uden man glider rundt på den.

 

Vores oplevelse var, at sadlen generelt egner sig godt som komfortsadel. Den flade konstruktion og skummet, fungerer rigtig fint på lange ture. At den samtidig er let og ser godt ud gør også, at man får tilfredstillet sin lyst til lir. Det skal dog bemærkes, at et par ture med denne sadel ikke er nok, man vender sig først til den efter flere ture. Men så er det også en god oplevelse.

 

Den testede model med carbon rails findes også i en model med titamium rails, som betyder en lidt billigere og tungere sadel. Herudover fåes den i størrelserne 12, 13, 14 og 15 cm bredde, hvilket gør det let at finde en passende variant. Helt klart et plus.

 

Konklusion:

God komtfortsadel, der er let og tilgodeser lysten til lir på sin racer. Som en af de få sadler, findes den i mange bredder, som tilgodeser forskellige anatomier. Derudover har sadlen fra SGlab mange fine detaljer, og den udstråler kvalitet. Noget hård i det på de første ture, men når man har vænnet sig til den, er den et godt bud på en komfortabel, raceorienteret sadel til lange ture.

 

Stillet til rådighed af:

Spaghetti Cycling Imports

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

La Tropicale Amissa Bongo(2.1) 21/01-27/01

La Tropicale Amissa Bongo(2.1) 21/01-27/01

Cadel Evans Great Ocean R...(1.UWT) 27/01

Vuelta a San Juan Interna...(2.1) 27/01-03/02

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig.

Glemt kodeord?

Opret bruger