Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Nyhedsbrev VELOMIO

Test: AMP MTB Bremseklodser

Test: AMP MTB Bremseklodser

14. august 2020 06:30

Med en anderledes tilgang til bremsernes fjende nr. 1 - varme - og avancerede materialer har makkerparret bag AMP, ingeniørerne Ben og Anthony, skabt nogle bremseklodser i høj kvalitet med en miljøvenlig profil.

Fakta

Producent: AMP - All Mountain Project
Produkt: Bremseklodser: Resin (organisk) og Keramisk (Ceramic)
Farver: Carbon
Størrelse: Testeksemplar passer til de fleste Shimano MTB-skivebremser

Vejledende udsalgspris: 185,- kroner (organisk), 260,- kroner (keramiske)

 

Introduktion

Det er måske ikke den komponent, der får mest opmærksomhed, men der er faktisk forskel på, hvor godt bremseklodser fungerer.

 

Et af de store problemer med bremseklodser er, at varmen fra bremseskiven trænger gennem bremseklodserne og videre ind til kaliberens stempler og bremsevæsken.

 

Dette påvirker bremsernes performance, og man kan opleve at bremsevnen falder, jo længere tid man bremser.

 

Dette er normalt ikke et problem i Danmark med vores begrænsede højdemetre. Men kommer man sydpå til de store bjerge, kan man opleve ovenstående.

 

Løsningerne er mange; kølefinner på klodserne, bremseskiver i stål/aluminium sandwich udførsel eller andet.

 

Nu er de 2 ingeniører fra AMP kommet med en anderledes løsning. Carbon er 38 gange bedre til at isolere mod varme end stål, og 280 gange bedre end aluminium, og derfor vil en bagplade i carbon effektivt kunne beskytte kaliberen mod varme fra skiver/bremseklodser.

 

Ifølge AMP skulle carbon også gøre bremseklodserne stivere end bremseklodser med bagplade i stål. Dette skulle formindske vibrationerne fra bremserne.

 

AMP leverer bremseklodser til de mest almindelige fabrikater/modeller til både MTB og landevej.

 

Vi har modtaget et sæt bremseklodser af hver type, resin og keramisk, til test, og her er vores oplevelse med produktet.

 

 

Test

Jeg kører som regel med Shimanos resin-bremseklodser, så for at starte med et helt frisk setup, satte jeg et par helt nye bremseskiver på og monterede de keramiske bremseklodser fra AMP.

 

Efter at have ”brændt” dem ind, gik turen til skoven for at teste deres performance.

 

Og som sædvanlig går der lige lidt tid, inden de har afsat nok materiale på skiven indtil de fungerer korrekt. Min erfaring er, at det tager som regel lidt længere til med de keramiske typer (eller metal typer, kært barn har mange navne). Men da de først var kørt ind, begyndte de at fungere rigtigt godt. Der var masser af bremsekraft, som var nem at kontrollere.

 

Om de vibrerer mindre end bremseklodser med bagplade af stål, er svært at sige noget entydigt om, men jeg havde ingen problemer med vibrationer under testen.

 

En ting jeg bemærkede, da jeg monterede bremseklodserne, var at fjederen var tydeligt kraftigere end den fjeder, der standard følger med Shimano-klodserne. Jeg sammenlignede den også med SRAM’s fjeder, og også her virkede AMP-fjederen til at være af en kraftigere kvalitet.

 

 

Det gør selvfølgelig ingen forskel for bremseevnen, men fjederen havde ingen problemer med at skubbe bremseklodser væk fra skiven.

 

Et andet argument for at bruge carbon er vægtbesparelsen, i dette tilfælde cirka 4-5 gram pr. bremse. Det kunne jeg ikke mærke.

 

Hovedargumentet om de koldere bremser kan være svært at eftervise inden for DK’s grænser, men jeg fandt en lang bakke, som jeg kørte op og ned ad 7-8 gange, og jeg pinte bremserne, så meget jeg kunne hele vejen ned, uden at jeg kunne mærke nogen forskel i bremseevnen.

 

Så det ser ud til at argumentet om de koldere bremser holder stik.

 

Jeg kørte mest på de keramiske klodser, men har også haft nogle ture på resintypen. Disse bliver hurtigere kørt til, men har lidt mindre bremsekraft end de keramiske klodser, og de er lige så lette at kontrollere.

 

Jeg har ikke haft muligheden for at vurdere holdbarheden af klodserne, da jeg ikke har haft lang tid nok at teste dem i. Men min umiddelbare vurdering var, da jeg pillede de keramiske klodser af, at de ikke var slidt særlig meget, så jeg ville forvente samme holdbarhed som andre mærker af bremseklodser.

 

 

Hvad med miljøet

Carbon er godt for mange ting på en cykel, men ikke godt for miljøet. AMP har gjort nogle tiltag til at mindske carbon-forurening, ved at du har mulighed for at levere de brugte bremseklodser tilbage til producenten, som så vil sørge for at carbon-pladen bliver genanvendt.

 

Hvis du bor i Frankrig og har købt dem via AMP’s webshop, sender de en returlabel med din ordre, så du bare skal smide de brugte klodser i en kuvert, sætte labelen på og lægge kuverten i en postkasse.

 

Vi andre skal enten aflevere dem hos den forhandler, hvor vi har købt dem, eller kontakte AMP på deres website.

 

Deres miljøvenlige profil fremgår også af deres emballage. En lille lækkert designet æske i genbrugspap, som kun indeholder klodser og fjedre. Kun det allermest nødvendige.


Konklusion
AMP leverer et produkt i høj kvalitet, med en klar miljøvenlig profil.

 

Bremseklodser har udvist en konsistent og effektiv bremsning uden tegn på bremse fading på grund af varme. Dette skal ses i lyset af de begrænsede højdemeter som Danmark har at byde på.

 

Udover bagpladen i carbon og de deraf følgende fordele, er den miljøvenlige profil et stort plus. Det er rart at se en producent, der tager et håndgribeligt ansvar for at genanvende de problematiske materialer, de vælger at bruge.

 

Og når de så også gør det nemt for forbrugeren, er det jo ekstra prisværdigt.

Sådan har vi testet:

Bremseklodserne er testet primært i tørt vejr (dog også et par våde ture) på sporene i Rude og Geels skov samt i Hareskoven.


Stillet til rådighed af

AMP


TESTRAPPORT

 

Hvad er produktet lavet til?

AMP bremseklodserne er udviklet til brug på Mountainbikes.

 

Hvilke særlige tekniske features har produktet?

AMP-bremseklodserne har en bagplade i carbon i stedet for stål/aluminium.

 

Hvordan er kvaliteten?

Produktet har en lækker kvalitet, i gode materialer. Fjederen til klodserne virker mere solid end man normal ser på lignende produkter.

 

Hvordan klarer produktet sin opgave?

Klodserne fungerer ganske udmærket, med god bremsekraft og modulation

 

Hvordan er materialerne og konstruktionens kvalitet? Hvordan forventer du, at det påvirker levetiden?

Som beskrevet ovenfor er klodserne i en lækker kvalitet fremstillet i gode materialer. Om det påvirker levetiden, er svært at sige, men den kraftige fjeder virker mere solid end lignende produkter.

 

Er produktet let eller (for) tungt?

På grund af at bagpladen er i carbon er produktet lettere end andre bremseklodser.

 

Er prisen fair for et produkt af denne kvalitet?

Produktet koster kr. 185,- for den organiske udgave, og kr. 260,- for den keramiske udgave. Dette er i den øvre ende af spektret for bremseklodser, men ikke en urimelig pris for et produkt af denne kvalitet.

 

Hvilke positive ting står stærkest i hukommelsen?

Kvalitetsfornemmelsen og den miljøvenlige profil (emballage og muligheden for at returnere carbon til producenten) er det er er efterlader et positivt indtryk.

 

Er produktet konkurrencedygtigt prismæssigt?

Prisen er sammenlignelig med andre high-end produkter

 

Konklusion

AMP klodserne er et vellykket produkt, som performer godt. Et af producentens argumenter er, at de er bedre til at forhindre overophedede bremser. Dette er ikke let at afprøve i Danmark hvor højdemetrene er begrænsede, men jeg har prøvet at udfordre dem med lange nedbremsninger som jeg kunne, og det har de klaret uden problemer. 

 

Om testeren:

Alder: 52 år

Højde: 186 cm

Vægt: 77 kg.

Jeg har cyklet i:  10 år

Så ofte cykler jeg: 2-3 gange om ugen

Jeg kører disse discipliner: MTB

Feltet.dk's vurdering
DEL
INFO
Arkiv: Andet udstyr
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

VM - Herrer (Enkeltstart)(CM) 25/09

VM - U23 Herrer(CM) 25/09

VM - Dame Junior(CMW) 25/09

VM - Kvinder (Enkeltstart)(CMW) 24/09

Omloop van het Houtland M...(1.1) 23/09

VM - Kvinder (Enkeltstart)(CMW) 24/09

VM - Herrer (Enkeltstart)(CM) 25/09

VM - U23 Herrer(CM) 25/09

VM - Dame Junior(CMW) 25/09

VM - Herre Junior(CM) 26/09

VM - Kvinder(CMW) 26/09

VM - Herrer(CM) 27/09

Paris-Chauny(1.1) 27/09

Volta a Portugal Santander(2.1) 27/09-05/10

BinckBank Tour(2.UWT) 29/09-03/10

Cro Race(2.1) 29/09-04/10

La Flèche Wallonne Fémi...(1.WWT) 30/09

La Flèche Wallonne(1.UWT) 30/09

Coppa Agostoni - Giro del...(1.1) 30/09

Giro d'Italia(2.UWT) 03/10-25/10

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-McLaren

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Pro Cycling

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel Start-Up Nation

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

NTT Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger