Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Vi har set på splittider for det danske 4000 meter-holds to løb i går og set på, hvor det kan gå endnu hurtigere.
Annonce
Når man elsker både banecykling og tal, er der meget glæde at hente fra et VM. I går aftes var de danske ryttere ærgerlige over afslutningen på deres løb, selvom det gav en ny verdensrekord på 3.46,203. Lasse Norman påpegede dog, at holdets tredje kilometer var ganske god. Vi har set nærmere på tiderne for holdets indsats i både første runde og kvalifikation
Som man kan se af grafen, kører holdet meget ens de første 2000 meter i både kvalifikation og første runde. Tiden i første runde er en lille smule hurtigere, hvilket formentlig skyldes den lille smule slipstrøm, der gives af også at have italienerne på den anden side af banen. Efter 2000 meter er deres tid i første runde 145 millisekunder hurtigere.
Men så går det rigtig stærkt på den tredje kilometer - i hvert fald hvis man sammenligner med kvalifikationen. Selvom farten går lidt ned i forhold til starten af løbet, kører det danske hold stadig 64,92 km/t i stedet for 64,47 km/t. Det lyder måske ikke af meget, men de 0,45 km/t hurtigere betyder faktisk, at danskerne rykker yderligere 387 millisekunder foran deres egen verdensrekord.
Man kan dog også se, at farten varierer mere, hvilket formentlig er et resultat af skiftene imellem rytterne. Til slut går farten op igen, men hvor den i kvalifikationen stort set blev oppe helt til mål, lyder den her et knæk med halvanden omgang tilbage.
Det er her Frederik Rodenberg må opgive at føre an i mål. Farten falder fra et gennemsnit på 65,87 km/t i Rodenbergs føring til 63,77 km/t i Normans føring frem til mål - eller som Norman selv beskrev det: han ”trillede.”
Hvad taber de egentlig på det? Lad os i stedet se på tiderne for hver 125 meter (halve omgang.) Bemærk at andenaksen er vendt om, at kortere tider er øverst.
Kurven viser, at tiderne pr. 125 meter går fra omkring 6,8 sekunder til 7,1 sekunder. Farten dykker i begge løb en lille smule, da holdet skal køre i mål. I første runde kører danskerne de sidste 375 meter på 21,170 sekunder, mens de i kvalifikationen kører på 20,434 sekunder. Forskellen mellem de to tider 736 millisekunder.
Men måske er den sammenligning ikke helt fair. Det er alt andet lige lidt lettere at slutte hurtigere af, når kilometeren inden er gået lidt langsommere. Hvis man i stedet antager, at holdet kunne have holdt samme fart alle de sidste 1000 meter som deres gennemsnit fra 3000 til 3625 meter, får man 675 millisekunders besparelse.
Dertil skal lægges, at holdet i aften burde have lidt friskere ben, da de ikke har skullet køre inden. De har også haft meget større mulighed for at kontrollere deres optakt hele dagen. Vi har dog ikke data nok til at kunne vurdere, hvad denne fordel er.
Men et forsigtig bud må lyde på, at der er mulighed for at komme helt ned på 3.45,5 - hvis alt vel og mærke flasker sig for det danske hold i aftenens finale.
Vi er meget klogere, når finalen er kørt i aften omkring klokken 19:30.
Herunder kan du se en tabel over alle tider, splittider og fart
Distance | Tid - FR | Split - FR | Tid - Kval | Split - Kval | Fart - FR | Fart - Kval |
125 | 0:13,290 | 13,290 | 0:13,220 | 13,220 | 33,860 | 34,039 |
250 | 0:20,910 | 7,620 | 0:20,770 | 7,550 | 59,055 | 59,603 |
375 | 0:27,890 | 6,980 | 0:27,720 | 6,950 | 64,470 | 64,748 |
500 | 0:34,670 | 6,780 | 0:34,514 | 6,794 | 66,372 | 66,235 |
625 | 0:41,310 | 6,640 | 0:41,196 | 6,682 | 67,771 | 67,345 |
750 | 0:48,070 | 6,760 | 0:47,993 | 6,797 | 66,568 | 66,206 |
875 | 0:54,700 | 6,630 | 0:54,660 | 6,667 | 67,873 | 67,497 |
1000 | 1:01,390 | 6,690 | 1:01,334 | 6,674 | 67,265 | 67,426 |
1125 | 1:08,090 | 6,700 | 1:08,033 | 6,699 | 67,164 | 67,174 |
1250 | 1:14,910 | 6,820 | 1:14,883 | 6,850 | 65,982 | 65,693 |
1375 | 1:21,660 | 6,750 | 1:21,638 | 6,755 | 66,667 | 66,617 |
1500 | 1:28,430 | 6,770 | 1:28,426 | 6,788 | 66,470 | 66,293 |
1625 | 1:35,330 | 6,900 | 1:35,349 | 6,923 | 65,217 | 65,001 |
1750 | 1:42,040 | 6,710 | 1:42,087 | 6,738 | 67,064 | 66,785 |
1875 | 1:48,740 | 6,700 | 1:48,813 | 6,726 | 67,164 | 66,905 |
2000 | 1:55,400 | 6,660 | 1:55,545 | 6,732 | 67,568 | 66,845 |
2125 | 2:02,220 | 6,820 | 2:02,372 | 6,827 | 65,982 | 65,915 |
2250 | 2:09,090 | 6,870 | 2:09,201 | 6,829 | 65,502 | 65,895 |
2375 | 2:15,910 | 6,820 | 2:16,236 | 7,035 | 65,982 | 63,966 |
2500 | 2:22,790 | 6,880 | 2:23,254 | 7,018 | 65,407 | 64,121 |
2625 | 2:29,720 | 6,930 | 2:30,255 | 7,001 | 64,935 | 64,277 |
2750 | 2:36,820 | 7,100 | 2:37,244 | 6,989 | 63,380 | 64,387 |
2875 | 2:43,720 | 6,900 | 2:44,436 | 7,192 | 65,217 | 62,570 |
3000 | 2:50,870 | 7,150 | 2:51,402 | 6,966 | 62,937 | 64,599 |
3125 | 2:57,780 | 6,910 | 2:58,479 | 7,077 | 65,123 | 63,586 |
3250 | 3:04,650 | 6,870 | 3:05,704 | 7,225 | 65,502 | 62,284 |
3375 | 3:11,470 | 6,820 | 3:12,587 | 6,883 | 65,982 | 65,378 |
3500 | 3:18,260 | 6,790 | 3:19,390 | 6,803 | 66,274 | 66,147 |
3625 | 3:25,030 | 6,770 | 3:26,145 | 6,755 | 66,470 | 66,617 |
3750 | 3:32,020 | 6,990 | 3:32,887 | 6,742 | 64,378 | 66,746 |
3875 | 3:39,060 | 7,040 | 3:39,672 | 6,785 | 63,920 | 66,323 |
4000 | 3:46,200 | 7,140 | 3:46,579 | 6,907 | 63,025 | 65,151 |
Annonce
Annonce
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Casper Jørgensen: Vi kunne have kørt hurtigere
Frederik Rodenberg: Jeg burde kunne holde hjem
Lasse Norman: Skulle ikke have haft en føring mere
Holland og Tyskland verdensmestre i holdsprint
Endnu en verdensrekord til 4000-meter holdet