Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Bjergene skal afgøre Giro d'Italia 2010

Bjergene skal afgøre Giro d'Italia 2010

24. oktober 2009 18:550

Med kun 35,6 kilometers individuel enkeltstart - herunder 12,9 til Plan de Corones og 32,5 kilometer holdtidskørsel er det klart, at Giro d'Italia 2010 skal afgøres i bjergene. Og bjerge er der nok af i løbet, særligt i 3. uge. Ruten til verdens næststørste etapeløb blev præsenteret i dag.

Artiklen fortsætter efter videoen.
(Rul til bunden af nyheden for at se etapeprofiler og rutekort.)

Som bekendt starter løbet i Amsterdam. Her skal man på første etape køre 8,4 kilometer enkeltstart, inden to flade etaper med start i den hollandske hovedstad og til Utrecht og Middelburg. Herefter venter der en hviledag, mens hele løbet flyttes til Italien. Her starter man med en holdtidskørsel på 32,5 kilometer, som endda går meget let opad hele vejen (217 højdemeter).

Herefter venter en flad etape, før man har to let kuperede etaper, hvoraf den sidste slutter kun 2,7 kilometer efter sidste bjergspurt. Løbets første deciderede bjergetape og bjergafslutning, kommer dog først på 8. etape, hvor man slutter i Terminillo i 1672 meters højde. Vejen frem til målstigningen indeholder flere mindre stigninger, men ingen der bør udfordre rytterne alt for meget inden finalen.

Yderligere to flade etaper følger, inden en hele 256 kilometer lang og kuperet etape til L'Aquila - byen der den 6. april i år blev ramt af et voldsomt jordskælv. En ny rimelig flad dag venter på 12. etape, dog med en lille stigning 10,5 kilometer fra mål, som kan drille sprinterne. Efter dette er det dog småt ved deciderede etaper til sprinterne. 13. etape indeholder to halvhårde stigninger i etapens sidste tredjedel og ligner en dag for et udbrud.

Med 14. etape tager man hul på de afsluttende bjergetaper, men det er kun en let begyndelse. De første 140 kilometer af etapen er stort set flade, inden den godt 20 kilometer lange opstigning til Monte Grappa, hvorfra der følger godt 25 kilometers nedkørsel og 15 kilometer på flad vej inden en finale, hvor det stiger lidt igen.

På 15. etape bliver der i den grad skruede op for bjergene med hele fire af slagsen nærmest lige efter hinanden i finalen. Det er dog tre mindre stigninger, Sella Chianzutan, Passo Duron samt Sella Valcalda, der fører han til den frygtede og helt sikkert spændende finale på Monte Zoncolan, hvor målet er på toppen.

Efter en helt sikkert tiltrængt hviledag skal der kun køres 12,85 kilometer på 16. etape, men her kører man en bjergenkeltstart til den meget hårde Plan de Corones, der med 8,5 procent i gennemsnitlig stigning og hele 24 % omkring en kilometer fra toppen vil skabe store tidsforskelle.

Efter disse to etaper virker 17. etape ganske let, men med en passage af Passo delle Palada i 1523 meters højde lidt over halvvejs på etapen og en opgående finale til Peio Terme (1393 meters højde), er der sikkert nogen, der ikke er helt enige. Dagen efter venter den flad etape, hvor alle andre end bjergryttere og enkeltstartsspecialister får sidste chance for en sejr.

For selvom der kun er tre dage tilbage af løbet, så har arrangørerne gemt noget af hårdeste til sidst. På 18. etape nås målet i Aprica allerede efter 113 kilometer, men så let slipper rytterne ikke, og de får lov at køre en runde på 82 kilometer og Trivigno og Passo del Mortirolo, inden de igen skal køre op til Aprica. En etape der meget ligner den, hvor Ivan Basso med en vanvittige kraftpræstation endeligt sikrede sig sejren i Giro d’Italia 2006 (lidt over en måned inden han blev nægtet starttilladelse i Tour de France på grund af Operacion Puerto).

20. etape står i den grad i de rigtig høje bjerges tegn med fire bjergpas i over 2000 meters højde. Rytterne starter med at køre nedad i omkring 40 kilometer, før den over 30 kilometer lange opstigning til Forcola di Livigno starter. Efter 15 kilometers nedkørsel starter man på Passo di Eira, hvorefter man har en lille nedkørsel inden Passo di Foscagno. Herfra kører man omkring 20 kilometer primært nedad, inden men begynder den cirka 25 kilometer lange opkørsel mod Passo di Gavia i 2618 meters højde (Giroens højeste punkt). Rytterne skal dog fortsætte 17 kilometer nedad og yderligere 11 kilometer op, inden målet nås i Passo del Tonale i 1883 meters højde.

Og der venter der vel bare en paradeetape eller en kort flad enkeltstart? Nej, ikke helt. Ganske vist byder den sidste etape på 15,3 kilometers enkeltstart med start og mål i Verona, men undervejs skal rytterne passere bakken Torricelle (4,8 km, 4,5 %), hvilket kan betyde forskydninger helt i toppen den sidste dag.

Giro d’Italia 2010
Lørdag den 8. maj - 1. etape: Amsterdam-Amsterdam, 8,4 kilometer (enkeltstart)
Søndag den 9. maj - 2. etape: Amsterdam-Utrecht, 209 kilometer
Mandag den 10. maj - 3. etape: Amsterdam-Middelburg, 209 kilometer
Tirsdag den 11. maj - Hviledag: Transfer til Italien
Onsdag den 12. maj - 4. etape: Savigliano-Cuneo, 32,5 kilometer (holdtidskørsel)
Torsdag den 13. maj - 5. etape: Novara-Novi Ligure, 168 kilometer
Fredag den 14. maj - 6. etape: Fidenza-Carrara, 166 kilometer
Lørdag den 15. maj - 7. etape: Carrara-Montalcino, 215 kilometer
Søndag den 16. maj - 8. etape: Chianciano Terme-Terminillo, 189 kilometer
Mandag den 17. maj - 9. etape: Frosinone-Cava De' Tirreni, 188 kilometer
Tirsdag den 18. maj - 10. etape: Avellino-Bitonto, 220 kilometer
Onsdag den 19. maj - 11. etape: Lucera-L'Aquila, 256 kilometer
Torsdag den 20. maj - 12. etape: Città Sant'Angelo-Porto Recanati, 191 kilometer
Fredag den 21. maj - 13. etape: Porto Recanati-Cesenatico, 222 kilometer
Lørdag den 22. maj - 14. etape: Ferrara-Asolo, 201 kilometer
Søndag den 23. maj - 15. etape: Mestre-Monte Zoncolan, 218 kilometer
Mandag den 24. maj - Hviledag
Tirsdag den 25. maj - 16. etape: San Vigilio di Marebbe-Plan de Corones, 12,9 kilometer (Bjergenkeltstart)
Onsdag den 26. maj - 17. etape: Brunico-Peio Terme, 173 kilometer
Torsdag den 27. maj - 18. etape: Levico Terme-Brescia, 151 kilometer
Fredag den 28. maj - 19. etape: Brescia-Aprica, 195 kilometer
Lørdag den 29. maj - 20. etape: Bormio-Ponte di Legno Tonale, 178 kilometer
Søndag den 30. maj - 21. etape: Verona-Verona, 15,3 kilometer (Enkeltstart)

Etapeprofiler
1. etape: Amsterdam-Amsterdam, 8,4 kilometer (enkeltstart)


2. etape: Amsterdam-Utrecht, 209 kilometer


3. etape: Amsterdam-Middelburg, 209 kilometer


4. etape: Savigliano-Cuneo, 32,5 kilometer (holdtidskørsel)


5. etape: Novara-Novi Ligure, 168 kilometer


6. etape: Fidenza-Carrara, 166 kilometer


7. etape: Carrara-Montalcino, 215 kilometer


8. etape: Chianciano Terme-Terminillo, 189 kilometer


9. etape: Frosinone-Cava De' Tirreni, 188 kilometer


10. etape: Avellino-Bitonto, 220 kilometer


11. etape: Lucera-L'Aquila, 256 kilometer


12. etape: Città Sant'Angelo-Porto Recanati, 191 kilometer


13. etape: Porto Recanati-Cesenatico, 222 kilometer


14. etape: Ferrara-Asolo, 201 kilometer


15. etape: Mestre-Monte Zoncolan, 218 kilometer


16. etape: San Vigilio di Marebbe-Plan de Corones, 12,9 kilometer (Bjergenkeltstart)


17. etape: Brunico-Peio Terme, 173 kilometer


18. etape: Levico Terme-Brescia, 151 kilometer


19. etape: Brescia-Aprica, 195 kilometer


20. etape: Bormio-Ponte di Legno Tonale, 178 kilometer


21. etape: Verona-Verona, 15,3 kilometer (Enkeltstart)


Rutekort

Læs også
Starttider: Prolog til Romandiet Rundt 2024
DEL
INFO
Giro d'Italia
Nyheder Profil Resultater
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?