Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Nyhedsbrev VELOMIO

Boganmeldelse: Mountain bike

Boganmeldelse: Mountain bike

11. november 2010 00:17Foto: A.S.O.

Forfatteren til "Vi træner, motionerer og cykler" er atter aktuel med en anvendelsesorienteret håndbog, denne gang om "Mountain bike - off road og cykler". Hjelmen af for Per Henrik Brask' bogprojekt - og hjelmen på igen, for med bogens mange anvisninger får især den uprøvede en praktisk vejviser til skovens udfordringer.

Lad det være klart med det samme: at Per Henrik Brask har en mission. Den er at få flere til at komme op på den tohjulede og – i dette tilfælde – ud i skoven, eller hvor det i hvert fald hedder tracks og stier og ikke asfalt og landevej. Som kerneelementer i denne mission er en stærk appel til fornuften og ærligheden. Det handler for alle om, at få det bedste ud af både de timer og kroner, der bruges på den vakte interesse for terræncykling – ligesom man skal opføre sig ordentligt og udvise hensyn. På den måde er appellen bred og kan ramme hvem som helst. Ikke så meget snak og spekuleren, men god forberedelse og så det ene ben over overrøret og derudaf!

Det er samtidig ingen tilfældighed, at der her skrives 'vakt interesse'. For som det var tilfældet med "Vi træner, motionerer og cykler", der handlede om landevejscykling, er "Mountain bike - off road og cykler" fortrinsvis en bog for nybegynderen og den knap så erfarne. Føler man sig som en del af den målgruppe, vil bogen tjene én godt og give blod på tanden såvel som utallige praktiske råd og tekniske informationer. Både før den første rigtige 'off road' tur - og i den første tid som mountain biker. Modsat vil garvede ryttere nok finde relevant stof i bogen, men i begrænsede mængder. Det meste vil man allerede vide eller have nogle at spørge til råds om.

En ny tids cykellitteratur
I den anledning er det også relevant at spørge, om der er noget nyt under solen med denne bogudgivelse: Er her tale om noget, vi ikke har tilgængeligt i forvejen? Da der knap findes andre danske bøger om cykling, som er skrevet inden for de sidste tiår, kan spørgsmålet imidlertid virke ligegyldigt.

Bevares, der findes nyere bøger, som omhandler cykling og cykelsport. Men disse er typisk journalistiske eller biografiske, og bøger med et anvendelsesorienteret fokus på cykling er altså ikke bare en sjældenhed, men nærmest en sensation. Vi skal vel tilbage til Heino Døyggards opslagsværker for at finde grundige bøger skrevet på dansk og med danske ryttere og forhold i tankerne. Også Rolf Sørensens bog fra sidste år, ”Cykling com amore”, indeholder afsnit om motivation og træning. Men disse er knap så dækkende og brugervenlige og handler mindst ligeså meget om, nå ja, Rolf Sørensen …

Så hvor der fx spyttes løbebøger og -hæfter ud, om hvordan man motiverer sig og forbereder sig alt fra 5 km til halv- og helmaraton, er Per Henrík Brask i færd med at skabe en ny dansk litteratur om cykling. Og tak for det! For der er immervæk sket meget på både landevejs- og mountain bike fronten siden Heino Døyggards opslagsværker blev skrevet og opdateret.

Respekt for projektet
Det er derfor heller ikke underligt, at de umiddelbare reaktioner var en blanding af anerkendelse og skepsis, da undertegnede havde lejlighed til kort at lade en nuværende og en tidligere danmarksmester i mountain bike bladre i bogen. Anerkendelsen bestod i netop det projekt, som Per Henrik Brask har kastet sig ud i: at skrive håndbogen om mountain bike, med masser af flotte billeder og i en opfordrende stil og lækker opsætning, og med en lyst til at berøre så mange aspekter af sporten, at man virkelig får lyst til at komme ud i skoven og prøve det af. Heroverfor bestod deres skepsis i, om bogen vægter de rigtige emner, og om en så dynamisk og teknisk disciplin som mountain bike kan indfanges i bogform – tilmed med lige lovlig meget reklameplads for den håndfuld mærker, forfatteren øjensynligt har gode kontakter til.

Men der er heldigvis en del mere at anerkende end at være skeptisk overfor i denne bog, som med omhu kommer rundt i de fleste hjørner og er særdeles gavmild med de nødvendige og relevante råd og anbefalinger. Der er ganske enkelt ikke meget omkring mountain biking, man ikke er blevet introduceret for og har fået kendskab til efter at have læst bogen – på nær det som omhandler reparationer og vedligehold af udstyr. Som i sin forrige bog, er forfatteren ikke synderligt optaget af den slags (bogen indeholder dog et kort afsnit om vedligehold); han vil hellere skabe interessen og give de ’verbale spark bagi’, som skal til for at få benene rundt og pulsen op.

Sprog og budskaber øjenhøjde
Sproget er frit og i øjenhøjde, informationsmængden og detaljegraden stor samt meningerne skarpslebne. Har man noget at beskytte, kører man med hjelm. Styrt er noget, der hører med til oplevelsen (jo, desværre). Og vis dog hensyn derude, både i forhold til andre af skovens brugere og naturen, lyder nogle af forfatterens paroler. Desuden gøres et ihærdigt og prisværdigt forsøg på at skære igennem de forskellige markedsføringstricks fra producenternes side. Endnu en stærk appel til fornuften og realismen, for hvad har man i grunden brug for for at komme i gang. Hvad har du brug for? Og det spørgsmål bliver det faktisk langt nemmere at besvare, når man lærer cyklen, det øvrige udstyr og cyklingens forskellige aspekter at kende.

Bogen kan ind imellem have en uheldig tendens til at være så meget i øjenhøjde at sprogbrugen bliver indforstået med udtryk og forudsætninger, som sikkert ikke alle kan være med på. Ligesom nogle, for mange sikkert ukendte, tekniske detaljer nævnes kortvarigt for først at blive ordentligt forklaret et par sider senere. Men generelt generer det ikke læsningen i særlig grad, og er man heller ikke for fin til at bruge ordlisten bagerst i bogen, kommer man fint igennem.

Tilpasset tema og målgruppe
"Mountain bike - off road og cykler" er i opsætning og struktur stort set identisk med forfatterens forrige bog. Og man må også leve med, at flere tekstdele er genbrugt i den her anmeldte bog. Heller ikke det trækker voldsomt ned i bedømmelsen, bl.a. da Per Henrik Brask på glimrende vis får beskrevet de tekniske finesser, som gør sig gældende for netop denne cykeldisciplin. Godt hjulpet af de mange illustrationer, som nok ligner dem fra den forrige bog, men, som med teksten, er tilpasset bogens tema, fx når det handler om køreteknik.

Når det kommer til træningsanvisningerne, bliver det igen tydeligt, at bogens målgruppe bestemt ikke er de toptunede iblandt os. Det er en fornuftig, men også generel introduktion til cykeltræning, og Per Henrik Brask holder sig bl.a. til at beskrive og opfordre til anvendelse af pulsbaseret træning. Noget mange, af flere årsager, er gået væk fra i de senere år. Men for nye i ’gamet’ er det et let sted at starte og giver rigtig god mening. Det samme gælder de klare anbefalinger af opvarmning og afrulning, intervaltræning – og at sætte fri vejrtrækning over formindsket aerodynamik. I det hele må det bifaldes, at der gøres lidt ud af, hvad sund og effektiv vejrtræning er for noget. Det er noget, som alt for ofte glemmes. Men da der i forvejen er så meget nyt at overskue for den uerfarne, når man først sidder på cyklen, kunne det have gavnet sagen med et par øvelser, man kunne lave derhjemme, inden cykelturen, for at få fornemmelsen af, hvordan man ’får fat’ i mellemgulvet.

Ligeledes kan den familieorienterede læser, som er modtagelig for forfatterens mange opfordringer til at tage hele familien, inklusiv børn, med ud i skoven, muligvis savne noget mere konkret at forholde sig til. Her kunne et par tips til, hvordan den slags kan gøres sjovt for familien have været nyttige, om end det naturligvis er tilladt for alle selv at bruge fantasien.

For de modige
Alt i alt er her tale om en anbefalelsesværdig bog, som fortjener at nå sin målgruppe – hvis denne altså har modet til at droppe stoltheden og stå ved egne færdigheder og begrænsninger. Mod udvises ikke kun, når der drejes væk fra asfalten, og man går ’off road’. Men kan fx også udvises med en seriøs og afklaret tilgang til sporten.

Mountain bike – off road og cykler
Af Per Henrik Brask
Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, 2010