Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Boganmeldelse: Mtb - Mountainbike for novicer og nørder

16. maj 2014 14:00Foto: A.S.O.

Giv den til en, du kender, eller læs den selv. Bøger på dansk om mountainbiking er sjældne, og den seneste af slagsen - udkom i går den 15. maj - er nemt læst, formidler både det nødvendige for at komme i gang samt, og ikke mindst, uforfalsket begejstring for sporten. Bogens styrke og svaghed ligger i det samme: At den er fyldt med lettilgængelig information, som formidles fortrinsvis fra og til hjertet.

Artiklen fortsætter efter videoen.

For ikke så voldsomt mange år siden var Søren Svendsen motorcyklist, som den slags er flest: glad for kubik og langfart. Nu er motorcyklen for længst solgt, og Søren er dedikeret ’weekendkriger’ - fuldstændig og forpustet opslugt af suset, glæden, sammenholdet ved at være mountainbiker. Ved at komme ud i skoven eller hvor sporene ellers fører hen af naturskønne steder.

Han savner ikke hestekræfterne, har affundet sig med ikke at være en watt-kraftkarl og behøver heller ikke en identitet som ægte racer (altså konkurrencerytter i modsætning til weekendkriger-motionist). Adrenalinkicket er det samme som på den motoriserede tohjulede, og det er langt hen ad vejen det samme at drøne af sted på begge slags køretøjer, mountainbiken er bare langt sjovere, bedyrer han.

Og hvorfor er det så overhovedet interessant? Hvorfor skal vi kende Sørens historie. Det skal vi sådan set heller ikke, kende til transitionen fra motorcykling til mountainbiker,  forvandlingen, og det er sådan set heller ikke, hvad bogen Mtb. Mountainbike for novicer og nørder handler om. Men Søren Svendsens fortælling er fundamentet for den enorme begejstring, som han, der til daglig er fotograf, nu nærer for mountainbiking.

Den, begejstringen, forelskelsen i at bevæge og lege sig næsten lydløst gennem terrænet med andre mountainbikere, kommer vi til at kende til. Den er interessant - fordi hvad hans sympatiske ærinde er, det er at motivere og lokke andre op på mtb’en. Ikke kun tidligere motorcyklister, nej alle, som ikke allerede har … ja, set lyset, fristes man til at sige, uden dog at det skal lyde, som at bogens forfatter ligefrem er ’frelst’. Det er han ikke - bare ualmindeligt glad for sin identitet som mountainbiker. Glad for, hvad al cykleriet har givet og giver ham

En inspirationsbog
Derfor må bogen, som er hurtigt læst, lækkert og enkelt sat op (cadeau til grafikeren), da også snarere betegnes som en inspirationsbog, hvor forfatteren mere eller mindre ’tømmer hovedet’ end som en teknisk guide eller et opslagsværk. Bevares, bogen er så absolut struktureret i sin opbygning og kommer netop igennem det meste og det mest essentielle.

Men det bliver for meget på overfladen til at være en egentlig guide, og selvom intet naturligvis afholder en fra selv at sætte mærker i bogen, så relevante passager hurtigt (gen)findes, antyder alene kapiteloverskrifterne, at her er mere tematiseret lyrik og personligt engagement end stringent, faktuel formidling på spil - de lyder blandt andet: ”Havelågen, gyngehesten eller carbonlynet - cyklerne”, ”Eller gå hjem - hvad man har med, når man cykler”, ”Emma Gad i skoven - god opførsel i skoven” og ”Med skum om munden og krampe i låret - cykelløb”.

Betyder det så, at bogen er en sludder for en sladder - ja og nej. Søren Svendsen har meget at ville fortælle, og en god del af det bygger på egne erfaringer og kommer ud som små anekdoter. Men kedeligt, irrelevant eller uinspirerende bliver det heldigvis aldrig. Man får sgu lyst til at komme derud (gælder jo nok kun dem, som ikke allerede er en del af sporten), og der videregives masser af råd, tips, vejledninger, inspiration, og ikke mindst forplanter begejstringen sig.

Balancen mellem at formidle noget til tider teknisk og indforstået - alene med udtrykkene og udstyret - med det helt letforståelige og lokkende er uden tvivl ikke altid nem. Her går det langt hen ad vejen uden slinger i valsen (med det rigtige dæktryk får man lyst til at sige); der er lige dele pædagogik og jargon. Og illustrationerne, naturligvis forfatterens egne fotografier, underbygger, hvem bogen er henvendt til, og ikke mindst hvorfor det er herligt, sjovt og fedt at køre mtb.

Netop her kan man dog godt savne lidt mere samspil mellem tekst og billeder, andet end på det helt overordnede plan. Der forklares og gennemgås tekniske elementer, men billederne understøtter og illustrerer det sjældent. Et eksempel er noget af det ganske interessante i bogen, nemlig det om svingteknik - svingteori -, hvor forfatteren udover at slå fast, at det er noget, langt flere bør træne, også trækker på sin erfaring som motorcyklist. Suk, her havde det faktisk være rart med et par billeder, som matchede det formidlede.

Dem, dig - os!
Et andet kritikpunkt, ankepunkt eller måske bare surt opstød fra denne læser (vælg selv) er trangen til at bruge andre stemmer; navnlig når der går ’kendis’ i den. Og hvad så om Jesper ’D.A.D’ Binzer og Mads ’Blærerøv’ Christensen også er blevet mtb-smittet? Nå ja, ok, det bidrager naturligvis til fortællingen om, at vi alle er potentielle mountainbikere, også dem, man ikke havde troet det om og knap selv vil være ved det.

Ligesom indlægget fra et af de unge stortalenter ud i race (og ikke weekendkrigeri), junioreuropamesteren Malene Degn, løfter det hele derop, hvor sporten netop bliver noget helt centralt i tilværelsen. Man bestemmer selv, hvor man vil placere sig, i sidste ende handler det om de gode, selvforstærkende oplevelser.

Uanset hvad er det dog Søren Svendsens bog - ham motorcyklisten og rockfotografen som blev mountainbiker og lærte både at værdsætte og fotografere i naturen. Nu vil han også have dig og mig eller en vi kender med derud. Så hvad holder os egentlig tilbage?

Af Søren Svendsen

forlaget INDBLIK, 2014 (15. maj)

166 sider - illustreret og i farver