Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

BORA-italiener vandt, Polanc tog trøjen og favoritduo tog tid
23. maj 2019 17:01 af Mathias Mundbjerg Foto: BORA-hansgrohe - BettiniPhoto

Cesare Benedetti kom tilbage til fronten på selve opløbsstrækningen, men alligevel havde han mere tilbage i spurten end sine kolleger.

Egentlig så etapen ud til at skulle afgøres mellem Eddie Dunbar, Gianluca Brambilla og Eros Capecchi, men i sidste øjeblik kom også Cesare Benedetti og Damiano Caruso tilbage til fronten, og så kunne Benedetti tage en ganske overraskende sejr fra det store udbrud.

 

Kort efter kom også Jan Polanc i mål, og da han inden etapen var den bedst placerede i udbruddet, som holdt hjem med mange minutter, er han ny mand i den lyserøde førertrøje, som han overtager fra holdkammeraten Valerio Conti.

 

Miguel Angel Lopez og Mikel Landa tog et halvt minut på de øvrige favoritter.

 

Etapereferat:

Caleb Ewan og Elia Viviani valgte ikke at stille til start på dagens 158 kilometer lange etape, hvorfor 159 ryttere tog starten i Giroens første bjergtest. Tempoet var skruet i vejret fra kilometer nul, hvor Thomas De Gendt (Lotto Soudal) og Eddie Dunbar (Team Sky) var de første til rive sig fri af feltet.

 

En stor forfølgergruppe bestående af Christian Knees (INEOS), Enrico Gasparotto og Danilo Wyss (Dimension Data), Manuel Boaro og Dario Cataldo (Astana), Jan Polanc (UAE), Roger Kluge (Lotto Soudal), Connor Dunne (Israel Cycling Academy), Francesco Gavazzi og Matteo Montaguti (Androni),  Cesare Benedetti (BORA-hansgrohe), Josef Cerny (CCC), Sean Bennet (EF Education First), Tobias Ludvigsson (Groupama-FDJ), Marco Haller og Jens Biermans (Katusha-Alpecin), Jan Bakelants (Sunweb), Gianluca Brambilla (Trek-Segafredo), Jasha Sütterlin (Movistar), Eros Capecchi (Deceuninck-Quick-Step), Damiano Caruso (Bahrain Merida), Manuel Senni og Luca Covili (Bardiani) satte efter frontduoen, og efter et par kilometer var der hele 25 ryttere samlet i frongruppen.

 

Alexis Vuillermoz havde sovet lidt i timen, og satte efter frontgruppen på egen hånd. Franskmanden lå derfor på mellemhånd i et stykke tid, inden feltet hentede ham igen efter lidt over 30 kilometers cykelløb. UAE Team Emirates førte feltet an i et moderat tempo og lod udbruddet sejle væk med over 15 minutter, inden Bahrain Merida og Jumbo-Visma satte sig i front for at forhindre forspringet i at løbe løbsk.

 

Oppe i udbruddet var den bedst placerede rytter i klassementet UAE-rytteren Polanc, hvorfor det arabiske WorldTeam virtuelt stadig var i besiddelse af den lyserøde førertrøje, som fysisk sad på Valerio Conti. Sean Bennet og Marco Haller har ikke klatreevnerne til at holde sig til i klassementet, og derfor angreb de også fra udbruddet med lidt under 60 kilometer til mål for at sikre sig et forspring inden Montoso-stigningen med sine 8,8 kilometer a 9,4 %. Haller og Bennet fik hurtigt et forspring på over 30 sekunder til de resterende udbrydere.

 

Nede i feltet blev tempoet øget af Jumbo-Visma og Bahrain Merida, som fortsat sad i front. De to hold fik barberet udbruddets forspring ned under 13 minutter inden Montoso-stigningen, der tog sin begyndelse med 40 kilometer til mål.

 

Giroens første bjerg
Der var ikke kørt mange meter op ad, før De Gendt traditionen tro forsøgte sig. Han kom dog ikke væk, og i stedet tog Caruso fronten og kørte Haller og Bennet ind. Det betød et farvel til en del af rytterne i front og kun Cataldo, Dunbar, Brambilla, Senni, Polanc, Capecchi og Montaguti kunne i første omgang følge tempoet.

 

Kort efter angreb Dunbar selv, og han fik hurtigt et flot hul. Capecchi kørte dog snart op til ham, og lidt efter lidt fulgte resten af gruppen med. Derefter var det Brambillas tur, og også han fik Capecchi med på hjul, hvorefter resten af gruppen blev trukket med.

 

I mellemtiden var feltet startet på stigningen - dog uden Miguel Angel Lopez (Astana), som havde haft defekt. Han blev gradvist bragt tilbage af sine holdkammerater, der kunne glæde sig over, at BORA-hansgrohe i front ikke gav den fuldt gas.

 

Jan Hirt (Astana) var dog ikke med nede for at hente Lopez op - tværtimod angreb han fra feltet, lige så snart Lopez var tilbage, hvilket med det samme fik Jumbo-Visma til at sætte sig i front. Der nåede de ikke at sidde ret længe, før kaptajn Lopez også selv lancerede et angreb. Richard Carapaz (Movistar), Rafal Majka (BORA-hansgrohe) og Vincenzo Nibali (Bahrain Merida) lukkede hurtigt hullet, mens også Primoz Roglic (Jumbo-Visma), Simon Yates (Mitchelton-Scott) og Hugh Carthy (EF Education First) kort efter kom tilbage sammen med de resterende favoritter.

 

Favoritduo kommer fri
Dernæst var det Mikel Landas (Movistar) tur til at forsøge sig, og der ville Lopez også med. Samtidig nåede Brambilla over toppen af stigningen som første mand, mens kun Dunbar, Caruso og Capecchi fortsat var med. Kort efter kom også Benedetti, Polanc, Montaguti og Cataldo dog op og gjorde udbruddet til en gruppe på otte mand.

 

Landa og Lopez øgede til resten af feltet, og derfor så Majka, Sivakov og Nibali sig nødsagede til at optage forfølgelsen. De blev dog hentet hen over toppen, hvorefter Majka igen forsøgte sig med et angreb på nedkørslen. Han fik Nibali og Chaves med, men det varede ikke længe, før også Carapaz, Nibali, Kangert, Yates, Hamilton, Sivakov og Roglic kom op og dermed kunne hjælpe med at bringe Landa og Lopez tilbage.

 

Det skulle vise sig at blive sværere end først ventet, da duoen havde fået selskab af hjælperne Sütterlin og Boaro, som virkelig gav den gas på det flade.

 

Samarbejdet i den store favoritgruppe var så dårligt, at Mollema, Zakarin, Carthy og flere af deres hjælpere fik tilslutning med omkring 13 kilometer til mål. Det betød dog også flere kræfter i jagten på at komme tættere på de to Movistar- og Astana-ryttere, som på dette tidspunkt var cirka 40 sekunder foran.

 

Benedetti angreb som den første i bunden af den afsluttende brostensstigning, men han blev hurtigt kørt ind, før Brambilla og Capecchi kørte afsted og hurtigt fik et stort hul. Dunbar optog forfølgelsen, og han fik tilslutning kort efter toppen, hvor der var mindre end to kilometer til mål. På selve opløbsstrækningen fik de selskab af Caruso og Benedetti.

 

Brambilla åbnede spurten som den første, hvorefter Benedetti gik forbi. Caruso og Dunbar sad perfekt i hans hjul, men ingen af dem havde noget tilbage i benene, og så kunne BORA-hansgrohe-italieneren tage en ganske uventet sejr efter at være kommet tilbage til fronten i absolut sidste øjeblik.

 

Polanc kom i mål kort efter tids nok til at køre sig i løbets førertrøje.

 

Lopez og Landa fulgtes ad hele vejen op ad den sidste knold kort før mål, og det gjorde de også resten af vejen til mål, hvor de kunne notere sig for en tidsgevinst på et halvt minut til de resterende favoritter.

DEL
INFO
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Halle Ingooigem(1.1) 26/06

Halle Ingooigem(1.1) 26/06

Sibiu Cycling Tour(2.1) 03/07-07/07

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

TILMELD DIG TOUR QUIZ - VIND EN ŠKODA SCALA VÆRDI 244.800 KR.