Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

EKSKLUSIVT INTERVIEW!

Byriel slap heldigt fra kollision med bil - nu jagter han ny WorldTour-kontrakt

Byriel slap heldigt fra kollision med bil - nu jagter han ny WorldTour-kontrakt

22. februar 2020 07:50Foto: Photo News

Rasmus Byriel Iversen slap heldigt fra en kollision med en bil tidligere på måneden, og nu håber danskeren at præstere ved de kommende forårsklassikere i jagten på en forlængelse med Lotto Soudal. Kombinationen af Zwift og det milde danske vintervejr har i hvert fald givet danskeren de optimale betingelser for at forberede sig til Kuurne-Bruxelles-Kuurne, som bliver den 22-årige rytters første klassiker i 2020.

Artiklen fortsætter efter videoen.

For to uger siden kørte Rasmus Byriel Iversen ud på det, der skulle have været en hel normal træningstur vest for hjemmet i Aarhus.

 

Men på en landevej nær landsbyen Toustrup bliver danskeren overhalet af en bil, der efterfølgende ender med at blokere vejen for Lotto Soudal-rytteren, da vedkommende vil bakke ind i sin indkørsel.

 

For Byriel bliver resultatet en uundgåelig kollision med bilen og en tur i asfalten. Heldigvis slipper danskeren med en hævet finger og lidt hudafskrabninger, og han understreger nu, at mødet med bilen således ikke har påvirket hans træning synderligt.

 

Læs også
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe

 

”Jeg var allerede på landevejen to dage efter uheldet, og så har jeg primært kørt på landevejen siden”, siger Byriel til Feltet.dk og uddyber:

 

”Jeg havde lidt problemer med fingeren, når jeg skulle bremse, men hudafskrabningerne har ikke givet nogen problemer”.

 

I dag ser danskeren ikke tilbage på uheldet som noget alvorligt, og efter kollisionen han var da også i stand til at færdiggøre træningsturen uden hjælp.

 

Grundet styrtet valgte Byriel dog at holde den efterfølgende træningsdag indendørs.

 

”Det er en rimelig vigtig træningsperiode op mod klassikerne, så jeg havde ikke lyst til at miste noget træning, så jeg tog den indenfor for at se, hvordan det gik med fingeren og de andre skader, som jeg havde, og om der var nogen skader på cyklen”, siger han.

 

Virtuelle byer og C-løb med Norsgaard

Byriel har tidligere oplevet indendørscykling som en kedelig aktivitet, der nærmest har kunnet få tiden til at stå stille. Alligevel formåede danskeren at sidde mere end fem timer i sadlen i hjemmet dagen efter uheldet.

 

I starten af måneden begyndte Byriel nemlig at køre rundt i Zwifts virtuelle verdener på sine restitutionsdage, og talentet opdagede her hurtigt programmets evne til at lede tankerne væk fra uret, hvilket han også udnyttede denne dag.

 

”Det gør det (indendørstræning, red.) mere sjovt, fordi der er det element, som man bruger på lange ture ude på landevejen. At køre fra by til by, så man har små delmål at se frem til. Eksempelvis kan man tage Epic KOM og så vulkanen eller lignende, så på den måde er der et element af små delmål undervejs i træningen. Hvis der ikke er, går tiden super langsomt”, siger Byriel om Zwift.

 

Tilbage i december måtte Byriel se sin gode ven Mathias Norsgaard brække skinnebenet, efter at også han var kommet i nærkontakt med en bil. Det satte en midlertidig stopper for kammeraternes træningsture sammen, men med Zwift fik de to pludselig muligheden for at genoptage fællestræningen på en lidt anderledes facon.

 

Læs også
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie

 

”Vi er vant til at træne sammen en gang i mellem, så det savnede jeg selvfølgelig. Så jeg begyndte også på Zwift for, at vi kunne træne sammen. Selvom det var i den virtuelle verden, så var det alligevel fedt at træne lidt sammen igen”.

 

Mens vennen Norsgaard foretrækker Zwifts gruppeture, så synes Byriel bedst om at køre rundt og udforske det virtuelle univers, hvor han i de seneste uger også jævnligt har brugt terrænet til at køre intervaller og ikke blot restitutionsture.

 

”Jeg har kørt intervaller, men bare i free world. Det har næsten været så realistisk, som jeg kunne gøre det på den måde, at jeg har brugt vejene, som de er udformet. Ligesom man ville det på landevejen. Så har jeg kørt nogle gruppeture for også at prøve det element. Jeg kørte også et C-løb med Mathias. Det var meget sjovt”, forklarer han.

 

At køre på hometrainer bliver i sagens natur aldrig det samme som at køre på landevejen, men Byriel har oplevet dynamikken i selve trådet på sin Tacx Neo som sammenligneligt med trådet på de åbne veje.

 

”Det føles meget godt faktisk. Det er noget helt andet end den billigste af de billige hometrainere. Det er jeg ret imponeret over. Det er også fedt med de forskellige belastninger på Zwift (i kraft af ændrede stigningsprocenter in-game, red.), så man får nogle forskellige kadencer”.

 

Trods de gode erfaringer med Zwift slår danskeren dog fast, at han fortsat vil afvikle så meget af sin træning som muligt udenfor hjemmets fire vægge. Ikke desto mindre er der ét særligt tilfælde, hvor danskeren allerede har overvejet at bruge træningsprogrammet i fremtiden.

 

”Jeg har tænkt over at bruge det, hvis jeg skal ned at køre et meget varmt løb. Det er meget varmt at køre intervaller på en hometrainer, så på den måde vil jeg kunne adaptere til varmen”, fortæller han.

HUSK, AT DU NU KAN TILMELDE DIG TIRSDAGENS 2. AFDELING AF FELTET.DK RACE SERIES.

 

Forårsklassikere og målsætninger

I den nærmeste fremtid venter imidlertid ingen varme løb og venter på danskeren. Tværtimod træner han i øjeblikket frem mod forårsklassikerne, hvor Lotto-holdet håber at sikre sig store resultater med ryttere som Philippe Gilbert, John Degenkolb og Tim Wellens.

 

Byriel fortæller endvidere, at formen er bedre end for 12 måneder siden, og at denne næste gang kommer på prøve ved Kuurne-Bruxelles-Kuurne den 1. marts. Mere af sit løbsprogram kan danskeren på nuværende tidspunkt ikke afsløre.

 

Læs også
Dansk Lidl-Trek-sportsdirektør: Vi vil prøve noget frækt

 

Den tidligere Giant-Castelli-rytter lægger dog ikke skjul på, hvilken rolle han er tiltænkt i løbene i de kommende måneder.

 

”Nu skal jeg køre klassikere, og i den forbindelse er det optimalt at køre udenfor i øjeblikket med de tre-fire grader og småbakker, som vi har i Danmark. I klassikerne skal jeg hjælpe holdet i positionskampen, eller hvis vi skal lave et tidligt angreb”, siger han.

 

Byriel har kontraktudløb med Lotto Soudal ved udgangen af året, men han håber, at stærke præstationer i nogle af Danmarks største løb kan være medvirkende til, at aftalen bliver forlænget.

 

”For hele sæsonen bliver det altoverskyggende mål at få forlænget kontrakten, og så er der nogle delmål, som hedder DM, som bliver meget spændende i år, og så er der Danmark Rundt, som har en spændende rute i år. Det er primært dem, som jeg har personligt”.

 

22-årige Byriel kører i år sin kun anden sæson som professionel, men danskeren har allerede nu et klart indtryk af hvilke typer af løb, som han i fremtiden vil satse på.

 

”Jeg tror, at jeg er kendetegnet ved at være rimelig powerfuld, så klassikerstigninger passer mig udmærket, og jeg har tidligere gjort det godt i løbene i Ardennerne i forbindelse med ZLM Tour og Belgien Rundt. Så der kan jeg godt se mig selv i fremtiden præstere godt i. Men i første omgang handler det nu om klassikerne og så de danske løb, som vi har på holdet”, slutter han.

Byriel har indtil videre kørt to løb i denne sæson. Danskeren sluttede som nummer 42 ved Trofeo Felanitx den 30. januar og to dage senere som nummer 25 ved Trofeo Playa de Palma. Begge løb var en del af Challenge Mallorca. 

DEL
INFO
Rasmus Byriel Iversen
Nyheder Profil Resultater Statistik
E-cykling
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?