Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

EKSKLUSIVT INTERVIEW!

Dansk e-cykelhold vil skrive historie: Kan næsten ikke blive mere ambitiøst

Dansk e-cykelhold vil skrive historie: Kan næsten ikke blive mere ambitiøst

12. februar 2022 11:00Foto: Sirotti

Danmark skal have sit første rene danske kvindehold i Zwifts største liga. Så klare er ambitionerne hos Søren Larsen og Team KST. Du kan her læse anden del af historien om et af Danmarks største e-cykelhold.

I tirsdags kunne du læse første del af historien om Team KST. Et dansk e-cykelhold startet for fire år siden af den tidligere landsholdsspiller i fodbold Søren Larsen.

 

Men hvem er det egentlig, som gemmer sig bag de blå-, grå- og sortklædte avatars? Hvorledes bliver rytterne udtaget til løbene? Hvordan samarbejder holdet, når rytterne nu sidder hver for sig? Og hvor langt rækker de sportslige perspektiver?

 

Det giver Larsen dig svaret på i denne anden og sidste del om et af Danmarks største Zwift-mandskaber.

 

Hvem er den typiske rytter på holdet?

 

”Det spreder sig ret meget. Der er en stor gruppe, som man vel kan kalde ”hyggemotionister”, som har børn, men som træner godt, måske kører licens, og som gør meget ud af det. Ideelt for os forældre kan vi sætte en time af om aftenen, når børnene er lagt.”

 

”Men vi har også ungdomslandsholdsryttere, licensryttere og en MTB-orienteringsverdensmester. Vi har også en ny U18-afdeling, hvor vi tager dem ind, så de kan blive en del af fællesskabet. Vi har en bred kam. Men fælles er, at vi brænder for at køre på Zwift og kan lide at konkurrere. Så får vi en god træning.”

 

Larsen beskriver sin egen rolle på holdet som ”sportsdirektør”. Han står for at formidle resultater og historier om holdets ryttere på dets åbne Facebook-side, mens han også koordinerer udtagelsen af de to kvindehold til de store serier.

 

Med holdets betragtelige størrelse rækker tiden dog ikke længere til også at varetage holdets to herretrupper. Her er det i stedet udpegede holdkaptajner, der nu står for at samle tropperne til de enkelte løb.

 

Løb, hvor det kommer til udtryk, at der vitterligt er tale om et hold, selvom rytterne ikke mødes fysisk.

 

”Vi har headset på og snakker sammen. Vi snakker også før løbene. Hvis nogen ikke kender den, kører vi nogle gange recon på ruten. Vi snakker mulighed for angreb. Der er taktik på drengen. Sådan mærker man, at det er et team. Det er med til at skabe en fællesskabsfølelse om KST-projektet,” forklarer Larsen.

 

Går efter Premier Division

Team KST udvælger kun ganske få og specifikke løb at bruge deres kræfter på. Her har særligt de danske serier høj prioritet.

 

De vigtigste løb finder dog sted i Zwifts store community-liga, Zwift Racing League, som samler verdens bedste hold under et ligasystem.

 

Pt. befinder Team KST´s herrer sig i henholdsvis den næst- (A) og tredjebedste (B) række. B-holdet har ifølge Larsen tidligere været blandt de fem bedste i verden og er nu på vej tilbage gennem divisionerne. Holdet står til oprykning for anden sæson i træk.

 


Camilla Søgaard er dobbelt verdensmester i mountainbike-orientering. Om vinteren kører hun for Team KST på Zwift. Foto: Reiner Burman.

 

Ambitionerne på herrernes vegne kan imidlertid ikke matche tilsvarende for kvindernes A-hold. Også selvom sidstnævnte i disse uger ifølge Larsen ”får tæsk” og indtager en næstsidsteplads i rækken under den mest fornemme liga, Premier Division.

 

Målet er klart: Den nydannede kvindeafdeling på 38 ryttere skal kvalificere sig til Premier Division indenfor det kommende års par sæsoner. Og det udelukkende med danske ryttere. Et projekt, der bliver håndteret lige så målrettet, som det er ambitiøst.

 

”Det kommer til udtryk i, at kvinderne laver recon på ruterne, lærer at køre med headset og snakke om taktik. Jeg bruger noget af min tid på at hjælpe til og snakke taktik. Og snakker med under løbene,” siger Larsen, der altså selv lægger et stort arbejde i at uddanne kvinderne i forskellen på kravene til Zwift- og landevejsløb.

 

”Vi er godt klar over, at der er et stykke vej endnu for at komme op i Premier League. Men der er mange af de danske kvinder, som er uerfarne i Zwift og har brug for erfaring. Det får de nu. De lærer ruterne, alle tricksene, de forskellige powerups, de hurtigste cykler, og hvordan man sidder i et felt. Det kan næsten ikke blive meget mere ambitiøst på kvindesiden.”

 

Vejen til et lillebitte stykke cykelhistorie

Blot et par danske kvinder har foreløbig kørt på Premier Division-niveau, og blandt disse er det kun Louise Houbak, som har leveret topresultater. Trods den ringe danske kvantitet blandt eliten og det store niveauspring for Team KST´s kvinder tror Larsen fuldt og fast på projektet.

 

Det vrimler ikke med danske kvinder på højeste Zwift-niveau. Hvorfor tror du på, at I med et rent danskerhold kan komme i Premier Division?

  

”Fordi vi har kvaliteten. Så simpelt er det. Men skal vi være ærlige, så er vores allerbedste også blandt de bedste i Danmark, men der er stadigvæk fem, otte, 10 ryttere, som kører på andre hold. Hvis man nu fik samlet dem, så er jeg sikker på, at vi kunne køre Premier Division forholdsvis hurtigt.”

 

”Det paradoksale er, at de sikkert gerne ville køre for os, hvis vi var i Premier Division. Problemet er, at jeg har nok, helt ærligt, brug for, at de kommer til, for at vi kan komme i Premier Division.”

 

”Men de er optagede andre steder, og det må man respektere. Ingen problemer i det. Vi kører videre med projektet, og hvis vi lykkes med det, kan det være, at de selv kommer og banker på døren. De skal være velkomne.”

 

”Da mit projekt startede, var målet at samle alle de danske kvinder hos mig. Men det er svært. Som sagt kører de fem-otte bedste stadig rundt lidt spredt på udenlandske hold. Måske det en dag lykkes mig at få dem med på toget.”

 


Den danske U23-landsholdsrytter og dobbelte medaljevinder ved junior-DM i enkeltstart Mille Troelsen (th) er en anden af rytterne på Team KST´s bedste damehold. Foto: Mathias Mundbjerg/Feltet.dk.

 

Så du mener ikke, at det er realistisk for jer at komme i Premier Division med jeres nuværende kvinder?

 

”Jo, på sigt vil jeg mene det. Vi har en stærk gruppe med mange A-ryttere, men der er altid risiko for, at to af dem af forskellige årsager hopper fra. Det er ikke let at finde to nye, når man ikke henter udenlandske ryttere.”

 

”Jeg tror, at hvis vi kunne have vores seks-otte bedste (til hvert løb, red.), så kunne vi være godt deroppe af. Jeg tror, at vi ville mangle det sidste, men det tror jeg vil kunne komme med træning og mere erfaring i platformen.”

 

”Med én til tre sæsoner, hvor vi virkelig kører for at lære det og prøve at rykke op, så tror jeg, at det kan lykkes. Det tror jeg, at vi har kvalitet til. Men vi har jo ikke 25 A-ryttere, der har kvalitet til at køre i Premier League. Vi mangler en lidt bredere top endnu. Kan vi få det, så vil vi kunne rykke relativt hurtigt op.”

 

Det danskejede Heino Racing Team har i flere sæsoner stordomineret Premier Division og er også pt. de regerede mestre. Ikke desto mindre vil Team KST være ligaens første rene danskerhold, hvis oprykningen en dag skulle komme i hus.

 

”Jeg vil vove at sige, at det er et lillebitte stykke cykelhistorie, hvis det lykkes. Det tænder os, og det tænder noget ved projektet. Så det er vi i gang med. Lige nu kører vi for erfaring og gør det så godt, som vi kan. Så ser vi, hvor vi havner. Kvinderytterne lærer hele tiden, så det bliver godt. Vi håber at være i Premier Division om et års tid, men nu får vi se.”

 

Larsen fortæller, at målet for Team KST´s A-herrer er at forblive konkurrencedygtige i den næstbedste række, hvor mandskabet forud for sæsonens sidste løb er nummer 12 ud af 19.

DEL
INFO
E-cykling
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Cro Race(2.1) 27/09-02/10

Cro Race(2.1) 27/09-02/10

Coppa Agostoni - Giro del...(1.1) 29/09

Famenne Ardenne Classic(1.1) 02/10

Gran Premio Bruno Beghelli(1.1) 02/10

Tour de Vendée(1.1) 02/10

Binche - Chimay - Binche(1.1) 04/10

Paris - Bourges(1.1) 06/10

Annonce

Annonce

AG2R Citroen Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty - Gobert

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel - Premier Tech

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Alpha Vinyl

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team BikeExchange Jayco

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger