Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

EKSKLUSIVT INTERVIEW!

Dansk specialist gennemgår Gannas timerekord

Dansk specialist gennemgår Gannas timerekord

18. oktober 2022 09:30Foto: Ineos Grenadiers

Filippo Gannas timerekordforsøg bliver bearbejdet af Martin Toft Madsen, der selv har lavet flere timerekordforsøg gennem tiden. Danskeren bider mærke i hele tilgangen, som Gannas stab har haft til projektet.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Da Filippo Ganna pulveriserede timerekorden med sine 56,792 kilometer var han med til at sætte en ny standard.

 

Sådan lyder vurderingen fra Martion Toft Madsen til Feltet.dk.

 

Danskeren kører for BHS-PL Beton Bornholm og er netop er blevet nummer fire i Chrono des Nations, en enkeltstart på 45 kilometer, hvor de ypperste specialister igen i år stillede til start. Toft har selv forsøgt at køre timerekord flere gange og blev i 2018 noteret som den næsthurtigste med 53,630 kilometer, kun langsommere end Bradley Wiggins.

 

Læs også
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe

 

Meget vand er løbet gennem åen siden dengang, men en ting går igen. Ligesom med Wiggins’ forsøg i sin tid har Team Ineos gået til værks med Gannas forsøg med hele holdets ressourcer til rådighed.

 

“Det er en meget Ineos-agtig måde. De gør det som hold. Mange af de WorldTour-ryttere, der har forsøgt har gjort det på egen hånd. Ineos virker til virkelig at støtte op og fået deres sponsorer til at lave nye dele hele vejen rundt. Det er ikke bare en standard Pinerello-cykel - der er blevet lavet en helt ny. De har lavet deres hjemmearbejde,” indleder Toft.

 

“De har arbejdet det seneste års tid på at optimere. De lavede ny ramme, ny forgaffel, ny pladehjul, dæk og så videre. Så de har gået ind i som Ineos nu har det med at gøre, når de laver sådan noget. Når de endelig gør det vil de gerne sætte en ny standard,” fortæller danskeren.

 

Normalt ville man teste det tilgængelige udstyr for at finde den hurtigste opsætning, men hos Ineos Grenadiers producerede man selv alle delene ved at uddelegere de forskellige dele til diverse eksperter.

 

“Man har en ingeniør til kun at kigge på rammekittet, nogle ingeniører til kun at kigge på hjulene og så videre. De har fundet nogen, der ved lige præcis hvordan forgaflen skal laves, og andre til hvordan styret skal laves,” lyder det fra den 37-årige og relativt nybagte far.

 

Andre topryttere har stået alene

Det er altså alfa omega, at man finder den helt rette opsætning, forklarer danskeren, som til sine egne forsøg primært har lavet alt forarbejdet selv.

 

“Det handler om at de finde alle de aerodynamiske fordele der er, som er ekstremt afgørende på banen - især til timerekorden. Her er forskellen nok, at det mere er holdet, der har gjort det, fremfor han selv har gjort det,” lyder det, idet Toft drager parallel til et belgisk 2019-forsøg, der kom op på de 55 kilometer.

 

“For eksempel (Victor) Campenaerts: han har jo fået noget støtte fra holdet, da han satte den, men meget var drevet af ham selv, med at teste hvad der var hurtigst. I stedet for at man fik holdet til at lave nye dele.”

 

“Men det er også det man ser med timerekorden og enkeltstarter generelt de sidste fem-syv år - det nemmeste sted at forbedre lige nu er på udstyret. Selvfølgelig skal man kunne træde på pedalerne, men hvis man ser på udviklingen de sidste fem-syv år er der sket en hel masse,” understreger Toft, der nævner endnu en tempospecialists forsøg.

 

Læs også
Startlisten til Giro d'Italia tager form - 5 danskere på

 

“Rohan Dennis kørte omkring 52,5 kilometer tilbage i 2015, så Ganna har kørt 4,3 kilometer længere. Ganna kunne nok godt have slået ham dengang med den form, han har nu, men nok ikke med 4,3 kilometer. Så der er sket lidt siden, og der sker nærmest noget hvert år.”

 

Kommer et nyt dansk forsøg?

Ganna formåede altså at sætte en ny standard, men på forhånd var der tale om, at han måske kunne nå over 57 kilometer. Det blev det som bekendt ikke, men i Tofts øjne levede italieneren bestemt op til forventningerne.

 

“Ja, det vil jeg sige. Jeg tænkte nok, han vil køre mellem 56 og 57. Jeg havde egentlig sat ham til en lav 56, så jeg synes absolut, det levede op til forventningerne. Jeg tænker også de gik efter Chris Boardmans gamle rekord på 56,4 kilometer, som de fik slået. Så han fik forbedret rekorden en del - hvis der er nogen derude, der overvejede at give rekorden et forsøg, så skal de tænke sig om en ekstra gang,” lyder det med et grin.

 

Dermed er der heller ikke udsigt til at danskeren skal ud i et nyt forsøg selv i den overskuelige fremtid.

 

“Jeg kan jo godt lide at køre tidskørsler. Men i år har jeg fokuseret på at køre på landevejen og har egentlig haft nok at gøre med det. Men min gamle banecykel står stadig derhjemme - jeg kan se, der er kommet en ny Pinerello, men den er godt nok halvpebret, så det bliver nok ikke lige den, man køber som det første…”

 

“Man ved jo aldrig, om man får tændt en gnist igen, men lige nu har jeg det fint med landevejen. Nu er der vinterpause, og så har vi et nyt år på vej. Så må vi se der,” lyder det fra Martin Toft.

 

Adspurgt til hvor langt han kunne komme, hvis Toft havde Ineos’ opsætning, kommer danskeren med et forsigtigt bud.

 

“Jeg tror godt, jeg ville kunne komme op mellem 55 og 56, hvis jeg havde den samme opsætning som Ganna. 56 ville nok blive svært. Men personligt synes jeg også, det er fedt selv at gøre det - at finde de hurtigste dele, hurtigste dragt, hvad virker for mig, og så videre,” afrunder den danske specialist.

 
Toft har kørt for BHS-PL Beton Bornholm siden 2012. Der er endnu ikke meldt noget officielt ud endnu om hans kommende kontrakt.
DEL
INFO
Martin Toft Madsen
Nyheder Profil Resultater Statistik
Timerekorden
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?