Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Martin Toft Madsen har været med til at gøre Bahrain-rytterne væsentligt hurtigere i kampen mod uret. Danskeren fortæller her om sit første år som konsulent for storholdet.
Annonce
I november 2021 blev Martin Toft Madsen ansat hos WorldTour-holdet Bahrain Victorious.
Men trods hans tre DM-titler på enkeltstart var det ikke for at køre på cykel, at storholdet havde hyret danskeren.
BHS - PL Beton Bornholm-rytteren skulle derimod bruge sin erfaring som ingeniør til at gøre Bahrain Victorious´ ryttere mere aerodynamiske og dermed hurtigere på enkeltstartscyklerne.
12 måneder senere har Feltet.dk haft en længere snak med Toft om det første år som konsulent for et af sportens største mandskaber.
”Jeg synes egentlig, at det er gået okay. Det er klart, at positionsdelen var meget sidste vinter. For i løbet af sæsonen er det svært at ændre meget. Der har rytterne travlt med løb. Nu skal vi arbejde med deres position igen på den kommende træningslejr,” siger Toft og fortsætter:
”Så har jeg løbende over året arbejdet med deres udstyr. Dragt og hjelm. Det synes jeg egentlig er gået fint. Vi burde også få en god opgradering til næste sæson.”
Toft før Vejle-etapen i årets PostNord Danmark Rundt. Foto: Dorte Adelfred.
Toft indledte sit arbejde som konsulent med at undersøge Bahrain Victorious´ nuværende udstyr. Hvor kunne mandskabet hente de fleste sekunder per arbejdstime?
I den forbindelse fandt danskeren ud af, at selve Merida-cyklen var ganske hurtig, og at sekunderne i stedet mere effektivt kunne findes på andre områder, hvor WorldTour-mandskabet ikke havde udført så mange aerotest.
”Jeg er gået ind og har sagt, hvor det er, at man kan gøre mest, i forhold til hvor Bahrain er nu. Og det har været meget med tøjet og hjelm. Så det er der, at jeg har brugt tiden. Jeg er gået lidt hårdt til dem og sagt: ”Her skal I gøre noget”,” griner Toft.
Arbejdet med dragten
Herefter har danskeren både ageret kontaktperson til de virksomheder, der producerer cyklen, dragten og hjelmen til Bahrain Victorious, og været involveret i månedlige test af disse komponenter.
Som eksempel nævner han sit samarbejde med Alé, der står for at producere holdets dragt.
”Jeg hører dem til deres planer, og hvad jeg kan bidrage med. Så deler jeg, i hvilken retning jeg synes, at de skal gå i,” forklarer Toft og fortsætter:
”Så jeg har spurgt til, om de kunne fat i de her forskellige stoffer, eller metervarer som det hedder, og så få dem testet i vindtunnellen. Derefter skal der laves nogle prototypedragter, de skal testes, og så er der feedback.”
Arbejdet med at udvikle en hurtigere dragt lyder måske meget lige til, men sådan er det bestemt ikke. Toft fremhæver, at Alé også producerer tøj til andre hold og for salg til offentligheden. Således gælder det om at tage kontakten og begynde arbejdet i god tid.
”Det er et spørgsmål om at få passet udviklingsprojektet ind. Der er meget koordination i det, for det er en stor virksomhed. Man kan ikke bare ringe og sige, at de skal smide alt, hvad de har i hænderne, for at lave 17 forskellige dragter til test,” udtaler Toft og uddyber:
”Når der skal leveres tøj til Touren om fire måneder, så skal de kunne sige, hvornår jeg skal levere feedback til dem. Det er på baggrund af de test, jeg eller rytterne laver af tøjet på banen, landevejen eller i vindtunnel. Jeg står for de fleste test selv.”
Turen op igennem udstyrsfeltet
Bahrain-rytterne fik en ny dragt i marts og igen kort før Tour de France. I alt anslår Toft, at mandskabets enkeltstartsgrej nu er ”i hvert fald et halvt minut, måske lidt mere” hurtigere på en 40 kilometer enkeltstart end for 12 måneder siden.
Ifølge danskeren bliver det formentlig svært at hente lige så meget tid i 2023, men han håber på 20-30 sekunder, blandt andet takket være en ny hjelm.
”Hjelmen er faktisk noget af det, jeg arbejder på lige nu. Så vi håber, at vi i løbet af næste år har en opdateret hjelm.”
”Det gode ved dragter er, at det er forholdsvis nemt at lave. De skal alligevel laves enkeltvis, så der kan man godt lave løbende ændringer. Man laver ikke bare én hjelm. Man finder ud af, hvordan den skal se ud, og så laver man alt værktøjet, og så kan man så lave 100 eller 1000 hjelme.”
Toft aerotester Johan Price-Pejtersen i denne uge. Begge danskere blev ansat hos Bahrain Victorious i slutningen af 2021. Foto: Sirotti.
Tofts ansættelse og signingen af Johan Price-Pejtersen skulle og skal fortsat ses som en del af et intensiveret fokus på enkeltstart fra Bahrain Victorious´ side. Et fokus, der ifølge Toft ikke blot gør udstyret hurtigere, men også gør dette i et tempo hurtigere end mange af rivalerne.
”Jeg vil sige, at til starten af næste sæson vil jeg tro, at de har rykket sig fra at være midt i den sidste halvdel til at være i den gode halvdel. Måske ikke helt oppe i midten af den gode halvdel, men i hvert fald i den gode halvdel.”
”De er stadig lidt efter dem, der har brugt de sidste fem år på rigtig at optimere. Der er stadig lidt op til dem endnu, men det kommer forhåbentlig. De er med i forfølgerfeltet.”
Toft understreger, at man ikke bare tager massive aerodynamiske skridt henover natten, og det var da heller ikke mange topresultater mod uret, som Bahrain-rytterne præsterede i 2022. Et par placeringer i den ydre top 10 ved Touren var det mest imponerende.
Til gengæld var præstationerne samlet set ikke dårligere end i 2021 på et hold, der generelt besidder få tempospecialister.
”Resultaterne har været okay. Jeg har været fint tilfreds. Selvfølgelig vil man altid gerne gøre det bedre. De begynder at være der, hvor de er med i kampen. De kører ikke sejre eller podier hjem, men de bliver ikke plantet med flere minutter,” siger Toft og tilføjer:
”Dem, der går op i det, begynder at få færden af, at de godt kan være med nu. Så håber vi selvfølgelig, at vi tager det et step op, så de kan køre med i top fem på de store enkeltstarter næste år.”
Flere år på WorldTouren?
Næste år regner Toft i høj grad med at skulle bruge på samme vis som 2022. Henover vinteren arbejder han stort set fuldtid på at forbedre rytternes positioner på diverse træningslejre samt på at teste udstyr. Henover sæsonen er det et deltidsarbejde for ham - altid ved siden af sin egen karriere, som han gerne afslører fortsætter i 2023.
”Det (arbejdstiden, red.) passer mig alligevel meget fint. Sæsonen for mig starter først marts-april. Så må vi se henover sommeren. Heldigvis er mange af testene på banen eller udendørs, så jeg kan snige noget træning ind som en del af testtiden,” fortæller Toft med et smil.
Den 37-årige nordsjællænder lægger ikke skjul på, at han har nydt jobbet og det indblik i et stort WorldTour-maskineri med over 100 ansatte foruden de eksterne samarbejdspartnere, som det har givet ham.
Og måske er hans tid hos Bahrain Victorious kun lige begyndt.
”Det er ikke umuligt, at det er den vej, jeg går, når jeg ikke selv cykler mere. Jeg synes, at det har været sjovt at arbejde med. Jeg synes også, at det er et godt miljø at være i. Kollegerne er også super søde. Så det er ikke umuligt, at jeg fortsætter der, også selvom jeg ikke cykler så meget selv mere,” slutter Toft.
Det er endnu uvist, hvor Toft fortsætter sin egen aktive karriere. Et oplagt bud er dog BHS - PL Beton Bornholm, der i disse dage løbende offentliggør sin trup. Toft har kørt alle sine otte UCI-sæsoner hos det sortklædte mandskab.
Annonce
Annonce
Classic Brugge-De Panne(1.WWT) 21/03
Volta Ciclista a Catalunya(2.UWT) 18/03-24/03
Classic Brugge-De Panne(1.UWT) 20/03
Settimana Coppi e Bartali(2.1) 19/03-23/03
Classic Brugge-De Panne(1.UWT) 20/03
Classic Brugge-De Panne(1.WWT) 21/03
E3 Saxo Classic(1.UWT) 22/03
Gent-Wevelgem(1.WWT) 24/03
Gent-Wevelgem(1.UWT) 24/03
La Roue Tourangelle Centr...(1.1) 24/03
Dwars door Vlaanderen(1.UWT) 27/03
Paris - Camembert(1.1) 27/03
La Route Adélie de VItré(1.1) 29/03
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Mohoric om Bahrain-udstyr: Vi har en fordel
Bilbao håber på hjemmebane-succes i Touren
Stjerne udpeger sejrsløs brite: Han kan vinde et monument
Nyt hold afviser Quintana-rygter
Bornholm forlænger med tidligere dansk mester