Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

EKSKLUSIVT

Dansk tempokonge skal hjælpe Landa og Price-Pejtersen til tops

Dansk tempokonge skal hjælpe Landa og Price-Pejtersen til tops

22. januar 2022 13:00Foto: Peter Ebro / Argon 18

Mens WorldTour-mandskaberne i kulisserne træner og optimerer udstyret til den kommende sæson, har Bahrain-Victorious hyret en dansk tempokonge som led i deres satsning i kampen mod uret.

Annonce

Da Johan Price-Pejtersen skrev under med det Bahrain-baserede WorldTour-mandskab lå det allerede lidt i kortene, at fokus på enkeltstarten vil blive ændret på det store mandskab, der tidligere ikke har været kendt som de største feinschmeckere i feltet.

 

U23-verdensmesteren er dog ikke den eneste dansker på holdet i disse dage. Den flerdobbelte DM-vinder i enkeltstart og tempokonge, Martin Toft Madsen, arbejder i denne tid for holdet som konsulent med fokus på netop enkeltstarten, og alt hvad der ombærer den disciplin.

 

Målet er ganske klart. Der skal mere fart på enkeltstartscyklerne.

 

Det fortæller Martin Toft Madsen på spørgsmålet om, hvad hans vigtigste opgave er.

 

”Det korte svar er, at jeg skal gøre dem hurtigere på enkeltstart,” siger Martin Toft Madsen til Feltet.dk.

 

”Det er to ting generelt. Det vil være dels at sætte rytterne op i en hurtigere position på cyklen, og den anden del vil være at arbejde med deres udstyr, så de får noget hurtigt grej at køre på. Det er de to ting, jeg arbejder med.”

 

Holdet har siden november haft ham ombord som konsulent, og meningen er, at han skal fortsætte i denne rolle hen over vinteren, hvor mulighederne for at skrue, justere og optimere er optimale.

 

Her får Toft Madsen muligheden for at bringe viden fra en lang karriere i sporten med enkeltstarten som hovedfokus og ikke mindst også flere timerekordforsøg i spil.

 

”De vil selvfølgelig gerne vide de ting, jeg ved og få hjælp med at blive hurtigere på enkeltstart. Det er blevet et fokusområde for dem,” afslører han.

 

Og netop det kommer som naturlig konsekvens af, at holdets ledelse har kigget sig omkring og set, at konkurrenterne bruger mange kræfter på samme område. Det kan ganske enkelt betale sig.

 

”De har nok kunne se, at der er nogle andre hold, der har rykket sig en del ved at fokusere og gå lidt mere videnskabeligt til værks med enkeltstarter. De kan se, det har båret frugt, og nu vil de også gerne i gang og have et fokus på at blive bedre hele vejen rundt. Jeg er så en del af den løsning,” siger han.

 

Dermed bekræfter Toft Madsen det, som Johan Price-Pejtersen også sagde, da han skrev under med holdet. Holdet mener deres satsning.

 

”De var ude at lede efter nogen, der kunne hjælpe dem, og der sagde Price-Pejtersen da også, at de kunne kigge på mig. Jeg havde talt med dem, og det lød som om, det kunne give god mening med et samarbejde der,” fortæller Toft Madsen.

 

Rytterne har fået nye positioner
De todelte arbejdsfokus, Martin Toft Madsen har lagt an, startede med rytternes positioner på enkeltstartscyklen.

 

Danskeren har været med holdet på træningslejre i både december og januar, og har dermed kunne kigge nærmere på, hvordan de sidder på cyklen.

 

”I starten har det primært være at fokusere på rytternes position, også fordi den vil de gerne have nu, hvor det er nemmere at ændre på den.”

 

”Det er sværere at ændre på i løbet af sæsonen, så der har været lidt fokus på at få den sat op,” siger han.

 

Positionerne har også afledte konsekvenser på, hvordan deres udstyr laves, hvilket også gjorde positionerne til den første opgave.

 

”De skal også have lavet de her custom cockpitstyr, som skal laves inden sæsonen. Det meste af tiden har været brugt på det, og så har jeg også været inde over udstyret. Det er en længere proces,” siger han.

 

Netop udstyret er en længere sag. Cykelsportens mange producenter lancerer løbende masser af nyt udstyr, og netop det har Toft Madsen stor viden om.

 

Foto: Sirotti

 

Man kan dog ikke bare vandre ind og ændre hele udstyrspakken, understreger han.

 

”Man kommer ikke bare ind og siger, at nu skal de skifte sponsor fra én til en anden, eller at de skal køre med noget helt andet udstyr. Der er jo grunde til, de kører med det, de gør. Om det er en teknisk, økonomisk eller sponsormæssig grund, det er meget forskelligt,” siger han.

 

”Jeg er inde over nu, og jeg har et godt indblik i, hvor de er, og så har jeg rådgivet dem om, hvor jeg mener, de skal sætte ind for at blive bedre,” siger han.

 

Det betyder dog ikke, at arbejdet med udstyret nu er slut. Tværtimod.

 

”Det er forhåbentlig også det, jeg får mere fokus på her de kommende måneder. Efterhånden som rytterne skal ud at køre, og de bliver mindre tilgængelige, så kan jeg kigge mere på deres udstyr og se, hvad vi kan optimere,” siger han.

 

”Det er sådan set hele vejen rundt, uanset om det er hjul, dæk, ramme eller tøjet. Det er mere eller mindre det hele. Det er klart, man ikke kan gøre alt på én gang, så det er også noget med at finde ud af, hvor der er mest at vinde, og så fokusere der og se, hvor meget, man kan få gjort der,” uddyber han.

 

Der kan muligvis hentes et minut
Hvilket perspektiv anlægger Martin Toft Hansen på arbejdet med Bahrain-Victorious i en verden, der er under konstant forandring? Og hvor meget betyder trends indenfor udstyr?

 

”Dels er der trends, men ellers er det meget individuelt,” understreger han.

 

”Jeg har en nogenlunde idé om, hvem der laver de bedste og hurtigste ting på de forskellige dele af cyklen, og så kan man jo se på deres udstyr og sige, at det måske er her, I er længst fra state of the art, og her er I tættest på, så der er måske ikke meget at komme efter,” siger han.

 

Derfor er det fra hans perspektiv altså ikke kun nødvendigvis trends, der skal kigges på.

 

”Det er nok lige så meget individuelt fra hold til hold, som det er trends. Der er nogle, der har nogle bedre sponsorer på områder end andre, og så er det omvendt på et andet hold. Trends er måske mere i positionen, og hvad der kan gøre sig gældende, indenfor de regler der er, som UCI har sat op,” siger han.

 

”Udstyret er mere individuelt fra hold til hold, så der ser man på, hvad Bahrain-Victorious har og siger, hvor de bør sætte mest ind med færrest midler for at få noget ud af det hurtigst muligt,” forklarer danskeren, der kører for BHS-PL Beton Bornholm til daglig.

 

Outputtet fra hele processen hen over vinteren skulle meget gerne afspejle sig i hentede sekunder, når enkeltstarterne over året skal køres.

 

Bahrain-Victorious har blandt andet Mikel Landa på holdkortet | Foto: Unipublic / Photogomez Sport

 

Direkte adspurgt om, hvor meget der kan hentes, understreger Toft Madsen, at det afhænger af flere ting, men kommer alligevel med et forsigtigt bud.

 

”Dels er det individuelt fra rytter til rytter, og så afhænger det også af, hvor meget vi kan få ændret af udstyret. Jeg har ikke helt et overblik over, hvad de kan få lov at ændre, og hvad de ikke kan ændre,” siger han.

 

”For nogle af dem kan de måske hente et minuts penge på en 30-40 kilometer enkeltstart, og for nogle vil det være lidt mindre, da de allerede har en okay position på cyklen. Andre har mere at arbejde med.”

 

Han er dog ikke i tvivl om, at det kan gøre en forskel for rytterne. Ikke så de pludselig bliver en del af den absolutte verdenselite, men for klassementsprofiler som Jack Haig, Damiano Caruso og Mikel Landa handler det heller ikke om at være tæt på sejre på enkeltstarten.

 

”Jeg vil sige, at det kan gøre en forskel. Det er nok ikke lige det, der gør, de alle kører top-10 til VM, men mindre kan også gøre det. Jeg håber da, at det giver noget, det vil jeg da tro, det også gør,” siger han.

 

”Men med så meget andet er det svært at gøre en kæmpe forskel på et par måneder, så nu må vi se. Jeg tror godt, jeg kan gøre noget, og så må vi se fremadrettet, om det er noget, de kan lide, og om jeg skal arbejde videre med dem for at hente endnu mere,” siger han.

 

Netop fremtiden er interessant for Toft Madsen. Den 36-årige rytter beviste igen sidste år i Chrono des Nations, at han stadig er blandt verdens bedste i sin disciplin, og han har også kontrakt med bornholmerne i 2022.

 

Om man kan forvente at se ham i performance-roller på de store mandskaber i fremtiden, er dog ikke udelukket.

 

”Det er jo lidt det, jeg prøver af nu for at finde ud af, hvordan det hele hænger sammen. Hvordan det er at arbejde med, og hvordan rutinerne er på sådan et hold. Det er helt sikkert noget, jeg går og overvejer at gøre mere eller mindre på fuldtid selvfølgelig på sigt,” siger han.

 

”Nu starter jeg lige med at tage de næste måneder her med, og så kører jeg året ud som rytter. Derefter tager jeg tingene lidt, som det kommer. Foreløbigt har det været rigtig interessant at arbejde med og en rigtig god læring.”

 

Martin Toft Madsen er tredobbelt vinder af DM i enkeltstart og dobbelt vinder af tempoløbet Chrono des Nations. Han har flere gange repræsenteret Danmark ved VM i enkeltstart, hvoraf det bedste resultat er en 10. plads i 2018.  

DEL
INFO
Martin Toft Madsen
Nyheder Profil Resultater Statistik
Bahrain Victorious
Nyheder Profil Ryttere Resultater
Johan Price-Pejtersen
Nyheder Profil Resultater Statistik
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta a Burgos Feminas(2.WWT) 19/05-22/05

Tour du Finistère(1.1) 21/05

Veenendaal-Veenendaal Cla...(1.1) 21/05

SPIE Internationale Junio...(2.1) 20/05-22/05

Tour of Japan(2.1) 19/05-22/05

Trophée Centre Morbihan(2.NCUP) 21/05-22/05

SPIE Internationale Junio...(2.1) 20/05-22/05

Tour du Finistère(1.1) 21/05

Veenendaal-Veenendaal Cla...(1.1) 21/05

Trophée Centre Morbihan(2.NCUP) 21/05-22/05

Boucles de l'Aulne - Châ...(1.1) 22/05

Rund um Köln(1.1) 22/05

Circuit de Wallonie(1.1) 26/05

Tour of Estonia(2.1) 26/05-28/05

Tour du Pays de Vaud(2.NCUP) 26/05-29/05

RideLondon Classique(2.WWT) 27/05-29/05

Orlen Nations Grand Prix(2.NCUP) 28/05-29/05

Marcel Kint Classic(1.1) 29/05

Annonce

Annonce

AG2R Citroen Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty - Gobert

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel - Premier Tech

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Alpha Vinyl

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team BikeExchange Jayco

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIND JACQUES ANQUETILS CYKEL!