Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Findes motordoping i professionel cykelsport? Hvis det gør, så har en dansker været med til at udvikle nye tiltag, som gør, at det kan blive afsløret.
Annonce
I går præsenterede UCI deres bud på at komme motordoping til livs i det professionelle cykelfelt. En stor 1500 kilo tung røngentmaskine, som med 100% sikkerhed kan vise, om der er en motor gemt inde i cyklerne. UCI har brugt næsten fire millioner danske kroner på tiltag, der skal bekæmpe teknologisk snyd. Udover røntgenmaskinen financierer de et forskningsprojekt, som sigter imod løbende magnetiske målinger under cykelløbene
Danskeren, Henrik Moodysson Rønnow, har været helt tæt på udviklingen af UCIs nye røngentmaskine, da han arbejder som professor i fysik på universitet Ecole Polytechnique Federale de Lausanne (EPFL) i Schweiz. Danskeren har stået for rådgivning og indhentning af tilladelser.
"Udover det tekniske i røntgenmaskinen har UCI, har jeg sammen med leverandøren af maskinen arbejdet hårdt på at opnå de nødvendige tilladelser til at betjene røntgenmaskinen. Den er fuldstaendig afskærmet og forsynet med en 'interlock', som gør det umuligt at starte røntgenmaskinen, hvis ikke døren er lukket. Den er derfor helt sikker, men alligevel kræver det indhentning af tilladelser fra hvert lands ansvarlige myndighed," forklarer Henrik Moodysson Rønnow til Feltet.dk.
Henrik Rønnow er begejstret for UCIs tiltag, da han mener, at den er en sikker måde at finde ud af, om der er motorer i cyklerne.
"Ganske som et røntgenbillede hos lægen, er en røntgenkontrol definitiv. Det er umuligt at gemme en motor i en cykel, således at den ikke kan ses på et røntgenbillede. I vores indledende tests på den cykel, som blev konfiskeret i 2016, kunne vi ikke blot se motoren, men ligefrem tælle tandhjulene i motorens gear, følge ledningsføringen osv," lyder det fra professoren, som også har prøvet maskinen på sin egen cykel, men det fortryder han måske nu.
"Jeg opdagede en revne i carbonfælgen til mit eget forhjul, som ikke kunne ses udefra," smiler han.
Nationale cykelforbund skal have adgang til en maskine
Der er dog også ulemper ved røngentmaskinen. Den er enorm dyr og vejer 1500 kilo og skal transporteres rundt på en trailer.
"En ulempe er, at UCI’s maskine er relativt dyr og tung. Vores tests på EPFL viser dog, at det er muligt at kontruere et væsentligt lettere setup, som kan fragtes i bagagerummet på en almindelig bil, og som vil koste væsentligt mindre," forklarer Henrik Moodysson Rønnow.
"Mit håb er derfor, at succesen med denne første 'rolls royce' røntgenmaskine fører til, at de nationale cykelforbund også får adgang til at have kontroller ved deres løb."
UCI forventer, at røntgenmaskinen vil være ude til 150 UCI-løb i løbet af 2018, og dermed dække 50% af alle løb.
Annonce
Annonce
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce