Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

De Gendt vinder efter udbrudstogt i Massif-Central - Alaphilippe i gult igen

13. juli 2019 17:16Foto: Sirotti

Thomas De Gendt (Lotto Soudal) vandt i dag 8. etape af årets Tour de France foran Thiubaut Pinot (Groupama-FDJ) og Julian Alaphilippe (Deceuninck-Quick Step). Alaphilippe generobrede den gule førertrøje efter et storstilet angreb sammen med Pinot i finalen.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Efter gårsdagens begivenhedsfattige etape var der igen i dag seværdigt cykelløb på programmet i Tour de France. Thomas De Gendt, Niki Terpstra, Ben King og Alessandro De Marchi stod for dagens udbrud, der var spået gode chance på dagens etape i det kuperede Massif-Central.

 

De Gendt trak det længste strå i udbruddet, da han på den sidste kategoriserede stigning med lidt over ti kilometer til mål kørte væk fra De Marchi, der ikke kunne holde belgierens hjul. Lotto Soudal-rytteren lykkedes med at holde alle konkurrenter bag sig og tog en af sine signatursejre ved at krydse målstregen i Saint-Etienne i ensom majestæt.

 

Blandt favoritterne var det også ganske dramatisk i finalen, da Geraint Thomas styrtede kort inden den sidste kategoriserede stigning. Waliseren kom hurtigt tilbage til feltet, hvorefter Julian Alahilippe og Thibaut Pinot lancerede et storstilet angreb. Ingen kunne følge den franske duo i finalen, hvorfor Alaphilippe lykkedes med at generobre den gule førertrøje fra Giulio Ciccone.

 

Læs også
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe

 

Danske Jakob Fuglsang sad i forfølgergruppen med alle favoritterne, der kørte i mål 26 sekunder efter De Gendt.

 

Etapereferat:

200 kilometer fra Macon til Saint-Etienne var i dag på programmet, da rytterne tog hul på 8. etape af Tour de France. Dagens etape fandt sted i det kuperede Massif-Central, og undervejs skulle feltet op over hele syv kategoriserede stigninger. Dermed var der lagt op til en klassisk udbryderetape med næsten 4000 højdemeter.

 

Fra etapens start var der som forventet stor aktivitet for at komme med i dagens udbrud. Mads Würtz Schmidt så i første omgang ud til at ramme udbruddet sammen med Thomas De Gendt (Lotto Soudal), Niki Terpstra (Total Direct Energie) og Ben King (Dimension Data), men danskeren kunne ikke følge den stærke trio, som relativt hurtigt fik lov at køre væk fra feltet.

 

Alessandro De Marchi (CCC) fortrød, at han ikke ramte dagens udbrud, hvorfor italieneren satte efter fronttrioen. Få kilometer senere fik De Marchi kontakt med udbruddet, der efter 30 kilometers cykelløb bestod af fire ryttere med et forspring på næsten fem minutters forspring.

I feltet var der bred front, inden Trek-Segafredo tog ansvar i føringsarbejdet for den førende rytter i klassementet Giulio Ciccone. Bora-hansgrohe havde også sat en enkelt rytter til fronten af feltet for at hjælpe det amerikanske hold med føringsarbejdet, og de to hold stabliserede udbruddets forspring på omkring fem minutter.

 

Dagens indlagte pointspurt kom efter 33 kilometer, og Terpstra vandt udbruddets spurt foran De Gendt. Feltets spurt blev vundet af Elia Viviani (Deceuninck-Quick Step) foran Peter Sagan (Bora-hansgrohe) og Michael Matthews (Sunweb).

 

Sunweb fører i feltet

Kort inden den første stigning, kategori 2-stigningen Col de la Croix Montmain (6,1 km - 6,9 % i snit), blev Trek-Segafredo afløst i fronten af feltet af Sunweb, der nu agerede samarbejdspartner med Bora-holdet i føringsarbejdet. Oppe i udbruddet vandt De Gendt spurten om bjergpointene foran King og De Marchi.

 

Næste udfordring for udbruddet var kategori 2-stigningen Col de la Croix de Thel (4,1 km - 8,1 % i snit), som de kørte ind på efter omkring 65 kilometer. På toppen tog De Gendt igen maksimum bjergpoint foran King og De Marchi. Nede i feltet var tempoet skruet en anelse i vejret på stigningen, hvilket kostede for Dylan Groenewegen (Jumbo-Visma) og Caleb Ewan (Lotto Soudal), der blev hægtet af. Forspringet til udbruddet var nu barberet ned til fire minutter.

 

De Gendt fortsatte med at tage sig af de fleste bjergpoint i udbruddet, hvorfor han langsomt nærmede sig sin førende holdkammerat i bjergkonkurrencen Tim Wellens. Da de fire i front rundede toppen af kategori 3-stigningen Cote d’Affoux (8.5 km - 4,8 % i snit) med 100 kilometer til mål lød forspringet på omkring tre minutter.

 

Efter Cote d’Affoux-stigningen skulle Kasper Asgreen (Deceuninck-Quick Step) igen i arbejdstøjet. Danskeren tog del i føringsarbejdet i feltet sammen med Sunweb, hvorfor noget tydet på, at franske Julian Alaphilippe havde en mission på dagens etape.

 

Læs også
Journalist: Her er Pogacars Giro-hold

 

Terpstra og King må slippe - Astana tager ansvar i feltet

Med lidt over 70 kilometer til mål tog udbruddet hul på kategori 2-stigningen Cote de la Croix de Part (4,9 km - 7,9 % i snit) med et forspring på tre minutter og 30 sekunder. Én kilometer fra toppen blev tempoet for højt for Terpstra og King, hvorfor De Marchi og De Gendt nu agerede frontduo. Sidstnævnte tog atter maksimum bjergpoint.

 

På nedkørslen var det meget tæt på, at De Marchi måtte en tur i asfalten. Italieneren fik dog reddet skærene i allersidste øjeblik, hvorefter han igen fik kontakt til De Gendt.  Nede i feltet havde Astana taget fronten på nedkørslen, og på opkørslen af dagens næstsidste stigning Cote d’Aveize (5,6 km - 6,2 % i snit) var det stadig Jakob Fuglsangs tropper i føringsarbejdet.

 

De Gendt kørte først over toppen af stigningen med De Marchi på hjul, og frontduoen havde et forspring på tre minutter og 30 sekunder ned til feltet med 50 kilometer til mål. Terpstra og King blev også hentet af feltet kørt før toppen.

 

EF Education First og Astana lægger pres på - Thomas styrter

EF Education First valgte efter stigning at deltage i føringsarbejdet i fronten af feltet. Det øgede samarbejde i feltet betød, at udbruddets forsping røg under tre minutter med 40 kilometer til mål, hvorfor noget tydet på, at Astana og EF Education First ville kæmpe med om dagens etapesejr.

 

De to holds forcering betød, at De Gendt og De Marchis forspring kørte ind på etapens sidste stigning Cote de la Jaillere (1,9 km - 7,9 % i snit), der kom med cirka 15 kilometer til mål med et forspring på et minut. I mellemtiden styrtede Geraint Thomas (Team INEOS) sammen med Michael Woods (EF Education First) kort før stigningen.

 

Alaphilippe på jagt efter gul førertrøje

På de første meter af den sidste stigning kørte De Gendt væk fra De Marchi. Belgieren fortsatte alene mod toppen, hvor han havde et forspring på 35 sekunder til feltet. Nede i feltet angreb Alaphilippe med Pinot på hjul kort før toppen. De to franskmænd fortsatte initiativet på nedkørslen, mens danske Fuglsang jagtede i forfølgergruppen sammen med blandt andre Ciccone, Bernal og Thomas.

 

I mellemtiden blev Vincenzo Nibali (Bahrain-Merida) hægtet af feltet, hvorfor Hajen fra Messina definitivt er ude af klassementet.

 

Alaphilippe og Pinot havde et marginalt forspring på 10 sekunder til de øvrige klassementsfavoritter i forfølgergruppen med tre kilometer til mål. De to franskmænd holdte dog håbet i live ved at sætte et hårdt tempo på de sidste kilometer ind mod målstregen.

 

De Gendt tager signatursejr i Saint-Etienne

De Gendt kørte under kilometerporten med 10 sekunder ned til Alaphilippe og Pinot, og Lotto Soudal-rytteren holdte den franske duo bag sig hele vejen til målstregen, som han krydsede i ensom majestæt. Alaphilippe og Pinot kom i mål seks sekunder efter, mens de øvrige favoritter først dukkede op 20 sekunder efter de to franskmænd.

 

Dermed generobrede Alaphilippe den gule førertrøje fra Giulio Ciccone, der kun fik fornøjelsen af at køre i den prestigefyldte førertrøje i to dage.

DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?