Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
I går besluttede UCI sig for at stoppe den test af skivebremser, der har foregået i det professionelle felt de seneste måneder, og det er en beslutning, som ryttere og debattører diskuterer heftigt på Twitter. Herunder er indlejret en række opslag, så siden kan være lidt ekstra tid om at loade. Artiklen opdateres i løbet af dagen.
Annonce
Francisco Ventoso blev ifølge eget udsagn det første offer for de frygtede skivebremser, da han under Paris-Roubaix fik skåret læggen op af en skivebremse på en cykel fra Direct Energie. I går skrev han i et åbent brev om uheldet og forklarede faren ved skivebremserne.
"Jeg styrtede ikke engang, men ramte blot bagenden af hans cykel med mit ben," skriver Francisco Ventoso i et åbent brev offentliggjort af sit hold. "Jeg blev ved med at køre, men kort efter kom jeg til at se på mit ben. Det gjorde ikke ondt, og blødte ikke specielt meget, men jeg kunne tydeligt se en del af knoglehinden, som dækkede mit skinneben. Den første tanke, der farer ind i ens hoved, er: Hvad sker der, når der er 396 skivebremser i et løb, hvor 198 ryttere kæmper for positioner?"
Det har længe været frygtet, at skivebremser i massestyrt kunne komme til at virke som knive - eller "macheter", som Ventoso kalder dem - i feltet og forårsage slemme skader, når ryttere og udstyr flyver rundt på vejen. Særligt Philippe Gilbert har stået forreste i kampen mod at implementere skivebremser i landevejscykling.
Den internationale cykelunion (UCI) tog meget hurtigt konsekvensen af det, og ifølge procycling.no har UCI lovet at forbyde skivebremser, som første gang blev testet sidste efterår. Planen var, at alle UCI-hold skulle have mulighed for at teste bremsesystemet hele denne sæson, så de kunne blive implementeret fra 2017, men det kommer altså ikke til at ske.
På det sociale medie Twitter, som er hyppigt brugt af cykelverdenen, er der blandt cykelryttere mestendels opbakning om beslutningen. Blandt andre skriver Ryder Hesjedal, at "jeg er ikke imod skivebremser. Jeg er imod skivebremser i landevejscykling.", mens journalisten Michael Hutchinson beskriver sin modstand på en mere humoristisk måde.
Just to be clear... I'm not against disc brakes. I'm against disc brakes in road racing.
— Ryder Hesjedal (@ryder_hesjedal)
I have felt this way since the very beginning! Should have never happened! #SafetyFirst #notnecessary https://t.co/3HZNTu80gP
— Ryder Hesjedal (@ryder_hesjedal)
"We're combining a bike with a bacon slicer." 'Really?" "Yes. It'll have marginally better brake modulation, so it'll be safer." "OK then."
— Michael Hutchinson (@Doctor_Hutch)
We as riders should have a voice and a choice. Open letter: Fran Ventoso - https://t.co/0SwxPl8FO9 via @Movistar_Team
— Rory Sutherland (@rorysutherland1)
Stop this break system please ! #wheeldiscbrake #superdangerous #ventoso pic.twitter.com/fWvVSV8BRV
— Nico Mattan (@NicoMattan)
Chapeau @franventoso - We don't need more risks than we already have in professional cycling! - https://t.co/yObRUYP4mR
— Larry Warbasse (@larrywarbasse)
Disk brakes - no need for them. Your wheels (tyres) will slide out before your brakes fail you anyway! Keep them away from the peleton !
— Luke Rowe (@LukeRowe1990)
Disc brakes are NOT for professional (or any)type of road cycling.... Read the story below https://t.co/8NBIPi1G5e
— Stuart O'Grady (@StueyOG)
Disc brakes can be good but not in a bunch of 200 riders. At least need to be shielded! https://t.co/z0NaKY0kTE
— Manuel Quinziato (@manuelquinziato)
Andre synes, det virker tåbeligt, at UCI reagerer så hurtigt på et sår i benet sammenlignet med Antoine Demoitiés død forårsaget af en motorcykel, og betvivler endda, at skivebremsen skulle være årsagen til Ventosos skade.
Young man dies. UCI "We take our responsibilities seriously"
Man cuts leg in crash, 'ban discs!'
Seems reasonable.— Alex Oates (@Velocentric)
I'm calling bull on this. Unless those discs were sharpened or spinning at remarkable rates, just no. https://t.co/Ha1hglK6Yp
— Alex Oates (@Velocentric)
Even a fatality does not get @UCI_cycling in action regarding motorbikes. Different with #discbrakes. What a bunch of #clowns in #Aigle.
— Laurens van Rooijen (@bikejourno)
UCI in fail mode. Again RT @aslongasicycle: This #discbrakes pic.twitter.com/1brSsRXgZk
— jp (@bikegeek555)
Den danske cykelrytter Louis Bendixen har selv deltaget i debatten på Feltet.dks Facebook-side, og han forstår Ventosos negative indstilling til bremsesystemet. Problemet er ikke skivebremser i sig selv, men at det er et felt, der bruger dem, mens de bevæger sig med 50 kilometer i timen i modsætning til i terrænsporten, hvor der sjældent er store felter samlet, og hvor farten er meget lavere. Han bakkes op af en sarkastisk kommentar fra Kenneth Hansen.
Også manager for Team BMS BIRN, Bo Handberg, istemmer med, at "Skivebremser er super på landevejen til motionister, og det giver helt sikkert en fantastisk køreoplevelse! Men til samlet start i elite er det sgu knap så godt, og her må sikkerheden altså komme først!".
I januar blev André Cardoso snittet på inderlåret af tandhjulene i et styrt, og det brugte Nathan Haas som argument for, at så er skivebremser nok ikke det næste skridt.
Why we prob's don't need disk brakes... pic.twitter.com/mLBJDboq75
— Nathan Haas (@NathanPeterHaas)
Dan Craven mener, at man måske skal slå koldt vand i blodet, inden man tager drastiske beslutninger.
...industry might need to rethink a bit & actually have standards (spare wheel compatibility & maybe disk covers) but disk are still coming.
— dan craven (@DanFromNam)
Debatten kører også i Feltet.dks debatforum, hvor du naturligvis også kan blande dig.